Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småproblem

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by inglar »

Bambus wrote:Takker for svar:)

Liker at folk faktisk gidder å svare når man spør om noe på et forum. Da blir dette det andre forumet jeg opplever har kjappe svar med noe fornuftig i seg, det andre forumet er VACN.no sitt:) Virker å være en del folk med peiling her også;)

Er ikke alltid det er like fornuftige svar hehe. Men som regel går det alltif bra til slutt :D
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Det er ikke mulig å få denne nyere LMM'n til å fungere på disse eldre 1.6liter motorene ? Hadde jo gjort alt veeeeeldig mye lettere:P

Er min første mazda noen sinne dette, så å hive seg rett på en MX5 må jo bære like greit^^, Er en utrolig morsom bil å kjøre selv om den ikke fungerer som den skal:)

Blir gøy å se hva som lurer seg av effekt med skikkelig fungerende oppsett: )

Får vel lage en prosjekttråd om litt, når det blir vær til å ta bilder og får ordnet litt:)
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Mazda mx5 1.6 16v 90mod - JRSC - Hjelp! masse bilder: )

Post by Bambus »

Da har jeg begynt å demontere ting for å få det sammen igjen i slik det skal, men har noen spørsmål på et par ting som vil komme her etterhvert.

Spørsmål 1:
Hva mangler på denne dummy-throttlebodyen? - Skal montere en ventil under her men skruen-hullene stemmer jo ikke for fem øre.

Bilde 1:
Image

Bilde 2:
Image

Spørsmål 2:
Hvilke throttlebody er det som er montert på denne kompressoren? Skal ikke det orginale monteres her, altså flytte over det som står på org innsug ? For det som står på nå er ikke likt det orginale som sto på motoren.

Bilde 1:
Image

Bilde 2:
Image

Bilde 3:
Image

Bilde 4:
Image
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Her er det virkelig gjort skikkelig arbeid ! :shock:

Da får jeg plukke fra hverandre ting og tang for rengjøring tenker jeg.. Fyfaen for et arbeid som er gjort her...

Bilder:
Image

Image

Image

Kom gjerne med tips om hvordan å få bort den silikonen enklest mulig, for det der må bort!
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Da er noen deler vasket og klare for montering igjen. Toppen på kompressoren skal metall-sparkles slik at den blir litt mer annonym samt lakkeres svart siden toppdeksel også skal lakkes svart. Greit å få ting til å se orginalt og bra ut: )

Må vel også bestille opp nye pakninger og slikt til kompressoren, men hvhttp://www.mx5-miata.no/phpbb/posting.php?mode ... ec98e394or får jeg tak i dette billigst mulig? - hadde det vært en ide å byttet olje på kompressoren samtidig mens den var ute nå?

Et lite spørsmål ang skovlene i kompressoren, kan den delevaskes? Er den tett slik at det ikke vil blande seg vann i olja? Det ser lite bra ut med oljedampslange fra toppdekslet.. Alt er svart inni der og det virker som skovlene tar i hverandre til tider når man snurrer? Er dette normalt eller skal den gli fint unna hverandre?

Må bare beklage alle spørsmål, men ønsker å gjøre det skikkelig når det først skal gjøres noe med en bil. Så absolutt alt skal vaskes før det monteres igjen.

Blir pent med rene deler: ) - Som dere ser så er det en skade på selve toppen av kompressoren. Også en grunn til at det skal sparkles og lakkes;)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Hadde vært litt gøy med dette kitet + denne fastback delen:D

http://www.autokonexion.com/mazda-miata ... 52pj4revp0
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Er det rette deler som er med på dette kitet til 1.6?

Post by Bambus »

Kan noen bekrefte at det er denne dummy throttlebodyen som skal brukes på 1.6l 90mod motor? Ser den aldri har vært montert her nemlig..

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by mussa »

Skulle fått gravert inn MAZDA på selve kompressoren og fått vekk JR-merkene.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Vidar »

Det ligner hvertfall på en modifisert en...
Under den skal tomgangsregulatoren monteres. Så er det vel ei blindplate som skal monteres under gasspjeldet.
Det andre (med lite spjeld) er bypass ventilen. Som gjør at lufta går utnom kompressoren når du ikke skal ha trykkluft. Feks tomgang..

Kompressorn er ganske vedlikeholdsfri. Du kan skifte oljen i nesedrevet og glidelagrene..
Men egentlig ikke noe grunn å filke med noen glidelager som fungerer. Hvis det funker, la det være..

Ang den skaden, så er nok den gjort med hensikt... Det er den delen av utblåset som tar borti avstiverne i pansret. Så det er sikkert en som har slipa bort litt slik at det ikke skal gnisse i avstiveren.

Ang deler og oppgradering, så er http://www.trackdogracing.com plassen..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Har nettopp pratet med miatamania.com på telefonen og disse klarte å rote fram alt som var i både 1.6liter og 1.8liter M45 kitene slik at jeg fikk kryss-sjekket hva jeg trenger.

Det jeg fant ut at jeg trenger er den blendeplata under org TB, den TB dummyen som skal være til 90-93mod kitene og den bypass blokken som skal stå bak på kompressoren slik at jeg får montert den orginale TB'n.

Trenger også litt småtteri av pakninger som blandt annet den på toppen av kompressoren -> utgående manifold, 2x TB pakninger, ICS pakning og pakning til den bypass blokka.

Når jeg evt får tak i dette tror jeg det skal være bolt on: ) Ser ihvertfall slik ut på de delene jeg har som ikke passer.

Er det noe mer jeg burde handle inn i samme slengen?

Vurderer å handle dette lys-kitet slik at jeg får en penere look - disse hella low profile lyktene og noen klare blinkers foran.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Vidar »

Ikke fra moss. Men vil anbefale denne : http://www.trackdogracing.com/website/s ... sioner.htm
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Må prøve å få bilen til å gå skikkelig først nå. Men lurte på en ting, hvor mye skal til for å få bilen kjørbar uten kompressorkitet nå i første omgang? Siden jeg skal på EU-kontroll med bilen for å få skilter:S

Er det bare å skru på orginal TB, strekke over den gass vaieren tilbake til orginal posisjon? Vil det være tut og kjør da?: )

Er det noen andre lyskit som er bedre/billigere enn det fra MOSS?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Miatapowers »

Bambus wrote:Må prøve å få bilen til å gå skikkelig først nå. Men lurte på en ting, hvor mye skal til for å få bilen kjørbar uten kompressorkitet nå i første omgang? Siden jeg skal på EU-kontroll med bilen for å få skilter:S

Er det bare å skru på orginal TB, strekke over den gass vaieren tilbake til orginal posisjon? Vil det være tut og kjør da?: )

Er det noen andre lyskit som er bedre/billigere enn det fra MOSS?
Ja det er tut og kjør, men sett gjerne tenningen til 10-14 grader om det er retardet litt ved montering av supercharger, det eg gjorde når eg hadde supercharger så hadde eg 2 stk originale gasspjeld.. og stripset bare det originale gassjeldet på innsuget fullt åpent når eg hadde supern på..

Lampene var vel billigst på moss ja,, men kan vera eg vil få ett sett med slike om eg velger å kjøpe delebilen eg titter på her..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Da skal jeg få bilen på veien uten SC'n midlertidig siden det kan ta noen uker før jeg får delene fra USA.

Du sender meg en PM om de skal selges eller?: )
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Mazda mx5 1.6 16v 1990mod - JR Supercharged - Div småpro

Post by Bambus »

Bilen er satt tilbake i org stand motormessig. Den bypass blokka jeg mangler til kompressoren blir ikke lenger lagd så har et stort problem der. Må lage min egen overgang på kompressoren for å få brukt 1.6 gass-spjeldet - det spørs om det lar seg gjøre , ihvertfall noe pent noe..

Om noen har et 1.6L JR SC kit liggende umontert, hadde det vært mulig å tatt detaljerte bilder av den bypass blokken som står bakpå kompressoren? Det er den spacer delen som bypass spjeldet står på. Må prøve å få lagd meg en overgang om jeg ikke er heldig å få tak i brukt.
Post Reply