Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
OlavHe
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 21 Oct 2013, 18:46
Status: Offline

Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by OlavHe »

Hei folkens
Er det noen som kan gi meg et tips om brukbare sommerdekk. Kjøpte i høst en 2000 mod 1,8 som har stått lagret i vinter.
I dag sitter det A-ONE 205/40ZR17 84WXL dekk som ser ut til å være fra 2007.
Fremdeles brukbart mønster, med synes ikke de er noe gode og kjøre på.
Tips mottas med takk.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by mussa »

Har prøvd diverse dekk på kjerra og har følgende erfaring:

Continental PremiumContact; Gode allrounddekk, veldig gode på vått underlag.

Pirelli P6/P6000; Også gode allrounddekk, satt godt på vått og tørt. Støysvake

Toyo Proxes T1S/T1R: Sitter veldig godt og ser sporty ut, ikke så dyre nye, kanskje noe mer støy enn Pirelli og Continental, men synes de sportslige egenskapene veide opp og det var ikke sjenerende. Mitt førstevalg om jeg skal har "vanlige" dekk på bilen igjen.

Toyo Proxes R888; Gateslicks som sitter svært godt på tørt og er merkverdig brukbare på vått underlag! Her må man påregne mer støy og kan med fordel ha skvettlapper da de plukker småstein som en hel barnehage på tur. Man vil kunne oppleve mer sporing, spesielt på dårlig underlag. Hadde 205/50-15 på uorginale felger, det sporet mye mer enn det jeg har nå som er 195/50-15 på NB-felger, så "lokale" variasjoner kan spille en rolle også. Absolutt førstevalg for meg som liker å "herje" litt langs snirklete landeveier.

Dette er basert på stort sett 195-50-15.
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by GTX-Lars »

Eg vil også anbefale R888. Eg må være veldig på vakt med min mtp sporing, men kjøregleden er på top med dei hjula. Det skal bli skikkelig vått før ein får dårlegare grep med R888 enn std sommardekk...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by Hauk »

Jeg sverger til R888 som sommerdekk. Eneste aberet med R888 er dårlig grep når det er "kjølig". Som i dag tidlig f.eks - rundt +4 grader med tendenser til dugg etter natta.

De kommer egentlig ikke til sin rett før 10+. Kanskje opp mot 15. Så tidlig vår og sen høst må man være på vakt - men har man gyldig sertifikat så er dette innenfor hva man bør klare.

Som nevnt; overraskende gode på vått føre - men selvsagt vannplaner de lettere en vanlige sommerdekk.

Hvis man ligger på ca ~34 pund (for vanlig vei-bruk) så er sporinga minimal (selv med camber på -1 til -1,5 og toe-out foran).

Erfaringsmessig er det klare for utbytting etter 3 sessonger/30-40K Km med kjøring på "vanlig" vei. Fortsatt mønster igjen, men de begynner da å bli harde. Dimensjonene NAer og NBer bruker er billige, så utgiftsmessig er dette helt greit.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
allram
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 303
Joined: 11 Mar 2011, 07:15
Medlemsnummer: 908
Location: Svelvik, Vestfold
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by allram »

Jeg lurer også på nye sommerdekk (NC), jeg har lest en del og tror jeg går for Toyo Proxes T1S/T1R 205/40-17.
Etter det jeg har lest, så gir de bedre grep ved vått føre og bråker mindre enn R888, samtidig som de gir ett godt og sportslig grep :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by obi-one »

Siste nummer av svenske Auto Motor & Sport har Continental ContiPremium-Contact 5 på topp, med karakteren 9,5 og 5 stjerner
Toyo Proxes CF2 får karakteren 8,4 og 4 stjerner (altså ikke samme variant av Toyo Proxes som referert ovenfor).

Testet dimensjon er 205/55 R 16

Best på dynamisk våtgrep er Continental, best på våte veiegenskaper er Continental og Nokian Hakka Blue. Beste vegegenskaper på tørt er Continental, tett fulgt av "nesten alle de andre".
Dynamisk grep for Auto Motor & Sport er dog blant annet at dekket er forutsigbart på slippgrensen og mer "tilbakelente" elementer som rolig men responsiv styring uten forsinkelse, med andre ord ikke de mest hårete banedekk/tyggegummi valgelementene i denne testen..... 8)
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by uggla »

Henger meg på her.
R888 er finfine dekk som dog kan være litt hardcore for en vanlig bruker.
Eneste som er litt kjedelig med R888 er at du har for mye grep. Det sitter som ****, men er jo ikke å lett å vrenge ut i sladd med standard 1.6/1.8 pysemotor.
Ellers har jeg gode erfaringer med Conti som nevnt og Goodyear Eagle F-1, men dette er relativt normale dekk.

Tester i diverse blader er stort sett greit, men de tar ikke høyde for de mest sportslige alternativene og har merkelige prioriteringer som bensinforbruk (lav rullemotstand? - WTF?), komfort, støy og levetid.
Ingen av disse burde være noe å bry seg om for oss... - "because racecar". :D
I tillegg tester de ofte dekk som ikke engang finnes i 15/16/17 tommer i "våre" dimensjoner.

Ikke alle av oss skal kjøre på bane, greit nok, men vi har vel stort sett en sportslig innstilling, eller? Og da er jo litt gøy med onkli' dekk?
MX'en er dessuten liten, lett og har god balanse, så med kurante hjulstillinger så slites ikke dekkene voldsomt fort uansett.

