Hvordan koble kjørelys?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Hvordan koble kjørelys?

Post by svingnyter »

Vet det er skrevet om kobling av kjørelys på en Miata na men etter det jeg har skjønt har MX annet strømopplegg.Jeg tenkte og montere egne små kjørelys i grillen på min -95 MX.Kan noen gi en god oppskrift på dette?
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvordan koble kjørelys?

Post by Fabiz »

Det enkleste her er å koble opp et arbeidsrelé på enten egen bryter eller oppkobling på parklyskretsen.

Her har du et koblingsskjema som enkelt og greit forklarer hvordan:
Image

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Hvordan koble kjørelys?

Post by svingnyter »

Fabiz wrote:Det enkleste her er å koble opp et arbeidsrelé på enten egen bryter eller oppkobling på parklyskretsen.

Her har du et koblingsskjema som enkelt og greit forklarer hvordan:
Image

Fabian
Takker for svar :) men jeg tenkte og koble lovlig slik at kjørelysene slukker når hovedlyset slåes på.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Hvordan koble kjørelys?

Post by MX-Jon »

Kan jo evt koble på et ekstra rele som bryter strømmen når hovelysene får strøm. Men kanskje noen har en smart kobling så man klarer seg med ett rele?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hvordan koble kjørelys?

Post by Agility »

Du trenger et vekselrele, altså et med terminal 87 og 87A
Du må finne en 12V kilde som blir spenningslagt når du setter på tenninga (f.eks. den blå kontakten på venstre side i motorrommet), denne kobler du inn på releet på 30, videre ut fra 87A til kjørelysene. Releet skal ha jord på 85
Så må du hente 12V fra parklyset til 86 på releet slik at releet får spenning og trekker når du setter på parklys, dermed slår det over til 87 som ikke er tilkoblet, og kjørelysene går av...
Jeg har med vilje brukt parklys i beskrivelsen over, da du får et lite problem om du henter spenning fra hovedlysene, de har nemlig både nær og fjærnlys, og da har du f.eks. ikke spenning på nærlys når fjærnlys er på, og da ville kjørelysene kommet på igjen om du hentet 12V fra nærlys...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Hvordan koble kjørelys?

Post by svingnyter »

Agility wrote:Du trenger et vekselrele, altså et med terminal 87 og 87A
Du må finne en 12V kilde som blir spenningslagt når du setter på tenninga (f.eks. den blå kontakten på venstre side i motorrommet), denne kobler du inn på releet på 30, videre ut fra 87A til kjørelysene. Releet skal ha jord på 85
Så må du hente 12V fra parklyset til 86 på releet slik at releet får spenning og trekker når du setter på parklys, dermed slår det over til 87 som ikke er tilkoblet, og kjørelysene går av...
Jeg har med vilje brukt parklys i beskrivelsen over, da du får et lite problem om du henter spenning fra hovedlysene, de har nemlig både nær og fjærnlys, og da har du f.eks. ikke spenning på nærlys når fjærnlys er på, og da ville kjørelysene kommet på igjen om du hentet 12V fra nærlys...
Med dette oppsettet vil jeg da få bare kjørelys med tenning/motor på og ikke noe annet.For og få baklys,instrumentlys og park må jeg vri over til park og miste kjørelysene igjen......Det er vel kanskje sånn nye biler er koblet men de har vel belysning i instrumentene selv om parken ikke står på? Uansett kunne jeg tenke meg og ha alle lysene på utennom hoved lysene.Stor fordel i tunneler skulle jeg tro.Kanskje jeg heller skal kalle de to ekstra lysene for tåkelys som brukes sammen med park.Det er koblingen jeg kan tenke meg....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hvordan koble kjørelys?

Post by Agility »

Bare å finne parklyskretsen og koble deg inn i den på samme måte som på Miataene jeg har bygd om flere stk av, men da er du avhengig av ett rele til.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12196
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hvordan koble kjørelys?

Post by Agility »

Agility wrote:Bare å finne parklyskretsen og koble deg inn i den på samme måte som på Miataene jeg har bygd om flere stk av, men da er du avhengig av ett rele til.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12196
Parklysreleet ligger i motorrommet på Miata så det var enkelt. Da ble alt helautomatisk ved tenning på
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Post Reply