På leting etter NA
Moderator: Styremedlemmer
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
På leting etter NA
Hei, dette blir da den første posten min her.
Er i gang med å selge BMW e39'en min. Da jeg spurte litt rundt på bimmers ble jeg anbefalt MX-5 når jeg kom med følgende kriterier: Bra drivstofføkonomi, driftsikkerhet, morsom å kjøre, 2-dørs, under 100.000 kr.
Første problemet mitt er at jeg har funnet svært få eksemplarer som er til salgs. Utifra det jeg har lest på dette forumet så er det følgende jeg ser etter: 1991-1993 modell. 1.6 liter. Pris: 40.000-60.000 kr.
Etter litt leting fant jeg 2-3 stk som jeg sendte e-post til, men de var solgt før jeg fikk svar. Altså det virker som om de er svært populær.
Sjekker finn.no hver dag, men har ikke kommet noen nye de siste dagene. Så spørsmålet mitt til dere er: Ut ifra deres erfaring, hvor ofte blir det lagt ut NA'er til salgs per måned?
Er i gang med å selge BMW e39'en min. Da jeg spurte litt rundt på bimmers ble jeg anbefalt MX-5 når jeg kom med følgende kriterier: Bra drivstofføkonomi, driftsikkerhet, morsom å kjøre, 2-dørs, under 100.000 kr.
Første problemet mitt er at jeg har funnet svært få eksemplarer som er til salgs. Utifra det jeg har lest på dette forumet så er det følgende jeg ser etter: 1991-1993 modell. 1.6 liter. Pris: 40.000-60.000 kr.
Etter litt leting fant jeg 2-3 stk som jeg sendte e-post til, men de var solgt før jeg fikk svar. Altså det virker som om de er svært populær.
Sjekker finn.no hver dag, men har ikke kommet noen nye de siste dagene. Så spørsmålet mitt til dere er: Ut ifra deres erfaring, hvor ofte blir det lagt ut NA'er til salgs per måned?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Re: På leting etter NA
Sånt varierer veldig, men anbefaler å sjekke en gang daglig. Autodb bør du sjekke og, da mange velger å annonsere der pga lave innrykkspriser. Plutselig dukker det nok opp noe.. Lykke til!
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Hei
Gratulerer med ditt første innlegg
Tror du må sette litt tid til å lete etter din mx5, for det er mange som tror de selger gull
det kommer nok flere mx,er utover nå.

Gratulerer med ditt første innlegg

Tror du må sette litt tid til å lete etter din mx5, for det er mange som tror de selger gull

Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Ja får håpe det gjør det.siemens wrote:Hei![]()
Gratulerer med ditt første innlegg
Tror du må sette litt tid til å lete etter din mx5, for det er mange som tror de selger gulldet kommer nok flere mx,er utover nå.
Vanskelig for meg å vurdere pris da jeg aldri har vært borti denne type bil før.
Er nok sikkert lurt å følge med på Autodb i tillegg ja. Ser også for meg at det kan være lurt å finne en bil som tidligere har vært eid av entusiast/mx5-forum medlem.Moonlight wrote:Sånt varierer veldig, men anbefaler å sjekke en gang daglig. Autodb bør du sjekke og, da mange velger å annonsere der pga lave innrykkspriser. Plutselig dukker det nok opp noe.. Lykke til!
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Mitt tips er å ikke henge seg for mye opp i km-stand og fine felger...
Finn en farge du liker og med grei service historikk. Bilen vil være gammel uansett, men det er bedre med 200K km med kjærlighet enn 100K km med juling...
Hyppige oljeskift (også på diff og girkasse) er viktig på disse bilene da de liker turtall.
Deler og utstyr er ellers billig og lett å få tak i, så det meste kan ordnes opp i.
Lykke til!
Denne ser vel hel og pen ut? Original og lav km. stand.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21812376
Ellers så er denne ganske sjelden:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=20914742
Har ligget ute en stund, så et skambud virker kanskje?
Finn en farge du liker og med grei service historikk. Bilen vil være gammel uansett, men det er bedre med 200K km med kjærlighet enn 100K km med juling...
Hyppige oljeskift (også på diff og girkasse) er viktig på disse bilene da de liker turtall.
Deler og utstyr er ellers billig og lett å få tak i, så det meste kan ordnes opp i.
Lykke til!
Denne ser vel hel og pen ut? Original og lav km. stand.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21812376
Ellers så er denne ganske sjelden:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=20914742
Har ligget ute en stund, så et skambud virker kanskje?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Den første har jeg sendt e-post på for å kartlegge hvor rusten befant seg, men har ikke fått svar enda. Enig i at den ser hel og pen ut ja.uggla wrote:Mitt tips er å ikke henge seg for mye opp i km-stand og fine felger...
Finn en farge du liker og med grei service historikk. Bilen vil være gammel uansett, men det er bedre med 200K km med kjærlighet enn 100K km med juling...
Hyppige oljeskift (også på diff og girkasse) er viktig på disse bilene da de liker turtall.
Deler og utstyr er ellers billig og lett å få tak i, så det meste kan ordnes opp i.
Lykke til!
Denne ser vel hel og pen ut? Original og lav km. stand.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21812376
Ellers så er denne ganske sjelden:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=20914742
Har ligget ute en stund, så et skambud virker kanskje?
Den siste er begjært avregistrert, men det er vell kansje vanlig prosedyre hos brukt-bilforhandlere?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Må huske at etter 6 måneder snø, når solen endelig titter frem så sitter det lengre inne å selge caben sin, og mange begynner å lukte på cab. Derfor tror jeg de som holder seg bra nå går fort og til høyere pris enn i høst selvsagt. Gjelder å være kjapp, bare ikke for kjapp når man ser på bilen 

Re: På leting etter NA
Denne ser veldig strøken ut, men desverre bare 90hk så om 116 er et krav utgår den vel med høye kneløft.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22094519

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22094519
'02 1.8l på spanske plater
(x) '93 1.6l "Shiter-edition"
(x) '99 1.8l 10th Anniversary
(x) '08 1.8l Roadster coupe
(x) '91 1.6l
(x) '93 1.6l "Shiter-edition"
(x) '99 1.8l 10th Anniversary
(x) '08 1.8l Roadster coupe
(x) '91 1.6l
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Ut ifra det jeg har lest på div forum så konkluderte jeg med at 1.6l 116hk var å foretrekke ja.Beining wrote:Denne ser veldig strøken ut, men desverre bare 90hk så om 116 er et krav utgår den vel med høye kneløft.![]()
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22094519
edit: Men den hadde en flott farge kombinasjon!
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Litt snevert å begense søket til 91-93 mod.
Med 94 mod. og nyere får du med deg de fleste oppgraderingene på understell + at drivverket er bombesikkert, og etter 95 er ABS og doble airbagger standard.
Nå er heller ikke 90 hk utgaven så mye dauere enn 115 i normal trafikk, det er kun over 4000-4500 o/min at forskjellen merkes.
1,8 NA med 131 hk er heller ikke å forakte, men allt er avhengig av pris og tilbud.
Steinar
Med 94 mod. og nyere får du med deg de fleste oppgraderingene på understell + at drivverket er bombesikkert, og etter 95 er ABS og doble airbagger standard.
Nå er heller ikke 90 hk utgaven så mye dauere enn 115 i normal trafikk, det er kun over 4000-4500 o/min at forskjellen merkes.
1,8 NA med 131 hk er heller ikke å forakte, men allt er avhengig av pris og tilbud.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Hvor mye tyngre blir bilen med 1,8 fremfor 1,6?Steinar wrote:Litt snevert å begense søket til 91-93 mod.
Med 94 mod. og nyere får du med deg de fleste oppgraderingene på understell + at drivverket er bombesikkert, og etter 95 er ABS og doble airbagger standard.
Nå er heller ikke 90 hk utgaven så mye dauere enn 115 i normal trafikk, det er kun over 4000-4500 o/min at forskjellen merkes.
1,8 NA med 131 hk er heller ikke å forakte, men allt er avhengig av pris og tilbud.
Steinar
Det er klart, men uansett hvor sterk motor det er på bilen man kjøper seg så er suget etter mer krefter alltid tilstede. Så har lært meg at motor er en av de tingene jeg aldri gjør kompromisser på når det gjelder bilkjøp.
Understell og drivverk oppgraderinger er absolutt å foretrekke, men som du sier: Alt er avhengig av pris og tilbud
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Re: På leting etter NA
Power is addictive! er ikke allverden til forskjell på 1,6 og 1,8. De har regnet på det og funnet ut at 1,6 med 116 HK er like sprek som 1,8 med 133 hk på grunn av den lille biten som er av vekt ekstra.Andreasnicolai wrote:Hvor mye tyngre blir bilen med 1,8 fremfor 1,6?Steinar wrote:Litt snevert å begense søket til 91-93 mod.
Med 94 mod. og nyere får du med deg de fleste oppgraderingene på understell + at drivverket er bombesikkert, og etter 95 er ABS og doble airbagger standard.
Nå er heller ikke 90 hk utgaven så mye dauere enn 115 i normal trafikk, det er kun over 4000-4500 o/min at forskjellen merkes.
1,8 NA med 131 hk er heller ikke å forakte, men allt er avhengig av pris og tilbud.
Steinar
Det er klart, men uansett hvor sterk motor det er på bilen man kjøper seg så er suget etter mer krefter alltid tilstede. Så har lært meg at motor er en av de tingene jeg aldri gjør kompromisser på når det gjelder bilkjøp.
Understell og drivverk oppgraderinger er absolutt å foretrekke, men som du sier: Alt er avhengig av pris og tilbud
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Tekniske data (dersom du er god i tysk):
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... 5_na_.html
Nå bidrar ikke selve 1,8 motoren så mye med vekt, men bilene fikk mere utstyr ettersom tiden gikk. (ABS, doble airbagger, elektriske vinduer, større diff, stab. stag, større tank osv, osv, osv. Allt dette bidrar til høyere vekt.)
Grovt anslag: En 1,8 NA er ca. 50-60 kilo tyngere enn en tidlig NA.
!,8 har også et bedre dreiemoment ved lavere turtall enn 1,6 (skulle egentlig bare mangle pga. 242 ccm større slagvolum), og er OGSÅ raskere i aksen enn en 115 hk 1,6, selv om forskjellen ikke er enorm.
Steinar
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... 5_na_.html
Nå bidrar ikke selve 1,8 motoren så mye med vekt, men bilene fikk mere utstyr ettersom tiden gikk. (ABS, doble airbagger, elektriske vinduer, større diff, stab. stag, større tank osv, osv, osv. Allt dette bidrar til høyere vekt.)
Grovt anslag: En 1,8 NA er ca. 50-60 kilo tyngere enn en tidlig NA.
!,8 har også et bedre dreiemoment ved lavere turtall enn 1,6 (skulle egentlig bare mangle pga. 242 ccm større slagvolum), og er OGSÅ raskere i aksen enn en 115 hk 1,6, selv om forskjellen ikke er enorm.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Jeg synes 91-93 er et godt valg, om du skal velge nyere til den prisen går det på bekostning av noe du ikke ønsker.
Så å argumentere for andre modeller blir litt feil..
Så å argumentere for andre modeller blir litt feil..

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Det jeg fant ut jeg å. Spartansk blir vel ganske treffende for å beskrive 91-93 NA?EspenAndre wrote:Jeg synes 91-93 er et godt valg, om du skal velge nyere til den prisen går det på bekostning av noe du ikke ønsker.
Så å argumentere for andre modeller blir litt feil..
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i