For et virkelig bra kompromiss, ville jeg personlig vurdert Bridgestone RE-11, Yokohama Advan AD-08 evt Dunlop Direzza Starspec Sport Z1 el. 2.
Mer om disse her: http://www.tirerack.com/tires/tests/Tir ... erfType=EP Disse må nok kjøpes fra tirerack.com da jeg ikke tror de tas inn til Norge i riktig dim.
Har ikke testet disse selv men de er populære på miata.net ol. og tåler ett par runder på en bane og.

Min erfaring er at "vanlige" norske dekk-firmaer, har i grunnen ingenting veldig spennende for oss, så dekkonline.com el. anbefales.
Gode dekk er superviktig for en god og trygg kjøreopplevelse og jeg tror det er vanskelig å trå direkte feil med et premium-merke.

Lykke til!

Magnulf
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by helly »

Må ha fire nye selv.
Denne testen er jo kjekk å ha https://www.naf.no/forbrukertester/dekk ... test-2015/
1990 1.6
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by Anders »

Kjøpte Falken Ziex ZE914 forrige sommer. Synes de fungerer utmerket. Kanskje ikke de mest sportslige, kan vel ikke sammenliknes med R888, men de er gode på vann og synes å ha nok grep for min del.
allram wrote:Jeg lurer også på nye sommerdekk (NC), jeg har lest en del og tror jeg går for Toyo Proxes T1S/T1R 205/40-17.
Antar det var en skriveleif, men hvis det ikke var det lurer jeg på hva som er fordelen med 40 profil :)
User avatar
allram
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 303
Joined: 11 Mar 2011, 07:15
Medlemsnummer: 908
Location: Svelvik, Vestfold
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by allram »

Anders981 wrote:Kjøpte Falken Ziex ZE914 forrige sommer. Synes de fungerer utmerket. Kanskje ikke de mest sportslige, kan vel ikke sammenliknes med R888, men de er gode på vann og synes å ha nok grep for min del.
allram wrote:Jeg lurer også på nye sommerdekk (NC), jeg har lest en del og tror jeg går for Toyo Proxes T1S/T1R 205/40-17.
Antar det var en skriveleif, men hvis det ikke var det lurer jeg på hva som er fordelen med 40 profil :)
Er det jeg hadde på min jubileum når jeg fikk den fra butikken, så tenkte å bare beholde samme dimm ;)
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by Anders »

allram wrote:Er det jeg hadde på min jubileum når jeg fikk den fra butikken, så tenkte å bare beholde samme dimm ;)

Sist jeg så bilen din hadde du 205/45. Det er det som er original dim også.

Image
User avatar
allram
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 303
Joined: 11 Mar 2011, 07:15
Medlemsnummer: 908
Location: Svelvik, Vestfold
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by allram »

Anders981 wrote:
allram wrote:Er det jeg hadde på min jubileum når jeg fikk den fra butikken, så tenkte å bare beholde samme dimm ;)

Sist jeg så bilen din hadde du 205/45. Det er det som er original dim også.

Image
Fader... Du veit mer om bilen min enn det jeg gjør selv jo :P Stemmer jo selvfølgelig det du sier :)
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by Anders »

allram wrote: Fader... Du veit mer om bilen min enn det jeg gjør selv jo :P Stemmer jo selvfølgelig det du sier :)
Haha! Du får si i fra hvis du lurer på noe :P
User avatar
Halvor
500 RPM
500 RPM
Posts: 78
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 359
Location: Bærum
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by Halvor »

dette er et vanskelig tema, med allverdens rom for "synsing".
Mange snakker om "premiundekk" Etter det jeg skan forstå så er det de som kommer øverst i dekktestene.

Jeg har min egen, høyst begrensede, erfaring med dekk i dim 195 50 15 til min NA. Min persomlige test har vært Michelin Pilot Exalt mot Pirelli Cinturato P6. Mellom de betaler jeg gjerne 150,- pr dekk for Michelin. Opplever de som veldig gode.

Probelmene jeg ser med dekktester er at utvalget er begrenset. Ser aldri at NAF tar med viktige merker som Toyo eller Yokohama. Eller Michelin type PS3 eller PE2.

Men den mest vesentlige innvendingen er at mange kjenner til at dekk er ferskvare. De blir vesentlig dårligere med tiden/kjørte km.
derfor er det en stor svakeht at dekktester ikke tester dekken når de er 2 år eller 25000km.

Og en ting til: Michelin Pilot er utført med "felgbrem", dvs at dekksiden bygger utover felgkanten, slik at denne er godt beskyttet mot oppskraping. Dett er en god finesse som sparer sår på felgene. Ser aldri slikt omtalt i tester.
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Hvilke sommerdekk skal jeg kjøpe?

Post by Lloyd »

Sånn eg oppfattet det når eg gjekk fra gamle r888 til nye federal rsr, var litt sånn vinterdekk følelse.
Akkuratt nok til at det fostrer opp paranoia mot løse bolter eller slitte foringer.

Men det var fortsatt en mye større forskjell når eg faktisk byttet til vinterdekk.

Løye hva du oppfatter som normalt over tid.

Federal var mye billigere, samme nivå som Proxes T1 gatedekk.
Akkuratt nå har eg ingen invendinger for og kjøpe federal en gang til. *rullemedaugene*
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Post Reply