Lekkasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Lekkasje

Post by midget77 »

Av en eller annen grunn (regnvær elns) kommer det noen vanndråper inn i bagasjerommet på miaten min, høyre side.

Jeg tror at det kommer fra antenna. emten nedi eller rundt antenneinnfestinga. Dette er en original-1989 antenne.

Noen ideer hvordan jeg skal stoppe dette?

Min ide er: Av med antenna, antirustvoks eller vaselin under plastikkringen.

Skader dette lakken?

Hvis det ikke er rundt antenna, men nedi antenna-- vaselin?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Et par tips:

Rainrailen i bakkant av kallesjen, dersom denne er fra 1989 er det stor sjanse for at denne har tatt kvelden

Pakningen rundt baklyktene har også en tendens til å bli morkne etter noen
år.

Begge deler gjør att det lekker vann inn i bagasje rommet

Har aldri hørt om noen som har hatt lekasje i antenna før men en må vel være den første :)

mvh

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

lekkasje

Post by midget77 »

Pakningene på baklysa så ok ut da bilen ble montert, så jeg satte de bare inn med silikon. vannet kommer heller ikke fra den enden av bagasjerommet ser det ut som.

Jeg tviler på at det er lekkasje fra kallesjen, siden jeg har på hardtop. Skal forresten det være ca 5-10 mm klaring under festene bakpå hardtopen og ned til karrosseriet?

Kan det være at noe vann kan komme gjennom der hardtopen er festet bakpå bilen (kromlista og t-bolten):?:
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

På min er det 4 mm klaring mellom chrom-festet og bakskjermen...

Denne må presses litt ned for å entre bolten riktig idet du skyver hardtopen fram...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Re: lekkasje

Post by Mazdafreaks »

midget77 wrote:Pakningene på baklysa så ok ut da bilen ble montert, så jeg satte de bare inn med silikon. vannet kommer heller ikke fra den enden av bagasjerommet ser det ut som.

Jeg tviler på at det er lekkasje fra kallesjen, siden jeg har på hardtop. Skal forresten det være ca 5-10 mm klaring under festene bakpå hardtopen og ned til karrosseriet?

Kan det være at noe vann kan komme gjennom der hardtopen er festet bakpå bilen (kromlista og t-bolten):?:
Var det ikkje slik at silikon var ikkje bra å bruke til tette lykter osv, pga det reagerte med lakken og gjorde at bilen begynnte å ruste,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Takk for innspill, jeg tok av hardtopen, og den er helt nedpå boltene. Det ser ut som om det er en eller annen justeringsmulighet inni krom-dingsen på hardtoppen. men jeg tror ikke at det er der vannet kommer inn. Jeg merker forresten litt knirking fra hardtopen mot karosseriet. Den ene festegreia til hardtopen er ganske løs (bak døra -venstre side). Dette er bare å justere tipper jeg (nå er det mørkt, så jeg utsetter (gidder ikke) å gjøre noe med det nå.)

Nå har det bare vært fuktig, og ikke regn, så det har ikke kommet inn noe vann. Vannmengden jeg hadde der var forresten ca en teskje, og alt annet inne i bagasjerommet var tørt.

Jeg har tatt ut batteriet og smurt området under batteriet og der vannet la seg med vaselin. vannet skal i alle fall ikke komme på metallet (jeg har hatt engelsk bil før :roll: )
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Dersom du kjører med hardtop er jeg enig i at du nok kan glemme rainrailen. Jeg holder fortsatt en knapp på pakning på baklysene. Har sett utallige ganger "uforklarlig" fukt i bagasjerom på biler som kan spores tilbake til det. Har selv hatt dette på min, og fikk det heldigvis tilslutt tett. Jeg husker også engang at en kamerat fikk byttet baklysene på sin Mazda 626 hos Mazda, og det kom fortsatt fukt inn. Etter mye tetningsmiddel etc. fikk de det tilslutt tett.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply