Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småproblem

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småproblem

Post by Bambus »

Var å henta meg en mx5 her på høsten 2010 som ikke hadde hatt skilter på en stund. Motoren gikk virkelig dårlig 1-2sylindre og hadde kompressor montert. Den motoren viste seg å være ras så fikk tak i en nedi bærum og hentet denne å fikk byttet motor.

Problemer som har kommet nå, (jeg vet dog ikke hvordan bilen var med den gamle motoren):
- Motoren virker å holde igjen når man gir på
- Stopper av og til på tomgang og ved clutching/giring
- Radiatorvifte går ikke som den skal? virker ikke som den går i det heletatt, og har prøvd å måle i kontakten uten at det er noe strøm der.
- Går noe opp og ned på turtall
- Det er også montert en slik enkel AFR måler fra biltema? (ser lik ut) Denne viser veldig feit blanding om man skal stole på denne, ser ingen grunn til å ikke gjøre det egentlig.

Bilen har et komplett JR Supercharger-kit montert, Alt av deler der virker å være i god stand. Kompressoren har ingen ulyder og ser ut til å være helt i orden.

Det virker nesten som om bilen har 50hk/ingen NM og bare av og til orker å dra i vei skikkelig ved 4000+ rpm, har aldri hatt Mazda før så disse motorene er helt nye for meg.

Til dere som har slike kompressor-satser montert, justerer dere tenningen eller lar dere den være org? Isåfall hvor mye er det snakk om i justering? Er det flere ting man må huske på når man har fått påmontert noe slikt? Jeg har skrudd endel på audi turbo biler og bygd en bmw med turbo tidligere så er ikke helt borte mtp dette . Men spør litt om hjelp når det kommer til denne motoren siden det kan være noe som er såre enkelt å ordne uten at jeg begynner å demontere absolutt alt her..

Skal legge ut noen bilder når jeg har fått tatt, av noen andre ting jeg også lurer litt på. - dette kommer litt senere. : )
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Vidar »

Start med å få motoren til å gå bra uten kompressor. Bare ta av reima.

Det høres ut som om du må stille tenninga eller tennpluggkablene. evt begge deler. Still tenninga til 8 grader.

Radiatorvifta styres av bryteren på termostathuset. Legger du ledningen til jord, så skal vifta starte.


Tomgang som varierer kan være mye.. Hos meg var det byteren på gasspjeldet som var feiljustert (dvs ga ikke signal om at bilen skulle gå på tomgang) Ellers så kan du jo lete etter falskluft med startgass ?

Det fulgte med en chromma AFR på upgrade kittet (eller kompressor kittet?), denne må justeres rett. Jeg hadde ett manometer kopla til, så jeg så trykket. Du kan se både manometer og AFR på bildet. Har du ett svinghjul uten på det originale ? en slags overlay som gir større hjul nede ?

Image
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Vidar wrote:Start med å få motoren til å gå bra uten kompressor. Bare ta av reima.

Det høres ut som om du må stille tenninga eller tennpluggkablene. evt begge deler. Still tenninga til 8 grader.

Radiatorvifta styres av bryteren på termostathuset. Legger du ledningen til jord, så skal vifta starte.


Tomgang som varierer kan være mye.. Hos meg var det byteren på gasspjeldet som var feiljustert (dvs ga ikke signal om at bilen skulle gå på tomgang) Ellers så kan du jo lete etter falskluft med startgass ?

Det fulgte med en chromma AFR på upgrade kittet (eller kompressor kittet?), denne må justeres rett. Jeg hadde ett manometer kopla til, så jeg så trykket. Du kan se både manometer og AFR på bildet. Har du ett svinghjul uten på det originale ? en slags overlay som gir større hjul nede ?

Image
Skal prøve å ta av reima, må likevel justere kompressoren i forhold til reimhjulene så da får jeg testet: ) Har nå koblet jord direkte på den kabelen så skal tvangskjøre den vifta tenker jeg evt bruke bryter inne fra cupe'n. Skal prøve å justere litt på spjeldet å se om det blir noe bedre, har et til om det skulle være noe problem:)

Den AFR'n har jeg vettu, den ligger omtrent der du har din. Denne tror jeg ikke har vært skrudd på siden kitet ble montert og justert. Hva mener du med svinghjul utenpå det orginale? Har ikke motoren framfor meg her nå så får ikke sjekket dette.

Har også byttet det aller meste av slanger til silikon slanger med klemmer/strips på for å få bort det meste av mulige falskluft muligheter.

Har også et problem der det viser seg å være et hull i røret som går mellom nedre slange på radiator og slange inn på motor, så dette må ordnes før jeg får startet motoren :) Greit med litt kjøleveske også.

Er det noe mer jeg burde tenke på?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Miatapowers »

Radiator vifta fikser du lett med å bytte termoswitch på termostathuset, koster ikke så mye på mx5parts,, fuskingen kan jo faktisk vera defekt motor, selv om du har byttet. men tviler egentlig på dette, er nok bare en feil justering,, Eg har montert av og på slike superchargere noen ganger, og aldri hatt noe feil, det er såre enkle deler dette.. Kan jo også vera din luftmengde måler så er full av dritt, kanskje du skulle prøvd å få lånt deg en slik..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Vidar »

Bryteren koster ca 300,- på mx5parts
Bedre å bytte enn å lage jallamekk.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Luftmengdemåleren ser ny ut, så det er ikke møkk som gjør det isåfall.

Jeg tenker også hvor vanskelig kan det være å få dette til å fungere. Det er jo rimelig enkelt satt sammen. Skal skru av hele kompressoren i morgen om været holder seg, å sjekke alt jeg finner av slanger her og der. Skal også bytte plugger å se om det hjelper.

Hvor får man tak i billige manometere man kan montere ved bensintilførsel justering? - Og hvor høyt skal trykket være på disse motorene med den kompressorsatsen?
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Er det noen som har komplett monteringsanvisning til denne kompressorsatsen liggende? Jeg har mest lyst å ta av alt som er å bygge opp alt på nytt igjen så jeg vet at alt er gjort riktig. Så slipper jeg å tvile på at det er skikkelig gjort:)

Ønsker også massevis av bilder av bilene deres som har disse kompressorene montert. Så jeg kan se litt hvordan det er gjort, for jeg tror det er satt sammen i all hast her å det liker jeg dårlig.

Bilder kan sendes på mail om ønskelig, om dere ikke vil ha det offentlig.

Mail:
Stian.b0rresen@gmail.com

Jo fortere jo bedre, vil ha bilen på veien før sola begynner å steike for fullt:D
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Miatapowers »

Bambus wrote:Er det noen som har komplett monteringsanvisning til denne kompressorsatsen liggende? Jeg har mest lyst å ta av alt som er å bygge opp alt på nytt igjen så jeg vet at alt er gjort riktig. Så slipper jeg å tvile på at det er skikkelig gjort:)

Ønsker også massevis av bilder av bilene deres som har disse kompressorene montert. Så jeg kan se litt hvordan det er gjort, for jeg tror det er satt sammen i all hast her å det liker jeg dårlig.

Bilder kan sendes på mail om ønskelig, om dere ikke vil ha det offentlig.

Mail:
Stian.b0rresen@gmail.com

Jo fortere jo bedre, vil ha bilen på veien før sola begynner å steike for fullt:D
www.miatamania.com ligger det en pdf fil mener eg å huske.. Vis du ikke får dette til så foreslår eg at du kjøper deg ett turbokit og sender meg en pm der du vil selge meg ditt supercharger kit billigt.. :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Jeg ser med en gang på disse instruksene at mitt kit ikke er riktig montert. Så da er det bare å ta av alt igjen å starte på scratch. Bare å vente på godt vær nå da så resten får bli demontert. Har sjekket at kammene står riktig kontra veiva, dette stemmer. Pluggene har også riktig forbrenningsfarge. Har hatt av toppdekslet og sjekket kammene også bare for morro skyld siden jeg skal få litt farge på dekslet likevel:)

Det første jeg har sett er feil er at det er et orginalt spjeldhus som er montert både på kompressor og innsug, ikke det dummy-huset som skal være på innsugsmanifolden. Dette fant jeg løst i en av eskene som fulgte med bilen. Så om noen kunne vært snill å tatt et bilde av denne forfra mens den er påmontert slik den skal med alt av ledninger så hadde jeg blitt veldig glad:) Da kunne jeg sett hva som evt må gjøres, før tror det er gjort mye her som ikke er helt etter boka.

Ser også at det spjeldhuset som står på kompressoren er dyttet mye svart silikon i her og der, sikkert for å tette de som var av vakumlekkasjer. Dette vil jeg bytte i ett av de andre jeg har liggende for det der ser lite pent ut.

Er det noe man burde sjekke mens man har av alt dette? Evt smøre opp først som sist?
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by inglar »

Du kan se på denn elinken her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 7&start=60 Det er fra når jeg monterte presse på gammelbilen
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

inglar wrote:Du kan se på denn elinken her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 7&start=60 Det er fra når jeg monterte presse på gammelbilen
Se her ja, der er det jeg leter etter:) Tusen takk!

Jeg lurer på hvordan de har klart å feilmontere dette kitet så grusomt på den bilen jeg har, den kan jo umulig ha gått som den skal noen gang:\

Da er det bare å prøve seg litt frem tenker jeg å se:)

Lite spørsmål: Hvilke årsmodell 1.6liter har du? Ser du har rundt LMM og min er stor og klumpete (firkantet avlang). Vet vel ikke om det er mulig å bruke noe ala det du har siden det er trangt om plassen ved siden av kompressoren når alt er montert..
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Hauk »

Bambus wrote:
inglar wrote:Det er fra når jeg monterte presse på gammelbilen
Hvilke årsmodell 1.6liter har du?
"Gammelbilen" + Inglars .sig = 1999 1,6l ;)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Takker for svar:)

Liker at folk faktisk gidder å svare når man spør om noe på et forum. Da blir dette det andre forumet jeg opplever har kjappe svar med noe fornuftig i seg, det andre forumet er VACN.no sitt:) Virker å være en del folk med peiling her også;)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by mussa »

Gamlebilen til Inglar ligger forøvrig fortsatt til salgs.. Kanskje jeg skal kjøpe den, i og med at han har den gamle min.. :lol:
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by inglar »

Er den første MX-5´en jeg kjøpte det :D

Nå har jeg Mussa sin ja (bare litt lettere modda) så du må jo kjøpe min gamle hehe.

Hadde en 1999 ja. LMM´en du ser er original for den bilen.
Post Reply