På leting etter NA
Moderator: Styremedlemmer
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
En ting jeg bestandig har tenkt på.
La oss si en NA 1991 modell med 1,6 liter. Den står oppført med 116hk i vognkortet sant? Men om man kjører den på dyno så får man (feks) 95 hk på hjula. Hvis man da monterer turbo og justerer trykket slik at man får 116hk på hjula, hva sier gutta som stopper deg langs e6'n for teknisk kontroll da?
La oss si en NA 1991 modell med 1,6 liter. Den står oppført med 116hk i vognkortet sant? Men om man kjører den på dyno så får man (feks) 95 hk på hjula. Hvis man da monterer turbo og justerer trykket slik at man får 116hk på hjula, hva sier gutta som stopper deg langs e6'n for teknisk kontroll da?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Re: På leting etter NA
De sier "denne skal i benken".
De måler ikke effekten din på hjula, de setter den i benk og måler på veiva.
De måler ikke effekten din på hjula, de setter den i benk og måler på veiva.

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Hmm.
Det kan vel tenkes at en 1991-modell produserer under 116 hk på veiva også?
Da omformulerer jeg spørsmålet:
La oss si en NA 1991 modell med 1,6 liter. Den står oppført med 116hk i vognkortet sant? Men om man kjører den på benk så får man (feks) 100 hk på veiva. Hvis man da monterer turbo og justerer trykket slik at man får 116hk på veiva, hva sier gutta da?
Det kan vel tenkes at en 1991-modell produserer under 116 hk på veiva også?
Da omformulerer jeg spørsmålet:
La oss si en NA 1991 modell med 1,6 liter. Den står oppført med 116hk i vognkortet sant? Men om man kjører den på benk så får man (feks) 100 hk på veiva. Hvis man da monterer turbo og justerer trykket slik at man får 116hk på veiva, hva sier gutta da?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Gutta sier nok fy til det extra uttstyret så er montert, men om lar vera å kjøre på med FETE lyder av dumpventiler og eksos uten dempere, og din avgass er ok, og kjører normalt på gata. så sier dem ingenting på både eu eller teknisk kontroller.. Må huske at politiet har ikke lov å opne panseret, men de kan kreve en innkalling til teknisk kontroll om dem er sta.. Nå har det ikke stått turbocharger i vognkortet på turbobiler eg har hatt.. så tvilen må komme deg til gode om det er ett seriøst bygget..Andreasnicolai wrote:Hmm.
Det kan vel tenkes at en 1991-modell produserer under 116 hk på veiva også?
Da omformulerer jeg spørsmålet:
La oss si en NA 1991 modell med 1,6 liter. Den står oppført med 116hk i vognkortet sant? Men om man kjører den på benk så får man (feks) 100 hk på veiva. Hvis man da monterer turbo og justerer trykket slik at man får 116hk på veiva, hva sier gutta da?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: På leting etter NA
For å sette det på spissen:
Jeg måtte i etterkontroll fordi han trodde jeg ikke hadde originalt ratt, selv om jeg hadde det. At du kommer gjennom en teknisk kontroll med turbo er ganske tvilsomt..
Jeg måtte i etterkontroll fordi han trodde jeg ikke hadde originalt ratt, selv om jeg hadde det. At du kommer gjennom en teknisk kontroll med turbo er ganske tvilsomt..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Tvilen kommer deg ikke til gode, det er ikke en kriminalsak.
Det er du som skal bevise at bilen din har noe på veien å gjøre. Dermed er det jo fort gjort å slite litt hvis man får noen mindre hyggelige på nakken som vil ha deg inn til teknisk.
Det er du som skal bevise at bilen din har noe på veien å gjøre. Dermed er det jo fort gjort å slite litt hvis man får noen mindre hyggelige på nakken som vil ha deg inn til teknisk.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Ett ratt er meget synlig og har med sikkerhet å gjøre og er en selvfølgelig ting å ha i orden, er masse crappy ebay ratt på biler rundt om,, mitt knakk bare etter 3 uker.. Eg er mer redd for å bli sjekket for senking og dekk kontra turbo, for skal eg ha turbo så skal den vera like stille som en audi a3LoKi wrote:For å sette det på spissen:
Jeg måtte i etterkontroll fordi han trodde jeg ikke hadde originalt ratt, selv om jeg hadde det. At du kommer gjennom en teknisk kontroll med turbo er ganske tvilsomt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: På leting etter NA
Jojo.. men de trenger ikke en grunn til å be deg åpne panseret.StianOppistov wrote:Ett ratt er meget synlig og har med sikkerhet å gjøre og er en selvfølgelig ting å ha i orden, er masse crappy ebay ratt på biler rundt om,, mitt knakk bare etter 3 uker.. Eg er mer redd for å bli sjekket for senking og dekk kontra turbo, for skal eg ha turbo så skal den vera like stille som en audi a3LoKi wrote:For å sette det på spissen:
Jeg måtte i etterkontroll fordi han trodde jeg ikke hadde originalt ratt, selv om jeg hadde det. At du kommer gjennom en teknisk kontroll med turbo er ganske tvilsomt..
Skal du ha pust, så vær forberedt på å holde deg langt f*** unna tekniske kontroller

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Men er vell egentli forsikrings-selskapene en bør passe seg mest for. De er jo grådige fra før, og om de finner en turbo under panseret etter en krasj så sliter man vell litt?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Var en trimmet bil som ble krasjet i Bergen for endel år siden, dette er en kar som er godt kjent i miljøet..
Kompisene kom med henger så raskt dem kunne, men mens de stod der å dro bilen oppå kom politiet,
bilen måtte de sette igjen, og politiet tok den med seg...
Det er som med alt man forsikrer, er man uforsiktig eller ikke holder det i den stand det er ment å være,
så avkortes utbetalingen..
Kompisene kom med henger så raskt dem kunne, men mens de stod der å dro bilen oppå kom politiet,
bilen måtte de sette igjen, og politiet tok den med seg...
Det er som med alt man forsikrer, er man uforsiktig eller ikke holder det i den stand det er ment å være,
så avkortes utbetalingen..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Kjører man idiot på veien så er det ikke så rart dem vil sjekke, men om en mx-5 kjører pent med greddy turbokit, og oppfører seg skikkelig med bil som ikke vekker oppsikt. så skal det utrolig mye til for å bli sjekket..Men nå er det da slik at man montere turbo, blir lei, øker ladetrykket, føler bilen ikke lager nok lyd, fjerner først en lyddemper, setter så på real fucking load dumps..EspenAndre wrote:Var en trimmet bil som ble krasjet i Bergen for endel år siden, dette er en kar som er godt kjent i miljøet..
Kompisene kom med henger så raskt dem kunne, men mens de stod der å dro bilen oppå kom politiet,
bilen måtte de sette igjen, og politiet tok den med seg...
Det er som med alt man forsikrer, er man uforsiktig eller ikke holder det i den stand det er ment å være,
så avkortes utbetalingen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Hvordan er mx-5 NA 1.6 1991 sammenlignet med Toyota MR2 1991 2.0l ?
Tenker da på kjøreopplevlse.
Tenker da på kjøreopplevlse.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Se bort ifra den forespørselen, blir ikke aktuellt med en mr2 uansett. (Alt for bra stemning/folk på dette forumet+ høyt bensinforbruk)Andreasnicolai wrote:Hvordan er mx-5 NA 1.6 1991 sammenlignet med Toyota MR2 1991 2.0l ?
Tenker da på kjøreopplevlse.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Re: På leting etter NA
Turbo på NA = risiko
Derfor jeg sitter og snuser på MSM'en til Inglar nå.
Derfor jeg sitter og snuser på MSM'en til Inglar nå.

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 13 May 2010, 09:28
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: På leting etter NA
Ser den. Har du stillt tenningen på din NA forresten? Leste noe om at det skulle gi litt mer krefter.LoKi wrote:Turbo på NA = risiko
Derfor jeg sitter og snuser på MSM'en til Inglar nå.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
x Miata NA 90
x BMW e39 523i