vibrasjon i drivverket i 55km/t

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Miatapowers »

Hei mener eg har lest om andre så har hatt dette, har dere funnet ut hva det er, min bil har vert slik siden eg kjøpte den, ikke blitt verre eller bedre, men er lei masasjestaven når eg ligger i 60 sonene her..
Det er det samme i alle gir, blir forsterket litt ved pådrag..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Steinar »

Litt urunde hjul, litt ubalanse. 65 mph Shimmy er jo mye omtalt på miata.net. Her er en diskusjonstråd om 30-35 mph Shimmy:
http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 35882.html

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Hauk »

"30-35 mph shimmy" og "65 mph shimmy" er samme sak. Vibrasjonene/resonansene vil komme hver gang du dobbler hastigheta. Hvilket betyr at du også har en "130 mph shimmy".

Du får dra ut og teste hvis du ikke tror meg. :P

Jeg var bittelitt plaget med dette pga hjula. Litt frem og tilbake, av og på avbalanseringsmaskina og flytting av lodd på felgen og rotering av dekk ~180 grader og ting ble til slutt borte. Kudos til Dr Holm.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Morphinytry »

Jeg fikk bort shimmy'en ved å bytte til mindre stive dekk :)
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Lassi »

Var en på mazda-speed.com som hevdet å få det bort ved å bytte ut den ene låsemutteren han hadde på hvert dekk. Denne veier jo bittelitt mer enn de andre og skaper dermed en ubalanse som man ikke kan kompensere for ved normal dekkbalansering...

Om jeg har tro på det er en annen ting. Liten vektforskjell og nærmt senter av rotasjon til å spille stor nok rolle spør du meg.

Jeg har akkurat samme på min og skal i første omgang teste om det er forskjell med stivere diff-foringer. Siden dette er resonans så skal i teorien oppstiving av fundament flytte resonansområdet oppover i frekvens og dermed forhåpentligvis ut av de hastighetene man bruker mest. (Og kanskje helt bort)
HVIS det da er diffen\ppf som beveger seg og skaper vibrasjonene i min bil.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by twr »

Samme på min - litt vibrasjon i +/- 50, og noe mer i +/- 100... :?
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Miatapowers »

Eg har mest i 50-55km, og den vanlige shimny i 105-110.. man ser på girkula at det er noe snodigt.. den hopper liksom,, hjulene er nye i vinter og var lik med sommerhjula,, frister å sette på bukk og stille tomgang med bilen i gir, for å se om det er en aksel så er skjev..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Lassi »

StianOppistov wrote:Eg har mest i 50-55km, og den vanlige shimny i 105-110.. man ser på girkula at det er noe snodigt.. den hopper liksom,, hjulene er nye i vinter og var lik med sommerhjula,, frister å sette på bukk og stille tomgang med bilen i gir, for å se om det er en aksel så er skjev..
Det er altså den samme vibrasjonen eller "shimmyen" du får på 55 som i 110. Bare 2X av den første du opplever i 55. Det er slik det fungerer med vibrasjoner.

Hvis jeg ikke løser det med stivere foringer kommer jeg til å ta en vibrasjonsanalyse av hele bilen for å komme til bunns i hvor den stammer fra. Men med tanke hvor skremmende myk gummien i originalforingen var så vil det ihvertfall hjelpe GODT på å holde hele diffen\ppf mer i sjakk og ikke gi den rom til bevegelse.
(Vibrasjon er altså jobben min... 8) )
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Miatapowers »

Det er ikke den samme hos meg,, den er mye mer i 55, så da burde det hett 30miles shimny hos meg, i 110 er det lite og ikke noe å bry seg med, men i 55 så hopper girkula.. Virker som det er kast i en aksel,, siden girkassen hopper litt, så tror eg det er mellomakslen så har fått en karamell.. Nå har eg hatt noen mx igjennom tidene, og ingen av dem andre har hatt dette,, 110km har vel alle hatt noe,, Eg fikk det vekk på min forrige, uten at eg vet hvilken modifikasjon som gjorde det..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Lassi »

I og med at det er nøyaktig dobbel hastighet ifra den ene vibrasjonen til den andre så er jeg ganske sikker på at kilden til vibrasjonen i begge hastigheter er den samme.

