På leting etter NA

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 04 Jun 2009, 13:54
Medlemsnummer: 794
Location: Haugesund
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Ernst »

Vet ikke om du har funnet deg bil, men her er i allefall en til

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26820958

det lille jeg har sett av den Live så ser den ganske OK ut
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Ernst wrote:Vet ikke om du har funnet deg bil, men her er i allefall en til

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26820958

det lille jeg har sett av den Live så ser den ganske OK ut
Høres veldig bra ut. Har sendt han en epost, men har ikke hørt noe fra han. Regner med jeg ringer om jeg ikke får noe svar i løpet av uka.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by uggla »

Farge
Relativt viktig. Finn en farge du vil ha og kan trives med. Her er det kun din smak som gjelder. Alle org.fargene har sin sjarm, IMHO.
Kan fikses men lakkjobb er dyrt.

Utstyr
Viktig, men ikke kritisk. Digg med sperrediff og stor motor, men de fleste klarer seg bra med std utstyr. Noen synes 90Hk er kjipt, men det funker helt greit.
Jeg ville holdt meg unna automat, da dette ikke er spesielt populært mtp videresalg. Manuellkassa er fantastisk og bør oppleves.
Hardtop er gull til helårsbiler. Evt. kan den selges separat for 5-8K.
Noe forskjeller på modeller mtp. airbag, cruisecontrol, a/c, men ingenting av dette er überviktig i en MX, etter min mening. Mindre utstyr= lav vekt :-)
Lett og billig å oppgradere f.eks bremser. Lette felger er viktig og dyrt. Fint hvis det følger med kurant vare.

KM
Bedre med 200K km med kjærlighet enn 100K km uten.
Sjekk service historikk. Jeg ville foretrukket å kjøpe bil av en oppegående entusiast.

Lakk/interiør/soft-top
Alt kan fikses. Interiør/soft-top er billig og enkelt å få deler til.
Lakk dyrere, men kan fikses.

Teknisk/motormessig stand
Vesentlig, men alt kan fikses her også. Kjipt å måtte bytte motor eller girkasse. Ellers er motorene relativt solide, og tåler helt fint 300K km uten problemer.
Kan være greit å sjekke oljeforbruk og ifht shortnose.
Mange lever helt fint med det, men det forutsetter at regreim-skifter er jo med riktig moment bla, bla.

Rekkefølge? Tja...vanskelig...
Farge, teknisk, utstyr, km og lakk/interiør/softtop?

Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Så hyggelig med utdypende svar. Er så greit å ha et eget MX-5 forum fyllt med entusiaster når man går rundt å tenker MX-5 hele dagen.

Jeg har en veldig delt mening om akkurat det med farge. En del av meg har veldig lyst på hvit, men er redd for at det kan bli litt kjedlig. Den andre delen av meg har lyst på rød MX-5, men har aldri likt fargen rød på andre type biler. Dog skal innrømme at akkurat nå så drømmer jeg om en hvit NA 92 modell 1.6 liter med noen svarte detaljer.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 04 Jun 2009, 13:54
Medlemsnummer: 794
Location: Haugesund
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Ernst »

Rød er vel den det er flest av. Hit er faktisk veldig pent på MX-5, Se bare på Eiriks Beverly... Fantastisk fin bil :)
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Pelle »

En hvit anonym mx kan fort bli kjedelig, men samtidig er det den fargen, etter min mening, som med god smak og rette touch mtp felger, styling og kombinasjoner
gjør at det fort blir en av de fineste.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by LoKi »

Pelle wrote:En hvit anonym mx kan fort bli kjedelig, men samtidig er det den fargen, etter min mening, som med god smak og rette touch mtp felger, styling og kombinasjoner
gjør at det fort blir en av de fineste.
Det han EGENTLIG mener å si, er at du må ha svart a-stolpe og svart veltebøyle, eller så mobber han deg til du får deg det :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Haha noe sånt jeg ser for meg ja. Hvordan ser det ut med svarte kanaler i tillegg til svart leppe på disse fine hvite da?


Og LoKi, fantastiske felger du har funnet deg til din hvite.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Denne hadde vært noe om jeg hadde litt mer erfaring med bruktimport:

http://www.auto.de/markt/angebot/id/318 ... hnaeppchen
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 04 Jun 2009, 13:54
Medlemsnummer: 794
Location: Haugesund
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Ernst »

Andreasnicolai wrote:Haha noe sånt jeg ser for meg ja. Hvordan ser det ut med svarte kanaler i tillegg til svart leppe på disse fine hvite da?

Er redd den kan Virke Høyere med Svarte kanaler.
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Det er vell ikke så heldig. La merke til LoKi sine svarte speil også nå, det synes jeg var veldig pent.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Hvit NA

Post by Ove N »

Image
Image
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Flotte bilder. Kjøpelysten gror sterkere!
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by _mx5_Rune_ »

Skulle jeg kjøpt en til mx5 idag hadde jeg uten tvil gått for en 1.8l. Den dagen man evt begynner med trimming (den dagen kommer etter hvert uansett hvor mye man hater å inrømme det) så har du et bedre utgangspunkt. Det er ikke noe problem å bygge noe morro og holdbart med 1.6l motor som utgangspunkt, men uansett hvordan jeg snur og vender på det så kommer jeg frem til at de ekstra kronene for en 1.8 vil være verdt det. Større bremser og en diff som tåler mere juling, mere tilgjengelig motorsnacks ++

Min bil har bremser og diff fra 1.8l, dette kommer fort på 12-15000kr i deler (brukt), planen er å bytte til 1.8motor etterhvert og da flyr det nok noen tusenlapper til. Med andre ord kunne jeg på en måte liksågreit ha kjøpt en 1.8l som kostet litt mere, da ville jeg også ha hatt en bil som var noen år nyere.

Dette betyr ikke at jeg fraråder deg å kjøpe 1.6, Dette er knallmorsomme biler uansett motor og kvaliteten er godt over gjennomsnittet uansett motor.

Jeg ville vurdert å importere en strøken bil, dette vil kansje bli litt dyrere enn å kjøpe en i Norge, men i det lange løp er det kansje verdt det om den rette dukker opp? Ved import er det lurt å ikke se på de aller billigste, siden engangsavgiften uansett står for en stor del av totalsummen. Og engangsavgiften vil være den samme uansett om bilen er sliten eller strøken.

Det er viktig å ha is i magen, jeg brukte nesten 2år fra jeg begynte å lete og til jeg fant bilen som jeg ville ha. Etter 5år knallbra år er det ingen tvil om at det var lurt å betale litt ekstra for en entusiasteid bil i bra stand. Mye morsommere å bruke penger i ettertid på å modifisere bil enn å bruke dem på å rette opp feil og mangler som plutselig melder seg.

Lykke til :)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by LoKi »

Dette med trimming er j**** relativt, og jeg må si at jeg egentlig ikke ser på det som et argument.
Du klemmer 250 hk ut av en stock 1.6-liter, og skal du ha mer enn det, så må du uansett skifte innmat, også på 1.8-litern.

Fra 1994 har 1.6-litern samme bremser og diff som 1.8, så det er heller ikke et argument.

For normal trimming spiller det liten rolle hvilken motor du har, så lenge du kjøper en 1994+.
Folk klemmer over 400 hk ut av en 1.6-liter, og du må uansett bruke 100k+ for å oppnå det, samma åssen motor du har.
Så fremt du ikke skal over 250 gamp kommer du like langt med en 1.6.

Så, poteito potato.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply