Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Interessant lesing.
Nok et eksempel på hvor lett det er å modifisere seg bort.
Jeg kjører jo rundt med FM både foran og bak og åpen diff of synes det er helt topp.
Nå byttet jeg selvfølgelig begge stagene samtidig, så jeg vet ikke hvordan bare den foran ville vært.
Men, det er jo noen justeringsmuligheter på innfestingen foran og bak. Så man kan jo tilpasse det sitt eget bruk. (Strammere bak = mer overstyring).
Selvfølgelig mulig at man har forskjellig smak mtp. kjørefølelse også.
Magnus
(Hmmm... skulle kanskje prøvd med org. stag bak.. .).
'92 NA 1,6 BRG "Schnell" FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Nå har jo du full FM stage 2,5 pakke da, Magnus, mens jeg har kjørt med FM swaybarsene og oem dempere og fjærer...
Skulle tro Flyinmiata vet hva de setter sammen av pakker
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Joda, joda.
Ting blir nok bedre med nye demper/fjærer og nye dekk...
Men stagene kan festes i forskjellige "høl" for å styre for "stramme" de skal være.
Så hvis du setter det foran på stivest og den bak på "slakkest" så kanskje det blir mer som du liker?
Men det er ting som kan tyde på at FM -staget bak er noe aggresivt for NA med åpen diff.
Magster
'92 NA 1,6 BRG "Schnell" FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Som sagt før, jeg har gått tilbake til å kjøre orginalt stag bak, selv på min med diffbrems og allverdens understellsmods.. absolutt best kjøreegenskaper med stort stag foran og orginalt bak, mer feste ut av svinger og ingen merkbar forskjell på turn in.
Ikke no vits å stresse med å skulle sette det store staget bak på igjen, selv om du bytter fjærer.
Morro å se at andre har samme erfaring..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Hadde denne sesongen planer om innkjøp av en Mazda 6 som vinterbil, men jeg har lagt det på is inntil videre.
Så da ruller den gamle sliteren seg gjennom nok en slapsete oslo-vinter.
Litt sliten clutch og fortsatt litt scetchy når det er skikkelig glatt.
Men gøy er det læll
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Da var det på tide å bytte clutchen på den gamle sliteren. Mx´en har jeg nå hatt i 10 år, og clutchen har fungert utmerket inntil det siste halve året, da den begynte å slippe med litt innsats. Etter hvert begynte den å slippe også uten innsats
TurboLag her på forumet gjorde en iherdig innsats for å bytte ut den gamle snurreskiva. Godt sliten clutch kan men vel kalle dette her. Den var faktisk så sliten at friksjonsflaten var slitt helt ned til naglene.
Blank og fin var den også blitt. ) (og tynn...)
Her er et par bilder av mx´en min ute på verkstedet på Flateby,
der TurboLag sin raserbil også holder til
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
LoKi wrote:RESTENE av TurboLag sin bil mener du
Grattis med ny clutch, og hyggelig å hilse på deg
Takk for det, Loki.
Gøy å bytte gamle slitedeler da effekten er høyst merkbar.
Spennende mekkemiljø dere har der ute på låven forresten. Bra representert med mx også.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Da har jeg vært oppe hos Ila-dekkservice, oppe i gata og fått lagt på de nye sommerdekkene.
Det falt på Toyo Proxes T1-R, bestilt hos dekkonline, og levert på døren fraktfritt.
Da er det bare å vente på at det siste snøfallet skal komme, før det kan smelte igjen.....
.....og såååå, etter det. Da kommer sommer´n
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-thomas- '91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
mojo-91 wrote:Jepp. Synes 15" passer NA godt. Ikke for store, ikke for små
Helt enig! Selv hadde jeg nok også heller gått ned til 14" enn opp til 16"...
-thomas- '91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
Endelig har jeg fått ut fingern og byttet venstre brems bak. Gjorde egentlig denne 1,8-oppgraderingen for et år siden, men fikk ikke byttet venstre, bak, da umrakoskruen man justerer stempelet med, satt dønn fast. Nå nærmer EU-kontroll seg med stormskritt så nå ble jeg tvunget til å gjøre noe med saken. Har prøvd å få tak i en brukbar brukt kallipper i et års tid, men uten hell, så nå investerte jeg i en ny i stedet. Det var virkelig på tide, for det var ikke mye belegg igjen på de gamle bremseklossene, og baksiden av skiva hadde en diger sprekk i seg. Innsiden av skiva var dessuten helt i oppløsning. Vel, nå er det bare å få slitt av belegget på de nye klossene og så håper jeg at bremsekraften er noenlunde symmetrisk i forhold til høyresiden (som ble byttet for et år siden...)
Ny 1,8 skive med ny (brukt) 1,8 kallipperbrakett og ny 1,6 kallipper
Gammalt rustent 1,6-rask!
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35