Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
1.6 diffen ER dårlig, ellers hadde det ikke vært såpass mange som klarte å herpe dem. det er ikke uten grunn at mazda sluttet å bruke denne på nyere modeller..
min 1.6 diff holdt i 20 minutter
men som andre sier, det er jo fullt mulig å kjøre en orginalbil ganske langt med den svake diffen.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Bare en kjapp overgang fra løs grus til asfalt med foten ned i 1. gir vil nok drepe diffen din. Jeg kommer ikke til å anbefale noen jeg kjenner utenom mine verste fiender å kjøpe den diffen(og hvertfall ikke overhale den når prisen på en "stor" diff ligger langt under overhalingsprisen).
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Mazda MX5 wrote:Ja ja. Litt delte meninger her ser jeg. Er det bare 1,8L diffen som er ok, eller 1,6L fra et årstall også?
Alle biler etter 94 iallefall har stor diff uansett. Den til 1.6 literene er desverre åpen, imens de til 1.8 literne er TorSen(sperre) :)Skulle jeg gått for noe ville det blitt en 1.8 l diff
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Trøndere mener det.
Jeg mener at det eneste sikre tegn på at en 1.8 har sperre er at det er en spesialmodell som reklamerer med at det er det: 10ae, diverse Sport, MSM + sikkert et knippe <sett inn bokstav her>-edition Miata fra statene.
1.8 har ikke automatisk sperre nei. Jeg har selv hatt en 1.8-diff uten sperre, og det kan Harald og Kim bevitne, siden de åpnet den for ikke lenge siden
1.6-diffene er heller ikke automatisk UTEN sperre, da disse også kom med.
Mye synsing her nå..
94-modell og nyere har større diff, uansett motor.
Og skal du bytte/overhale/gjøre no med diffen som koster penger, så oppgrader den. Du må ikke, men diffrensialen ER en svakhet på de tidlige modellene, og skal du først bruke penger på den, så kan du like godt sette inn en som tåler litt juling.
Det er MINE 2 cent, etter å ha knust en åpen 1.6 liten diff med stock motor, og senere oppgradering til Torsen-diff fra en 2001 Sport. Det er som en ny bil..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Selvfølgelig enig med Loki her, skal du først kjøpe "nytt" så kjøp stor diff m/torsen (må ha nye akslinger også såvidt jeg vet), men til normal morro kjøring, funker en 1,6 diff som er i orden uten problemer. Jeg kjører friskt med min 1.6 VLSD og har ikke noe problemer med det, men ser det finnes andre som bevisst går inn for å ødelegge mest mulig med måten de behandler ting på, f.eks. bånn gass på første gear på grus og rett ut på asfalt..., mye mulig det knuser greiene, men hva er poenget ?!?
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Agility wrote:Selvfølgelig enig med Loki her, skal du først kjøpe "nytt" så kjøp stor diff m/torsen (må ha nye akslinger også såvidt jeg vet), men til normal morro kjøring, funker en 1,6 diff som er i orden uten problemer. Jeg kjører friskt med min 1.6 VLSD og har ikke noe problemer med det, men ser det finnes andre som bevisst går inn for å ødelegge mest mulig med måten de behandler ting på, f.eks. bånn gass på første gear på grus og rett ut på asfalt..., mye mulig det knuser greiene, men hva er poenget ?!?
Hihi, ja ikke sant.
Det er medlemmer som kjører på liten diff med kompressor på kjerra uten problem, så den lille diffen kan fort leve mye lengre enn bilen.
Det kommer rett og slett an på hvordan du kjører, og hvordan den har blitt vedlikeholdt.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
virker som at agility tror at alle som har klart å ødelegge en 1.6 diff bevisst ramponerer bilene sine, og hever seg litt over "slik kjøring"
fakta er at de er svake, så svake at mazda selv så at denne diffen kan vi ikke selge mer. En fornuftig upgrade hvis man har problem med en slik tidlig diff er jo da å sette inn den "store" diffen. allerede med et bittelite kompressorkit så er det nok power til at man regelrett knekker tenna på dreva i 1.6 diffen under aksellerasjon, ikke snakk om å sparke clutch, rivstarter, rett fra grus til asfalt med flatt jern, men kun normal fullgass på feks 2-3 gir.
Det er egentlig et fett om det er med åpen innmat, eller sperre. Den store modellen tåler bortimot alt man kan hive på den av fremtidige mods, eller banekjøring. torsen diffen(selve innmaten) begynner å vise tegn på smerte ved 400-450hk, men det kan også løses.
oh.. virker og som at noen tror det hjelper å sette bedre diffbrems osv inn i det lille diffhuset. Dette løser fortsatt ikke problemet med at drevsettet i 1.6 diffene er laget alt for spinkelt.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
den ekstra massen vil du ikke merke, dette er marginale forskjeller.. det du VIL merke, er hvis du bytter fra feks 4.3 utveksling 1.6 liten diff, og setter i worst case inn en 3.636 utveksling eller mer sansynlig en 3.9 utveksling diff... dette vil gi deg noe høyere toppfart, men også litt slappere aks. stor diff fra 1.6 bil har 4.1 og er nok sikkert best egnet om den fortsatt skal brukes på en orginal 1.6
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Andreasnicolai wrote:Vil en original 1.6 liter prestere litt dårligere hvis man setter inn 1,8 diff? Med tanke på at det blir mer masse som beveger seg lanags drivlinjen?
Vil tro det ikke er merkbart, men bør finne en diff med rett utveksling da..