Turbo
Moderator: Styremedlemmer
Turbo
Jeg har bestilt et greddy turbo kit hos import tuning (som jeg venter og venter på) og lurte litt på hvilke svakheter dette har som beskrevet i gammelt forum . Classic red skrev: hei har selv ett greddy kit,leste om det at manifoilen sprekker,tok derfor å kuttet m vinkelkutter på di tre stedene der skruene skal stå slik at den kunne bevege seg litt . har hatt dette på 7mdn nå å har ikke hatt noen form for problemer bortsett fra vanlige feil som at slanger løsner osv lykke til Hvor skal jeg kutte og hva er problemet.
- Fatboy
- 2000 RPM
- Posts: 366
- Joined: 10 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 764
- Location: Slemmestad
- Status: Offline
Hei!
Årsaken til at de kutter i manifoilen er at turboen blir j'''ig varm.
Metallet utvider seg og sprekker på grunn av at det ikke er noe særlig ekspansjonsrom. Så da kutter man litt her og litt der og vips så er problemet bortimot eliminert. Jeg er litt ute og kjører når jeg sier at manifoilen kuttes mellom utblåsene på blokken, totalt 3 kutt, men stoler på at jeg vil bli korrigert av de som har gjort denne jobben.
Du vil sikkert få bedre svar av de som har et Greddy kit under huven allerede.
Lykke til og gi oss gjerne en rapport når du har fått prøvd sakene!
Årsaken til at de kutter i manifoilen er at turboen blir j'''ig varm.
Metallet utvider seg og sprekker på grunn av at det ikke er noe særlig ekspansjonsrom. Så da kutter man litt her og litt der og vips så er problemet bortimot eliminert. Jeg er litt ute og kjører når jeg sier at manifoilen kuttes mellom utblåsene på blokken, totalt 3 kutt, men stoler på at jeg vil bli korrigert av de som har gjort denne jobben.
Du vil sikkert få bedre svar av de som har et Greddy kit under huven allerede.
Lykke til og gi oss gjerne en rapport når du har fått prøvd sakene!
- Ole BRG 91
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Har ikke gjort det selv men her er et bilde... :
http://www.15psi.com/manifold%20cuts.jpg
http://www.15psi.com/Greddy.htm
http://www.15psi.com/manifold%20cuts.jpg
http://www.15psi.com/Greddy.htm
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
hei christian classic red her
har kuttet manifolden på 3 steder altså som vist på bildet over,har ikke kuttet rundt alle skrue festene men det holder med det andre
har heller ikke hatt no problemer med det at slangene hopper av etter at jeg vasket dem godt innvendig før jeg skrudde dem fast med ordentlige slangeklemmer
har kuttet manifolden på 3 steder altså som vist på bildet over,har ikke kuttet rundt alle skrue festene men det holder med det andre
har heller ikke hatt no problemer med det at slangene hopper av etter at jeg vasket dem godt innvendig før jeg skrudde dem fast med ordentlige slangeklemmer
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
hei jeg bestilte fra powerhouseracing i usa å betalte rundt 11000 ferdig levert på døra
hvet også at flere norske firmaer selger for rundt 13-15000
jeg fikk hjelp av en nabo som hadde en samme bil med turbo som han hadde montert selv.
vi tok det sammen å brukte 2 dager på ca 3-4 timer dagen.
men det var ikke vanskelig så det skal nok gå greit.
hvis du bor i nærheten av porsgrunn eller no så er vi behjelpelige med montering da
hvis ikke så er det nok andre i forumet (klubben ) som kan hjelpe
Mvh classic red
hvet også at flere norske firmaer selger for rundt 13-15000
jeg fikk hjelp av en nabo som hadde en samme bil med turbo som han hadde montert selv.
vi tok det sammen å brukte 2 dager på ca 3-4 timer dagen.
men det var ikke vanskelig så det skal nok gå greit.
hvis du bor i nærheten av porsgrunn eller no så er vi behjelpelige med montering da
hvis ikke så er det nok andre i forumet (klubben ) som kan hjelpe
Mvh classic red
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
du burde bytte olje til litt tykkere en det jeg gjør nå (skal bytte snart men hvet enda ikke typen jeg skal ha)kjører nå mobil 1 å da får jeg litt ventil tikk når den står lenge på tomgang.det blir MYE varme under panseret så pass på å isolere feks gass vaieren .bremseveskebeholderen og alle ledninger som kan smelte med enten isolasjons matte eller bygge et slags skjold rundt turboen
er jo org 115 i min 1991 mx-5 å etter pappirene som fulgte med skal det være inærheten av 160.PS:holdt godt følge med en miata med kompressor å 178,9 hk
er jo org 115 i min 1991 mx-5 å etter pappirene som fulgte med skal det være inærheten av 160.PS:holdt godt følge med en miata med kompressor å 178,9 hk
Re: Turbo
Hei har ett spørsmål når det kommer til å bygge turbo.
Er det mye som må til f.e.s mapping å hvor stor eksos rør har dere etter turboen? downpipen og ut
Blir litt slapt med 115hk, når kompisene kjører rx7 med 313hk på hjula
Isolering av ting som ledninger å wire er jo en grei sak men er det noen vesentlige ting som bør gjøre ?
Torstensen
Er det mye som må til f.e.s mapping å hvor stor eksos rør har dere etter turboen? downpipen og ut
Blir litt slapt med 115hk, når kompisene kjører rx7 med 313hk på hjula
Isolering av ting som ledninger å wire er jo en grei sak men er det noen vesentlige ting som bør gjøre ?
Torstensen
Re:
Fikk ikke opp no Bilde ?Ole BRG 91 wrote:Har ikke gjort det selv men her er et bilde... :
http://www.15psi.com/manifold%20cuts.jpg
http://www.15psi.com/Greddy.htm
Artigere å kjøre fort med Motorsvake biler en å kjøre sakte i Motorsterke !
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Turbo
Mange... Autolink f.eks.Morten H wrote:Noen som selger Standar Varme skjold ?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD