
Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Hvorfor diskuterer vi dette på en bil som ikke er i nærheten av å nå sin kjølingsgrense men som kjørte rundt lenge med mye trykk og 4-5 løse bolter? Eller har jeg gått glipp av noe? 

-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Fordi vi (les jeg) liker å drodlet litt ekstra før man drar en konklusjon.biXen wrote:Hvorfor diskuterer vi dette på en bil som ikke er i nærheten av å nå sin kjølingsgrense men som kjørte rundt lenge med mye trykk og 4-5 løse bolter?
Gleden av å drodle?biXen wrote:Eller har jeg gått glipp av noe?

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg tror ikke kjøling er noe problem når jeg kjører med E85, selv med 18 pund trykk.
MEN, jeg er usikker på om det holder hvis jeg kaster meg ut på banekjøring med vanlig bensin.
Det kommer kanskje ikke som noen bombe, at jeg kommer til å måle litt fremover .....
Ekstra logging av temperatur på både kjølevann og olje er jo ikke dumt.
Men, som sagt, så tror jeg løse bolter hadde skyld i dårlig toppakning denne gangen.
Følg med, følg med .......
Erik
MEN, jeg er usikker på om det holder hvis jeg kaster meg ut på banekjøring med vanlig bensin.
Det kommer kanskje ikke som noen bombe, at jeg kommer til å måle litt fremover .....

Ekstra logging av temperatur på både kjølevann og olje er jo ikke dumt.
Men, som sagt, så tror jeg løse bolter hadde skyld i dårlig toppakning denne gangen.
Følg med, følg med .......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Kjedelig med havari, men godt å hør at løsningen sannsynligvis er enkel. 1,2 bar det er vel opp mot grensen av hva en bør lade med original innmat, hadde vært intresant å sett en Dyno måling med E85 ved det ladetrykket?
Ser at signaturfeltet ditt inneholder en bil for mye om dagen;-)
Ser at signaturfeltet ditt inneholder en bil for mye om dagen;-)
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jepp, jeg tar nok en dynotest før jeg skifter utveksling (hvis jeg skifter utvekslingAJF wrote:Kjedelig med havari, men godt å hør at løsningen sannsynligvis er enkel. 1,2 bar det er vel opp mot grensen av hva en bør lade med original innmat, hadde vært intresant å sett en Dyno måling med E85 ved det ladetrykket?
Ser at signaturfeltet ditt inneholder en bil for mye om dagen;-)

Signaturfeltet er redigert. Takk for tipset.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Kort oppsummering av helgens bravader på Rudskogen
Denne pikante videoen viser Rudolfs nedre deler mens han har seg på Rudskogen.
Som man ser så er det ganske mye action der nede .....
Litt inkontinens er også med på opptaket.
http://vimeo.com/71300283
Dumt med det sikringstauet som flagrer foran linsa, men så er det lært til en annen gang.
Erik
Denne pikante videoen viser Rudolfs nedre deler mens han har seg på Rudskogen.
Som man ser så er det ganske mye action der nede .....
Litt inkontinens er også med på opptaket.
http://vimeo.com/71300283
Dumt med det sikringstauet som flagrer foran linsa, men så er det lært til en annen gang.
Erik
Last edited by Rudolf on 31 Jul 2013, 00:12, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Interessant å se hvor mye bevegelse det er sideveis i dekket i svingene
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Ikke noe comfy sofa-oppsett, nei. Ser ut til at dempere/fjærer takler Rudskogen veldig bra. Forbausende lite vandring opp/ned.
Kjipt med drama på slutten. Nesten så man skulle tro du ventet dette mtp kamera-oppsettet. Hva merket du først, lukt eller synlig "damp"? (Eller at nåla gikk i taket...)
Kjipt med drama på slutten. Nesten så man skulle tro du ventet dette mtp kamera-oppsettet. Hva merket du først, lukt eller synlig "damp"? (Eller at nåla gikk i taket...)
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Først damp, da sto tempmåleren på kl.13.00.Hauk wrote:....
Hva merket du først, lukt eller synlig "damp"? (Eller at nåla gikk i taket...)
Den sto ikke på fullt før jeg var inne i depotet.
Det er en av grunnene til at jeg tror toppakningen røk først,
så kokte den pga lite vann (mye vann ble blåst ut som man ser i filmen).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Kondolerer, Erik. Kjedelige greier, men kjenner jeg deg rett, er bilen på veien igjen innen utgangen av måneden.
Du får si i fra om du behøver låne veiv-stramme-verktøyet mitt
Du får si i fra om du behøver låne veiv-stramme-verktøyet mitt

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Siden jeg reiser på ferie om et par dager, så tviler jeg på det ......mojo-91 wrote:Kondolerer, Erik. Kjedelige greier, men kjenner jeg deg rett, er bilen på veien igjen innen utgangen av måneden.
Du får si i fra om du behøver låne veiv-stramme-verktøyet mitt
Takk for tilbud om matchende verktøy

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Reparere .....
På høy tid å få fikset opp Rudolf igjen.
(.....og finne ut hva som egentlig skjedde...)
De som følger med på denne tråden vet at Rudolf fikk problemer på Rudskogen under kjøring med NSK.
Dampen sto, og det var ingen tvil om at bilen kokte, og at det lakk kjølevæske i mengder .....
Min konklusjon der og da var at toppakningen hadde sviktet pga tidligere problemer med koking etter en lekkasje i innsugsmanifolden.
Uansett måtte bilen fraktes hjem på henger, og har siden da stått og furtet i et hjørne i Sinsengarasjen.
Men i dag demonterte jeg toppen og her er det jeg fant:
Først tok jeg en kompresjonstest;
God kompresjon, omkring 13 bar på alle fire.
Jøss
Sånn så pluggene ut (nr. 4, 3, 2, 1):

Pluggen til nr. 4 har olje på seg.
Under ventildekselet er det bare fryd og gammen.
Rent og pent inni alkoholikeren.

Av med toppen.
Der ser vi det samme som pluggene indikerte:

Nr. 4 (til venstre) har hatt olje i sylinderen.
Motorblokka og stemplene sier ikke veldig mye.
(utenom at det er uforskammet rent og pent etter at jeg har brukt tørkefilla)
Ikke mye avleiringer her i gården ....

Så toppakningen:

Rundt sylinderne ser det helt greit ut, men i hjørnene der kjølevannskanalene går, der ser det "lurvete" ut.
Detalj av kjølevannskanal:

Jeg er usikker på om disse kanalene egentlig hadde en kobber-kant, og at denne nå er borte.
Uansett så ser det ut til at pakningen har sviktet her og at kjølevannet hovedsakelig har lekket ut langs kanten av pakningen og ut i motorrommet.
Her er et par detaljfoto av kjølevannskanalene i to hjørner av blokka:


Den blanke kanten ser ut til å ha oppstått der pakningen har begynt å svikte.
I bakkant av motoren ligger kjølevannskanalen i hjørnet av blokka like ved oljekanalen.
Her ser det ut til at svikten i pakninga kan ha ført til at olje har kommet i sylinder fire.
Toppakningen ser ikke ut til å ha sviktet rundt sylindrene, noe kompresjonsmålingen også viser.
Dermed er det kun kjølevannskanalene i toppakningen som har vært et problem og som var årsaken til problemet.
Vil gjerne ha synspunkter på dette.
Nå tar jeg toppen med til motorverksted for å få den målt (for evt. skjevhet) og evt. planslipt.
Så blir det innkjøp av nye pakninger, topp-bolter og litt annet plukk.
Deretter skrur jeg sammen motoren og kjører som før .....
Erik
På høy tid å få fikset opp Rudolf igjen.
(.....og finne ut hva som egentlig skjedde...)
De som følger med på denne tråden vet at Rudolf fikk problemer på Rudskogen under kjøring med NSK.
Dampen sto, og det var ingen tvil om at bilen kokte, og at det lakk kjølevæske i mengder .....
Min konklusjon der og da var at toppakningen hadde sviktet pga tidligere problemer med koking etter en lekkasje i innsugsmanifolden.
Uansett måtte bilen fraktes hjem på henger, og har siden da stått og furtet i et hjørne i Sinsengarasjen.
Men i dag demonterte jeg toppen og her er det jeg fant:
Først tok jeg en kompresjonstest;
God kompresjon, omkring 13 bar på alle fire.
Jøss

Sånn så pluggene ut (nr. 4, 3, 2, 1):
Pluggen til nr. 4 har olje på seg.
Under ventildekselet er det bare fryd og gammen.
Rent og pent inni alkoholikeren.
Av med toppen.
Der ser vi det samme som pluggene indikerte:
Nr. 4 (til venstre) har hatt olje i sylinderen.
Motorblokka og stemplene sier ikke veldig mye.
(utenom at det er uforskammet rent og pent etter at jeg har brukt tørkefilla)
Ikke mye avleiringer her i gården ....

Så toppakningen:
Rundt sylinderne ser det helt greit ut, men i hjørnene der kjølevannskanalene går, der ser det "lurvete" ut.
Detalj av kjølevannskanal:
Jeg er usikker på om disse kanalene egentlig hadde en kobber-kant, og at denne nå er borte.
Uansett så ser det ut til at pakningen har sviktet her og at kjølevannet hovedsakelig har lekket ut langs kanten av pakningen og ut i motorrommet.
Her er et par detaljfoto av kjølevannskanalene i to hjørner av blokka:
Den blanke kanten ser ut til å ha oppstått der pakningen har begynt å svikte.
I bakkant av motoren ligger kjølevannskanalen i hjørnet av blokka like ved oljekanalen.
Her ser det ut til at svikten i pakninga kan ha ført til at olje har kommet i sylinder fire.
Toppakningen ser ikke ut til å ha sviktet rundt sylindrene, noe kompresjonsmålingen også viser.
Dermed er det kun kjølevannskanalene i toppakningen som har vært et problem og som var årsaken til problemet.
Vil gjerne ha synspunkter på dette.
Nå tar jeg toppen med til motorverksted for å få den målt (for evt. skjevhet) og evt. planslipt.
Så blir det innkjøp av nye pakninger, topp-bolter og litt annet plukk.
Deretter skrur jeg sammen motoren og kjører som før .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Ang toppbolter så kan du bruke dei du har (viss dei er orginale) på nytt. Dei orginale er ikkje av strekk-typen. Ang toppakning så kunne du kanskje slått til på ein orginal trelags 323 gtx/gtr stålpakning. Då trenger du ikkje bekymre deg for den lenger 
Du tok ikkje lekkasjetest for å være 110% sikker? Du tipsa meg jo ein gang om det og eg syns den avslørte meir enn kompresjonstesten som på min gav greit resultat, mens lekkasjetesten viste ein lekkasje eg ikkje kunne finne med kompresjonstest. Kjem det olje inn så må det jo komme luft ut

Du tok ikkje lekkasjetest for å være 110% sikker? Du tipsa meg jo ein gang om det og eg syns den avslørte meir enn kompresjonstesten som på min gav greit resultat, mens lekkasjetesten viste ein lekkasje eg ikkje kunne finne med kompresjonstest. Kjem det olje inn så må det jo komme luft ut

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT