Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Ja, det blir jo lakk her også. Fortsatt BRG, som seg hør og bør... 8)

Image

Image

Image

Image

Begynner å ta form, dette her :D

(Til Ove: Det er allerede Tuff Kote Dinol understellsmasse bak plastinnerskjermene, det blir nok bare å supplere litt på denne, blir noe griseri med lakk oppå....)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by mojo-91 »

aiaiai...misunnelig! :cry:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da var det tid for det som egentlig var utløsende årsak til at vi begynte å styre - chlutchbytte!

Går for sachs "standard" chlutchsett inklusive thrustlager fra mx-5 parts, siden jeg er helt happy med 90 hester og er mer opptatt av "carving i svingene"... 8)

http://www.mx5parts.co.uk/clutch-sachs- ... p-256.html

Denne inneholder clutchplate, trykkplate og thrustlager

Beklager elendige mobilbilder.....:

Image

Tar med lageret som holder gearkasseakslingen (pilot bearing):

Image

Og bytter også simmerringen/tetningen bak på veiva, når vi først er inni her:

Image

Og så blir det oljeskift på gearkasse og åpen diff for ordens skyld.....

Ting går fremover ! :D
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Neste trekk er bytte av toppen, sliten vinyl uten tension cables byttes til mohair top med glassrute. Så etterhvert kan dette bli bra :)
Om en stund..... 8)

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da var bilen ferdig, og endelig var det en akseptabel kombinasjon av ganske ren bil og ganske bra vær, så det var mulig å få tatt noen bilder :)

Alt i alt meget fornøyd med resultatet, gleder meg allerede til å få på lette sommerfelger igjen.... 8)

Image

Image

Og da det ble kvelden....

Image

så var det straks på med hardtopp......

Image
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3007
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

Lekkert.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

....og for en gang skyld tok jeg med ordentlig kamera.

Image

Image

Image

35 mm linse
Image

tele - plutselig ble bunnefjorden smalere.... :)
Image
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3152
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

Bærre lækkert! Nyt det :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Ørnbjørn »

Pent! Og ingenting i veien for lette vinterfelger veit du :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Enig I poenget med lette vinterfelger, når jeg har kjørt tomt sommerdekkene på originalfelgene, så blir det nok vinterdekk på disse...
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da var EU kontrollen gjort, 2 2er feil, nedslitte klosser foran ( :evil: to self fordi jeg ikke sjekket før levering, har nye klosser i mekkeboden), samt rust på bremserør bakaksel.

Vurderer å låne broderens dobbeltkonverktøy, noen som kjenner prisen på Mazdas bremserør bak (til bil med ABS og 1,8 bremser)?

...og er det kobbernikkel eller kobber rør mon tro til ABS bremser, hvis jeg skal handle på Biltema....

...og er dim 3/16" eller noe annet på Mazda bremserør til ABS...

...har lest igjennom alle 79 poster på bremserør, tror jeg får lage en post på teknisk likevel for å få klarhet....
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Noen har gatebil.....
Jeg har hagebil......
Image

Bremserørbytte på snødekt plen med snø og yr, pluss to grader og gjenstridige bremserørkoblinger.... :evil:

I mitt neste liv skal jeg ha oppvarmet garasje med løftebukk :)

Den evige siste og gjenstridige koblingen ble utsatt for gradvis hardere midler, først fryserustløserspray, deretter liten gassbrenner, mutteren ble selvsagt rund til slutt, fikk tatt den med "knepet" å trekke litt fram og tilbake med sveisetang, klippet av røret over koblingen for å få på skralle og lirke den av til slutt.
Image

Deretter nytt rør (easy). Var veldig lurt å kjøpe original mazda rør (280,- før medlemsrabatt på Motorsenteret Ski 8) ), mye rare vinkler her:
Image

Det nye originale bremserøret er av stål, med tykt plasttrekk i hele lengden bortsett fra koblingene. Lenge til det blir korrosjon på dette....

Lufting også ganske enkelt. La en plastpose "membran" under lokket på bremsevæskebeholder og skrudde på lokket igjen før jeg startet, dette førte til at det ikke hadde dryppet tomt i beholderen før jeg var ferdig, så det var mindre svinn av bremsevæske. Eneste bivirkning ørlite grann kiwigrønn kant på bremsevæskebeholder :shock: Bremsevæske er helt klart en bra malingsfjerner...

Jekke ned igjen på de store plankene jeg måtte kjøre opp på først for å få jekken innunder differensial, for så å kjøre ned fra plankene til slutt. Hele operasjon liggende på våt presenning på våt snø i regn og klin mørke bortsett fra hodelykt. Tror jeg går for dobbeltgarasje.....

Gjenstående arbeid: Forbremsklosser, satser på at det går så greit at det blir fint lite å skrive om.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Imponerende :shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1120
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Ikke så teknisk vanskelig, men litt utfordrende rammevilkår.... 8)
...og resultatet er 1200 kroner til morrokontoen, verkstedet skulle ha 1500 for jobben ink lufting og bremsevæske.
Dessuten som vanlig stor glede over alt man kan gjøre selv.

For å rette opp totalinntrykket, her et et stemningsbilde fra dagen før mildværet og det store bremserørslaget (mulig jeg burde vurdere å ta inn hagemøblene snart)

Image

Lurer på om ikke minus etpar grader og svak tendens til neglesprett er å foretrekke framfor slapseføre i hagemekkebransjen..... :)
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by twilighter »

Pågangsmot har du vertfall :-)
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
Post Reply