Trym's 92 røde. ''restaurering''
Moderator: Styremedlemmer
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1900
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Trym's 92 røde. ''restaurering''
Hei
For ei uke siden var jeg og hentet meg et nytt lite prosjekt.
Det er en 1992mod mx-5 hentet fra Tyskland i 2007
1.6liter og ganske dårlig stand.
Kjapp tilstandsraport:
Høyre vindusviskerarm spinner på aksel
radio og høytalere borte
interiør delvis demontert
Softtop må byttes
Lakken er solfalmet med bulker her og der
Stor ripe i høyre bakskjerm og bakfanger etter tidligere eier har rygget på en henger
Dekkene har masse spor i igjen, 1 dekk er helt nytt.
Motor har kokt og toppen er skeiv
Eksosanlegget holder på å falle av bak, løsnet i en sveis.
rust i kanaler bak på begge sider, framme ser det bra ut.
litt rust i skjermbue sjåfør side
ellers virker den tipp topp i understell og bremser
nytt som jeg vet om i 2012
Ny radiator ''alu''
Vannslanger i motorrommet ''silikon''
vannpumpe og regreim
termostat og føler
Bremser forran og bak
Mandag etter sommerturen begynte jeg å splitte motor, fant mye delikat
Her har det vært vann ja, brun gugge så langt øynene kan se.
dette er kjølevæska jeg tappet
hopsi her lå det plutselig en gjenglemt o-ring
påbegynt demontering
Toppen ble byttet med en jeg rett jeg har hatt liggende.
Men jeg var ikke noe fornøyd med hvordan eksosventilene så ut på den, så jeg har plukket ut eksosventilene fra 'banan'' toppen.
''slipt ventil og ventilseter''
''byttet ventil tetninger''
''renset og smurt opp ventilløftere''
''montert kam''
Lite bilder av dette, men en mens jeg er i farta:
Resten så greit ut, har ryddet opp litt her og der i motorrommet. Lakkert braketten som holder sikringsboksen, vasket litt osv.
Det var forresten 3 tuter på bilen, ene var bare stripset i motorrommet uten å være koblet til, og to forran radiator. Tidligere eier ville tydeligvis bli hørt.
Så det var så langt det,
gjenstår å montere sammen restene
Stramme til kamakselbukker og topp med moment.
fylle ny olje og oljefilter
ny kjølevæske
vri om nøkkel
For ei uke siden var jeg og hentet meg et nytt lite prosjekt.
Det er en 1992mod mx-5 hentet fra Tyskland i 2007
1.6liter og ganske dårlig stand.
Kjapp tilstandsraport:
Høyre vindusviskerarm spinner på aksel
radio og høytalere borte
interiør delvis demontert
Softtop må byttes
Lakken er solfalmet med bulker her og der
Stor ripe i høyre bakskjerm og bakfanger etter tidligere eier har rygget på en henger
Dekkene har masse spor i igjen, 1 dekk er helt nytt.
Motor har kokt og toppen er skeiv
Eksosanlegget holder på å falle av bak, løsnet i en sveis.
rust i kanaler bak på begge sider, framme ser det bra ut.
litt rust i skjermbue sjåfør side
ellers virker den tipp topp i understell og bremser
nytt som jeg vet om i 2012
Ny radiator ''alu''
Vannslanger i motorrommet ''silikon''
vannpumpe og regreim
termostat og føler
Bremser forran og bak
Mandag etter sommerturen begynte jeg å splitte motor, fant mye delikat
Her har det vært vann ja, brun gugge så langt øynene kan se.
dette er kjølevæska jeg tappet
hopsi her lå det plutselig en gjenglemt o-ring
påbegynt demontering
Toppen ble byttet med en jeg rett jeg har hatt liggende.
Men jeg var ikke noe fornøyd med hvordan eksosventilene så ut på den, så jeg har plukket ut eksosventilene fra 'banan'' toppen.
''slipt ventil og ventilseter''
''byttet ventil tetninger''
''renset og smurt opp ventilløftere''
''montert kam''
Lite bilder av dette, men en mens jeg er i farta:
Resten så greit ut, har ryddet opp litt her og der i motorrommet. Lakkert braketten som holder sikringsboksen, vasket litt osv.
Det var forresten 3 tuter på bilen, ene var bare stripset i motorrommet uten å være koblet til, og to forran radiator. Tidligere eier ville tydeligvis bli hørt.
Så det var så langt det,
gjenstår å montere sammen restene
Stramme til kamakselbukker og topp med moment.
fylle ny olje og oljefilter
ny kjølevæske
vri om nøkkel
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Hvordan slipte du ventilene og setene? Har du fres og ventilslipemaskin?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1900
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
nope. den lange tunge veien med slipepasta og pinne med sugekopp. og ni spinne ventilen rundt i setet.
har tilgang til fres, men turte ikke.
har tilgang til fres, men turte ikke.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Da jeg var liten gutt vanket jeg i garasjen til en av naboene som drev og fikset ødelagte ventiler på Skoda topplokk. De var vistnok notorisk dårlige så han hadde nok å gjøre.
Men han lærte meg at sliping med pasta ikke var en optimal løsning. Siden anleggsflaten ikke er like stor på ventilen og ventilsetet resulterer det i at man sliper et hakk/spor i ventilen tilsvarende bredden på ventilsetet. Det gir god tetting så lenge motoren er kald, men når dette blir varmt og utvider seg forskjellig passer det ikke lenger så godt sammen. Så han sa at man måtte bruke fres på ventilsetet og ventilslipemaskin på ventilen. (og tror også han hadde 1 grads forskjell på ventil og ventilsete hvis jeg husker rett). Etterpå brukte han pinne og pasta, men det var bare forsiktig for å lage et matt spor i det freste blanke metallet for å se at fresejobben var gjort bra og at det ikke var noen ujevnheter.
Men dette har kanskje ulik konsekvens på ulike biltyper avhengig av materialer som er brukt og størrelse på ventiler? Vet ikke hvordan dette er på Mazda sine topplokk/ventiler?
Men han lærte meg at sliping med pasta ikke var en optimal løsning. Siden anleggsflaten ikke er like stor på ventilen og ventilsetet resulterer det i at man sliper et hakk/spor i ventilen tilsvarende bredden på ventilsetet. Det gir god tetting så lenge motoren er kald, men når dette blir varmt og utvider seg forskjellig passer det ikke lenger så godt sammen. Så han sa at man måtte bruke fres på ventilsetet og ventilslipemaskin på ventilen. (og tror også han hadde 1 grads forskjell på ventil og ventilsete hvis jeg husker rett). Etterpå brukte han pinne og pasta, men det var bare forsiktig for å lage et matt spor i det freste blanke metallet for å se at fresejobben var gjort bra og at det ikke var noen ujevnheter.
Men dette har kanskje ulik konsekvens på ulike biltyper avhengig av materialer som er brukt og størrelse på ventiler? Vet ikke hvordan dette er på Mazda sine topplokk/ventiler?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1900
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Hm, god info å ta med. Ble det ikke godt nok så får jeg plukke den av og sende den til overhaling.
Mine øyne så det ut til å bli bra, men vi får se
Mine øyne så det ut til å bli bra, men vi får se
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1900
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Bilen starter og går
Ingen lekasjer ut eller vann i oljen så ting holder tett med frisk topp
1 punkt på lista og det er tenning. Jeg har alt for mye fortenning.
Noen tips til meg der? Får ikke justert cas nok. Lurer på om jeg har satt reima ei tann eller 2 feil På reg reim?
Ingen lekasjer ut eller vann i oljen så ting holder tett med frisk topp
1 punkt på lista og det er tenning. Jeg har alt for mye fortenning.
Noen tips til meg der? Får ikke justert cas nok. Lurer på om jeg har satt reima ei tann eller 2 feil På reg reim?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ser ut som du har funnet feilenTrym N1290 wrote: Får ikke justert cas nok. Lurer på om jeg har satt reima ei tann eller 2 feil På reg reim?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1900
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Tusen takk Erik
Skal av med det og prøve på nytt idag
Skal av med det og prøve på nytt idag
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1900
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Oy helt glemt å oppdatere her =(
Skjedd mye her i det siste,
Motoren er oppe og går
Blitt gjort litt:
''check''
Ny frisk motorolje
oljefilter
Kjølevæske
register reim
vannpumpe
termostat
vanntemp føler
Bremser
orginal eksos (tusen takk Erik)
Pusset og sparklet litt lakk skader på fangere osv.
gjenstår:
Bytte soft top
lakkere
eu-godkjenne
Skjedd mye her i det siste,
Motoren er oppe og går
Blitt gjort litt:
''check''
Ny frisk motorolje
oljefilter
Kjølevæske
register reim
vannpumpe
termostat
vanntemp føler
Bremser
orginal eksos (tusen takk Erik)
Pusset og sparklet litt lakk skader på fangere osv.
gjenstår:
Bytte soft top
lakkere
eu-godkjenne
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1900
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Da har jeg fått tak i ny rainrail (tusen takk stalfa)
Angående softtopp så har jeg en plan,
Hiroshimaknallerten sin softtopp er fortsatt fin, men skal bli erstattet med en nyere ifra Robbins.
Jeg fikk et kjempe godt tips ifra Stalfa om å demontere hele rammen på begge bilene, flytte toppen fra Hiroshimaknallerten over på denne. Så montere rammen ifra denne over på Hiroshima og montere Robbins.
kommer noen oppdatert bilder snart =)
Angående softtopp så har jeg en plan,
Hiroshimaknallerten sin softtopp er fortsatt fin, men skal bli erstattet med en nyere ifra Robbins.
Jeg fikk et kjempe godt tips ifra Stalfa om å demontere hele rammen på begge bilene, flytte toppen fra Hiroshimaknallerten over på denne. Så montere rammen ifra denne over på Hiroshima og montere Robbins.
kommer noen oppdatert bilder snart =)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Bare hyggelig.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 6500 RPM
- Posts: 699
- Joined: 25 May 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 946
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Gratis Ørnbjørn med mx5.
Knut Arne
NSK medlem 6409
X Mazda Miata 1.6 1991 med 1,8l motor ( Tigergutt )http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 24&t=16210
X Mx5 1996 1,6 (Pingla) http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=21543
NSK medlem 6409
X Mazda Miata 1.6 1991 med 1,8l motor ( Tigergutt )http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 24&t=16210
X Mx5 1996 1,6 (Pingla) http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=21543
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''
Det er ikke så lett å se på bildet, men jeg vet disse felgene er "the real shit"
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35