I forbindelse med import av biler er det jo flere "etater" involvert (bl.a. Toll og Avgiftsdirektoratet).mussa wrote:En greie til, retningslinjer for import av Miata`r kanskje? Eller generellt import av biler..
Siden det er forskjellige regler for import av typegodkjente biler i EU, og biler som er godkjent for salg i andre land (ikke EU), så er problemstillingen noe kompleks.
Jeg tror ikke vi tar opp dette omfattende temaet på dette møtet.
Jeg har jo vært igjennom deler av denne prosessen (bil fra USA) og vil kunne informere om mine erfaringer (på et annet møte)
Teksten i kjøretøyforskriften § 1-15 er ganske klar:webizz wrote:Et _lite_ innspill her, eller kanskje noen kan svare uten "svar fra oven:" Hva er _lov_ å gjøre med en bil som er tatt inn på unntaksregelen? Hvor streng er denne regelen?
Bilen må forbli i original utførelse:
"Med « original utførelse » menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken".
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#1-15
Det er endel presedens på dette området og flere saker har blitt behanmdlet av Vegdirektoratet.
Siden "unntakstregelen" stort sett anvendes på kjøretøy importert fra USA, så er AMCAR klubben en god kilde til informasjon.
Ta et søk på deres hjemmesider.
Her er bl.a. et svar fra Samfedselsdepartementet på et krasst brev fra AMCAR i 2008, og svaret sier vel igrunnen det meste......
http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filv ... .09.08.pdf
Jeg er litt usikker på om det blir referat fra møtet på forumet.Vegard wrote:Bra tiltak, har ikke mulighet til å delta så håper det blir gjort et grundig referat.
Der blir litt opp til våre gjester fra "Biltilsynet" om de vil snakke til et medlemsmøte i en klubb, eller bli sitert på et åpent forum.
Ellers takker jeg for mange bra innspill til møtet, jeg noterer

Jeg har enda ikke klart å få fastlagt en endelig dato (men jobber iherdig med saken ...)
Erik