Ulyd i bensintank - spenningsfall?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Ulyd i bensintank - spenningsfall?

Post by Bambus »

Jeg har lagt merke til at når jeg kjører mazdaen rundt på lavt turtall 1000-3500rpm så er det en slik tikkelyd i bensintanken - tik tik tik tik - en slags metallisk hyle, hvinelyd - ikke så høy men du hører det. Det som også skjer er at jeg nå fulgte litt ekstra med og ser at AFR måleren også får reaksjoner når denne lyden kommer - man ser at denne begynner å bevege seg i takt med lydene:S

Bilen er også litt sånn at den nøler litt når man kjører. Jeg lurer på om bensinpumpa begynner å takke for seg? Er det en svakhet på disse bilene?

Denne lyden har vært helt siden jeg kjøpte den men har ikke tenkt så mye over det før jeg så at det påvirket AFR måleren. Skal logge med datasprutet idag så om det kommer mens jeg logger så vil jeg kanskje se hva det er for noe.

Uansett har jeg kjøpt meg et 255 lph HP pumpe med monteringskit som skal inn.

Kom gjerne med synsing om hva dette kan være , for det høres godt når det skjer. Det må være noe relatert til bensintanken etter hva jeg klarer å finne fram til mtp lyden.
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Ulyd i bensintank - spenningsfall?

Post by Morphinytry »

Har hatt en liknende lyd fra en BMW, og da måtte jeg bytte pumpa 1mnd etterpå :P

Så jeg ville nok tro det er pumpa ja :)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ulyd i bensintank - spenningsfall?

Post by LoKi »

Bambus wrote:..Kom gjerne med synsing om hva dette kan være..
Bare jeg som tenker på Colonel Hans Landa of ze ezz ezz nå?
"I love rumors!
Facts can be so misleading, where rumors, true or false, are often revealing."

:mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Ulyd i bensintank - spenningsfall?

Post by Miatapowers »

Trenger ikke så mye synsing her da,, om den lager lyd, og du ser det skjer noe på af målern, så er det ganske så sikkert at det er pumpa så er dårlig, om ikke så er det trykkregulatorn så er ødelagt at den svinger enormt på bensintrykket, men er skeptisk til det da det er lang vei å bygge trykk, og ville nok ikke tikket og slikt da.. Muligens tett filter på bensinpumpen eller hovedfilteret.. Men eg ville mest sansynlig begynt med pumpen,, bytter den på ca en time.. så får du denne coole racing lyd pumpa.. suser og durer bra disse walbroo 255
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Ulyd i bensintank - spenningsfall?

Post by Bambus »

Skal se om jeg ikke får tak i de filtrene som er på bensintilførselen og bytte dette samtidig som pumpa går ut av tanken. Har også en oem fpr som jeg kan dytte i dysegalleriet for å teste.

Ps. Se på den videoen jeg har lagt ut på den delen av forumet som ikke omhandler mazda - merkelig greier med den Renaulten.
Post Reply