Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Merket at bilen blir kjappere varm etter at jeg byttet til pipercross luftfilter
Bensin kjøler jo ned motoren, da vil økt luftmengde gjøre det motsatte. Men burde ikke luftmåleren fikse dette?
Bilen blir for varm nå, og den går langt over det som er normalt. Den er omtrent 80% mellom normal og maks temp.
Hva kan dette være?
lmm merker at det kommer mere luft og gir dertil mer bensin. men det pipercross filteret trekker luft fra en litt ugunstig plassering. ved sakte kjøring vil den trekke ganske drøyt varm luft. ved motorvei burde det ikke være noe serlig forskjell.
varm luft inn, gir varmere motor, som gir varmere eksos, som igjen gir varmere luft inn (siden filteret sitter rett over eksosmanifoilen).
Har konisk sportfilter (ikke pipercross) som sitter på nøyaktig samme sted. Gjør absoultt ingeting med temperaturen på motoren. http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 8&start=30 (Se midt nede på siden)
Har også gjort et forsøk med å legge det bak lykta via en elastisk slange for å få kaldere luft. Resultatet var følgende: Absolutt ingen forskjell i temperaturen på motoren, men mista litt effekt ?!? (Restriksjoner i ruglete snage ???) Ekstra draget som kommer på 4000 forsvandt liksom... Greide ikke helt å sette fingeren på det, men noe var det... Flytta filteret tilbake ved manifolden og alt var som det skulle igjen...
Jeg ville sjekket termostaten, evt. bare bytta den...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Tenker det samme som Agility, termostaten. Jeg har hatt filteret på de rareste steder i bilen, med varierende resultat. Skal ikke ha mye å si for effekt eller temp. Da må man ha filteret rett bak radiator, eller over eksosmanifolden uten varmeskjold.
Skal du ha en liiten tanke effektøkning må du ha kald luft..
Med alle deksler og paneler på rett plass under og rundt motoren, så presses lufta effektivt gjennom motorrommet. I.o.m. at det er trangere ut bak enn inn foran, så får du en venturi effekt som gir undertrykk og lufta suges ut bak under motoren... Fikk merkbar effektøkning med filteret mitt der jeg har det, og som nevnt mista jeg litt når jeg flytta det bak lykta.... Måtte bli JR-CAI om jeg skulle flytte på noe...
Mange har ikke plata under motoren har jeg oppdaget, og det endrer en HEL del på hvordan ting er konstruert...
Gå for termostaten du. Jeg hadde problem med min i fjor høst. Tok ut den gamle og kokte den, åpna på rett temp og alt mulig, men likvel ble bilen frisk med en ny. Kosta vel 150,- på Mekonomen... Kjøpte med temostatpakning også, men det lå med et par stk sammen med termostaten
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
er ikke så lett for den vanlige mann i gata å kunne svare på slike spørsmål uten en temp sensor.. Man kan gjøre det lett, man kjøper en digital måler som måler ute temperatur, men den bør gå over 60grader.. Tror faktisk mazda gjorde en god jobb originalt med filterplaseringen sin..
StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3
StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3
Nå har du jackson racing cold air intake så skal vera det beste man får til disse bilene..
StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3
JRCAI henter lufta fra utsiden av motorrommet vel? Den belgen ligger over radiatoren..?
At innsugstemp går opp i køkjøring er veldig veldig normalt, og det unngår du nok ikke uansett hvilket inntak du har.
Du mister all luftstrøm gjennom motorromet, så da vil det nødvendigvis bli varmere også.
Innsugstemp kan stige, men temperaturen på motoren vil variere minimalt, og ikke nok til at bilens kjølesystem skal slite med det.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
trodde du mente at du hadde plassert jrcai foran radiatoren, hehe. sleit litt med å se for meg at det i det hele tatt var mulig. er fornøyd med jrcaien jeg. litt trangt mot reima, men all klaring er god klaring. innsugstemp ligger forøvrig stortsett på 25 grader +- 5
har jo pågående prosjekt med å lage ITB'er til den. spennende å se hva som skjer med temp og alt det der da, men det tar nok enda en stund før det havner på bilen.
petterbw wrote:trodde du mente at du hadde plassert jrcai foran radiatoren, hehe. sleit litt med å se for meg at det i det hele tatt var mulig. er fornøyd med jrcaien jeg. litt trangt mot reima, men all klaring er god klaring. innsugstemp ligger forøvrig stortsett på 25 grader +- 5
har jo pågående prosjekt med å lage ITB'er til den. spennende å se hva som skjer med temp og alt det der da, men det tar nok enda en stund før det havner på bilen.
Ja hadde jo samme planer selv, svogern diller enda med disse spjelda han skulle sveise til for meg, men med barn og nylig kjøpt hus så nedprioritere han dem,,