Trikset er å finne frekvensen på vibrasjonen og se hva den stemmer med. Hvis du foreksempel (veldig enkelt forklart) måler vibrasjonen i bilen til 10 Hz ved 55km\t og finner ut at ved denne hastigheten så roterer mellomakslingen med la oss si 600 rpm så blir det altså 600 rpm \ 60 sekunder = 10 omdreininger per sek = 10 Hz...
Og dermed kan man si med stor sannsynlighet at det er mellomakslingen som er kilde til vibrasjonene. Og da mest sannsynlig en ubalanse, skjevoppretting eller bøyd aksling. Stemmer det ikke må man sette inn rpm på f.eks hjul for å se om det vil stemme med frekvensen på vibrasjonene man måler. Det stammer neppe fra motor siden vibrasjonene er uavhengig av hvilket gir man er i og dermed motor rpm.

Når man igjen kjenner vibrasjonene på disse bestemte hastighetene så sier det meg at det skyldes resonans i noe i bilen. Det vil si at denne (eksempelvis) 10Hz vibrasjonen trigger et materiale i bilen sin egenfrekvens og setter det i bevegelse. I en mx-5 så ser jeg ikke for meg noe annet enn at det er selve ppf`en som kan vibrere med en slik egenfrekvens, resten av bilen er en for kompleks struktur for meg til å vurdere om den kan ha en definerbar egenfrekvens.

Jeg håper altså å eliminere vibrasjonene ved å fjerne ppf`ens evne til å bevege seg med stivere foringer i diffen. Det jeg i praksis gjør er å flytte resonansområdet oppover i frekvens slik at det ikke er noe roterende i bilen som kan trigge det lenger. Evt så flytter jeg det ut av de hastighetene jeg normalt kjører.

Og med resonans så er det slik at dobler du frekvensen på vibrasjonen så vil du igjen trigge egenfrekvensen til det samme materialet, men vibrasjonen som utløses vil ofte være mye mindre følbar, nettopp fordi bevegelsene skjer dobbelt så fort.

Jeg er ingen ekspert på vibrasjonsanalyse, men det er altså dette jeg gjør på til daglig så dette er ikke BARE synsing fra min side...

Uansett så håper jeg du finner ut av det for jeg har akkurat samme problemet selv og vil veldig gjerne bli kvitt det... Jeg har dessverre ingen diff i bilen for tiden ellers skulle jeg målt vibrasjonene selv.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by _mx5_Rune_ »

Jeg har ekstrem vibrasjon fra 50-60 og 100-110, dette har kommet sakte men sikkert uten at jeg har funnet noen forklaring på dette, men på slutten av sesongen ifjor fikk jeg ulyd i ytre drivknute på venstresiden bak. Har liggende komplett torsen bakstell med nye akslinger så dette blir byttet så snart jeg får ut bilen fra vinterdvale.. håper at vibrasjonen forsvinner sammen med ulyden..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Miatapowers »

Si ifra om du blir kvitt problemet da, isåfall så får eg bare bestille ett sett eg også..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by _mx5_Rune_ »

Kjøpte ett sett brukte 1.6 akslinger fra ebay før jeg kom over torsen-swapet, så jeg har liggende noen brukte akslinger. Nå vet man jo aldri hvilken tilstand disse knutene har, men selger påsto at de var fra en bil med rundt 80k på telleren. Mansjettene på disse var klar for skift, men har liggende fire nye. bare send pm om det er interessant. :)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by Miatapowers »

_mx5_Rune_ wrote:Kjøpte ett sett brukte 1.6 akslinger fra ebay før jeg kom over torsen-swapet, så jeg har liggende noen brukte akslinger. Nå vet man jo aldri hvilken tilstand disse knutene har, men selger påsto at de var fra en bil med rundt 80k på telleren. Mansjettene på disse var klar for skift, men har liggende fire nye. bare send pm om det er interessant. :)
Tror eg heller håper det er grunn til å legge frem til fruen at eg må bytte bakaksel eg,, :D nesten like mye arbeid å bytte alt.. bilen min jobber jo allerede overtid på diffen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t

Post by _mx5_Rune_ »

hehe, det er jo selvfølgelig det beste.. :P
Skulle du ønske en 1.6 diff med vlsd så er det bare å rope ut.. :lol: :wink:
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply