Baggasje og kollisjon

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by LoKi »

glaibilenmin wrote:Bare til info... Last skal sikrest 100% sin egen vekt fremover
50% bakover og til sidene... men dette betyr ikkje at ei 4 tonns stropp kan feste ka som helst på 4 tonn...
mange ting som virker inn som friksjon på underlag stroppe metode vinkel på stropper osv...
Det er bare 100% av vekta ja, jeg mente det var mer :)
Dette var hele grunnlaget mitt for at jeg sa at ingen lastestropper er så svake at dem ryker om du fester en koffert, og jeg tror ikke det er langt fra sannheten.
Steinar wrote:For å snu det litt andre vegen:
Har alltid surra last med skikkelige lastestropper, stroppa fast ungene når de var små i datidens beste barnestoler, kjøpte bil med airbagger, ABS, gitter mellom bagasjerom og kupe + innebygd barnesete når sistemann ankom ("attpåklatt"), osv,osv.
Har jeg noen gang fått bruk for dette i en kollisjon eller noe lignede: Nei da.
Bortkastede penger.
Dette er bare surmuling, og nå minner du meg om en drittunge som mista isen sin.
Ingen sier at man ikke skal stroppe fast lasten sin, det som blir sagt er at man ikke kan sitte og beregne lastsikring etter dette tullet når man skal ta med seg kofferten sin på bagasjelokket.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by Steinar »

Nei da, var slettes ikke ment som surmuling.
Prøvde bare og bringe inn litt galgenhumor en lørdag kveld mens snøen lavet ned utenfor stuevinduet, og att tross alt går ting som regel bra.
(Har akkurat vært ute med snøfreseren nå. Slutter det ikke å snø snart, da blir jeg sur da.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1140
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by obi-one »

Med et lastestativ som er så lett å snu som det vi her tenker på, så ville jeg ikke vært i tvil om hva jeg ville gjort dersom jeg skulle hatt mye bagasje på stativet, da blir det bøyla forover. I "pausemodus" som ren pynt er det jo sikkert greit å ha bøyla bakover, men da burde man iallefall snu den når man skal på ferietur 8)

Vil også nevne at mitt eget "orignalstativ" som er skrudd ned i lokket er merket fra fabrikken med "max load 10 kg", da snakker vi altså TOTALT.... :)

Tror personlig det er viktigere å holde vekta på lastestatvet nede, dersom man har gode nok stropper (brede kunststoff lastestropper med skikkelig låsing) burde det være selve strukturen i stativet og innfestingen i lokket som blir det kritiske punkt.

Er for øvrig helt enig med Erik i at det er vanskelig å komme unna fysikkens lover om at kollisjonsenergien firedobles når farten dobles.... :(
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by LoKi »

Steinar wrote:Nei da, var slettes ikke ment som surmuling.
Prøvde bare og bringe inn litt galgenhumor en lørdag kveld mens snøen lavet ned utenfor stuevinduet, og att tross alt går ting som regel bra.
(Har akkurat vært ute med snøfreseren nå. Slutter det ikke å snø snart, da blir jeg sur da.)

Steinar
Beklager feiltolkingen :)

Ja, jeg så at dere har fått en runde med snø nå. Etter 4 mnd med Sibirsk vinter på østlandet har vi endelig fått et vårgløtt, så empatien er ikke så vanskelig å finne.
Håper kong vinter pakker sekken og stikker fra landet snart, for nå klør det i fingra..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by LoKi »

obi-one wrote:...

Er for øvrig helt enig med Erik i at det er vanskelig å komme unna fysikkens lover om at kollisjonsenergien firedobles når farten dobles.... :(
De fysiske lovene slipper man ikke unna, men denne bevegelsesenergien er ikke i en relevant proporsjon i forhold til lastsikring.
For å holde denne 18 kilos kollien det er snakk om, vil man da måtte trenge en slik stropp på bagasjebrettet sitt:
Image

..og det er litt overkill :P
Husk at om disse fysiske lovene hadde vært relevant for lastsikring, så måtte man festet alle deler på bilen etter de samme lovene.
Hvis 18 kilo bagasje er "2 tonn", så vil det si at en midtstilt motor på 100 kg er 11 tonn, og ingen motorfester i verden holder en slik vekt :)

Har forståelse for at folk misoppfatter dette, men som også artiklene som det blir vist til sier, så er dette kun relevant for usikret last som ligger løs i bilen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by _mx5_Rune_ »

Noe av det skumleste man har i biler er basskasser som ikke er sikret. En mdfkasse på 40kg som ligger løst bak setene har ingen problemer med å rydde med seg det meste på sin vei. Her i området var det for noen år siden en stygg utforkjøring der bilen snurret flere ganger før den landet på taket. Basskassen fant de 30 meter motsatt vei av det bilen hadde kommet fra. Bare flaks gjorde at ikke kreftene ville dra kassen gjennom baksetet istedenfor.
Her må jeg innrømme at jeg også har vært veldig sløv. I 5 av 6 tilfeller med bruksbiler har jeg bare har hatt en firkantig kasse baki der som ikke har vært forsvarlig festet, men etter å ha sett skremmende eksempler på hvor galt det kan gå er det slutt på dette for min del. Det koster ikke all verden hverken i tid eller penger å feste en basskasse skikkelig.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by biXen »

Ville vært mest bekymra for noe av en viss vekt som lå løst i hattehyllen f.eks. i en vanlig bil. Alt annet så blir det bremset på sin vei eller er festet, og da bør man heller bekymre seg for å få rattet gjennom brystet i en MX-5 for å si det slik. Typiske ungdomsbiler er kanskje det verste med løse ting osv.

Minnes for noen år siden den krasj testen av en kinesisk elendig designa bil, der fikk vel krasjdukken omtrent motoren i fleisen pga dårlig konstruksjon.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by jallatralla »

Fysikken er jo egentlig enkel nok...men man kan ikke kun se på motkraft/kraften akselerasjon du utøver ved en kollisjon, for da blir alt som å kjøre rett i en fjellvegg. Absorbasjon/deformasjon tar av for veldig mye kraft, og det er dette prinsippet som ligger bak hvordan en lastestropp fungerer. Den er ment å gi etter til en hvis grad.
2001 1.6 NBFL
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by twr »

Har i jobbsammenheng sett bilder etter frontkollisjon av folk som har kjørt med usikret armeringsjern liggende høyt på et lasteplan. Ikke et pent syn for å si det mildt...
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by Andreasnicolai »

Da var batteriet festet og sikret med lastestropper...

Det lå løst helt fram til jeg så denne tråden.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by uggla »

Da var batteriet festet og sikret med lastestropper...

Det lå løst helt fram til jeg så denne tråden.
Det der er viktig altså. Mitt var bare halvfestet baki der og etter noen sinna runder på Rudskogen, løsna det.
Jeg fikk bulker innenifra og ut.... :(

Image
Image

not my finest hour.... :oops:

Mag
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
karpe
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 31 Mar 2010, 00:08
Medlemsnummer: 849
Location: Kristiansand
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by karpe »

Image

Jaja denne lastesikringen må jo være topp. :wink:
2002 MX-5 NBLF Phoenix
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

karpe wrote: Jaja denne lastesikringen må jo være topp. :wink:
Hvilken tulling kan finne på noe sånt :shock:

Tenk deg hva som skjer når dekket bak føreren flipper rundt.
(det vil se ganske dumt ut, spør du meg ....)

Overskrift:
"Bilfører hengt i passasjersetet med et dekk ..."

Erik
(som velger lette hjul og felger)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Newtons 2. lov gjelder for alt, også det som er surret fast i bilen.

Hvis man vil regne litt, så ligger det en kalkulator her: http://toptona.com/bil/koll.html

Det som kan være litt problematisk er å definere "bråstopp".
I forsøket som ADAC utførte så må stoppelengden ha vært ca. 35cm for å få de G-kreftene som de viser til.
Det tilsvarer vel komprimeringen i karrosseriet hvis bilen smeller rett inn i en betongvegg.
Legg 35cm inn i kalkulatoren, så får du en G-kraft på ca 30.

Sitat:
"Hvis bremselengden nærmer seg 0, blir retardasjonen uendelig stor.
Det er noe slikt som skjer når en liten bil kolliderer front mot front med en stor bil.
I slike tilfeller kan den lille bilen bli fullstendig smadret selv ved moderat fart."

For noen år siden kolliderte en Audi med et tre på Bygdø.
Jeg var desverre i nærheten da det skjedde og så resultatet.
Treet var tilnærmet uskadet, så retardasjonen ble svært stor.
"Bremselengden" i dette tilfelle var kun deformasjonssonen i bilen.
Motoren ble kastet ut av bilen og lå ca 30 meter unna.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by Miatapowers »

Sitter her og flirer av steinar sitt lange innlegg, fullstendig rett, eg kjenner meg igjen her, enda eg ikke er så gammel.. :D savner det gode gamle liv innimellom.. :shock:
Når det gjelder gjenstander i krash så har eg kun en erfaring,, eg hadde en mazda 626 gd med 2.0i-16v som forøvrig gikk meget bra.. den fikk en bmw 5 serie i snuten, eg hadde rundt 50km/t.. Min subkasse så var baki, festet med strammeband, den kom plutselig inn i baksetet mitt, eg fikk litt vondt i ryggen, baksetet var revet av chassiet...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply