Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by brokkoli »

Når jeg spurte autolink så svarte de følgende:
Our shippers have finally given us a quote for shipping an engine to Norway... The are sent on a pallet..

The shipping cost (just the shipping) is, either:
- two to three day service £975.22
- five to seven day service £265.21
Berentrobin
0 RPM
0 RPM
Posts: 16
Joined: 12 Jun 2015, 14:21
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Berentrobin »

Ja det var ikke så galt som fryktet. Ser nå da på ebay som en mulighet. Men er en viss fare får at det blir en svenske tur til helgen. Var jo flere motorer der. :)
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Stalfa »

1.8 => http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=58623121 :)
Har du prøvd FB gruppa? En del som vanker der som ikke vanker her.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by GTX-Lars »

Eg trur eg berre betalte omkring £150 for frakt for min, men det gjekk eit par veker før eg fekk den. Eg kjøpte min av nippon autospares gjennom ebay.
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Berentrobin
0 RPM
0 RPM
Posts: 16
Joined: 12 Jun 2015, 14:21
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Berentrobin »

Ossen er det i forhold til originale girkasse med den 1,8 motoren og el nett? :)
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Stalfa »

Eller å få det godkjent? :)
Hvordan gjøre selve byttet er det ca en trillion oppskrifter på nettet.
:)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by MX-Jon »

Her er litt info om byttet, er ikke helt plug and play med så ny motor
https://www.flyinmiata.com/support/inst ... .8swap.pdf
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:.....
Jeg skjønner din frustrasjon over å bli dratt inn i forbindelse med denne bilen.
Erik din innsats og dine bidrag inn i miljøet verdsattes av meg og veeeldig mange andre her inne. Håper ikke at du forandrer deg og blir en gretten gammel gubbe. :wink:
......
Neida, jeg har nok ikke blitt en gretten gammel gubbe.
Men jeg mener å ha lov til å si ifra når hjelpsomhet blir grovt utnyttet.
Det tror jeg andre også ville ha gjort.

For øvrig ønsker jeg ny eier lykke til :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Trouble »

Hvis en administrator/moderator kunne skilt tråden ut i to deler, en for motorprat og en for klubbmisnøye-prat, så hadde det vært fint.

Jeg ser ikke helt hvor Gabzh har grovt utnyttet hjelpsomhet her, Rudolf. Kunne du forklart meg? Det er synd du angrer på å ha hjulpet en kar med bilen han likte veldig godt. Jeg skjønner at du reagerer, men å dra opp hvor mye du angrer på at du hjalp en kar i januar nå, er litt rart. Ingen visste hvor lenge han som student skulle ha den bilen..?

Og Legendary, jeg synes det er dårlig gjort å generalisere slik. Jeg som en "yoloswag"-unge føler meg ikke helt velkommen her lenger.


Prøv å ikke skill klubben i to deler; gubbene og yoloswag-kidza... Vi er alle forskjellige, og ingen like :)

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by obi-one »

Støtter Erik veldig på denne, og synes det er synd at folk kommer inn i miljøet, bruker masse av andres tid, for så å snu seg rundt og selge bilen med en gang alt er løst. Uavhengig av alder, så blir dette for meg gratispassasjerer problematikk.
Det fører til at den "neste" nybegynneren vil kunne oppleve mindre åpenhet og velvilje.
Løsning er at nye medlemmer må søke litt mer på forumet før de stiller spørsmål, men desverre tror jeg at enkelte (igjen uavhengig av alder) ikke skjønner problemet.

Helt enig i at vi ikke skal skille opp miljøet, så viser vel kommentarene på denne saken ( og andre som handler om hva folk "glemmer" å opplyse om i salgsannonser), at på dette Forumet er det en viss selvjustis om folk tar seg for mye til rette. Det synes jeg er helt greit. (Og ikke noe behov for å skille ut i egen tråd.)

Så er det bare å ønske ny eier velkommen og håpe at det ordner seg med ny motor. 8)

Hilsen litt gretten, men ikke gammal, gubbe er helt greit.
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Trouble »

Forsåvidt enig her obi-one, men jeg mener at dette ikke gjelder Gabzh. Les i gjennom de 28 sidene i tråden hans så vil du forstå hva jeg mener. (Stikkord: penger, livssituasjon). Jeg ville for øvrig ha en ny tråd for å ikke forsøple berentrobin sin, men det for være opp til mods.

Men ellers så er vi på samme lag obi-one. :)

Innser at jeg skriver i et nytt medlems tråd uten å ha sagt velkommen... Så, velkommen berentrobin! Litt av en start, jeg håper du får fikset problemet snarest, for du har en veeeldig underholdene bil for hånd! :D Den sitter som lim (-når du får den) på veien!
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Rudolf »

Trouble wrote:.......
Jeg ser ikke helt hvor Gabzh har grovt utnyttet hjelpsomhet her, Rudolf. Kunne du forklart meg? Det er synd du angrer på å ha hjulpet en kar med bilen han likte veldig godt. Jeg skjønner at du reagerer, men å dra opp hvor mye du angrer på at du hjalp en kar i januar nå, er litt rart. Ingen visste hvor lenge han som student skulle ha den bilen..?
.......
Du skjønner at jeg reagerer. Fint.
Når Gabzh fremdeles er her på forumet og refererer til meg i forbindelse med bilsalget, da topper det seg for meg.

Jeg merket senest i dag at jeg tenkte meg om to ganger før jeg sa ja til å hjelpe noen som trengte hjelp med bilen sin.
Det er dumt at det blir sånn.

Hvis hjelpen man gir bare blir for å gjøre en bil mere salgbar, så er jeg mindre interessert.
Student eller ikke student.

En kan ødelegge for mange andre.
Sånn er det dessverre.

Ellers støtter jeg obi-one sin oppsummering.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Trouble »

Du valgte å bruke shortnose-fiksen som et eksempel, du vet like godt som meg at det ikke hadde noe med å gjøre bilen mer salgbar? Dette var jo helt i starten også, før han fikk oppleve bilen ordentlig. Gabzh er fremdeles her på forumet fordi han fortsatt har en interesse for denne bilen, det må da være lov?

Jeg lurer på om du kanskje misforsto hvorfor han refererte til deg. Det handler om ikke på noen som helst måte om at du har ødelagt bilen, det tror jeg de fleste her forstår, men han bekreftet ovenfor trådstarter at nesa har blitt fikset og at dette ble gjort av en som kan faget sitt svært godt og at dette derfor ble gjort helt riktig. Skjønner? :)

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, Gabzh.

Edit: Jeg leste over de første innleggene i tråden noen ganger til, og ser at de kan bli tolket feil og skape veldig mye irritasjon. Men jeg mener at det aldri var ment feil.. Uheldig tilfeldighet kan man si..
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Mx-5 motor 1,6l hvor få tak i?

Post by Gabzh »

Ja, er nettopp som Trouble sier her.

Jeg nevnte det for å si at shortnosen i hvert fall har blitt fikset av en som er veldig kyndig, det var for å fortelle Berent Robin at det var gjort skikkelig og at det hvertfall skulle være i orden. Det var på ingen måte en fraskrivelse på noe ansvar. Og jeg spurte slettes ikke om hjelp for å selge. Jeg spurte om hjelp rett etter at jeg hadde kjøpt bilen, siden den ikke ville gå over 4200rpm, og jeg dermed ikke kunne oppleve bilen. Dette var på et tidspunkt hvor jeg hadde planer om å ha bilen lenge. Jeg fikk veldig stor hjelp av deg, noe jeg er og var utrolig takknemlig for. Jeg hadde aldri latt deg stå der i 7-8 timer på kvelden hvis jeg tenkte å kvitte meg med bilen. Jeg hadde heller ikke lyst til å la deg gjøre så mye uten å få noe tilbake, og jeg hadde betalt deg det jeg kunne om jeg hadde hatt råd. Men etter noen måneder så måtte jeg selge bilen av uforutsette økonomiske og personlige årsaker, og solgte den som den var. Det betyr ikke at jeg automatisk er en drittunge som misbruker hjelpsomheten din for å tjene penger. Jeg er heller ikke på forumet for å følge med på videre salg av bilen min, jeg er her fordi jeg liker samfunnet her og jeg liker å følge med på andre sine biler.

Jeg beklager om du tok det sånn, jeg er veldig glad for at du hjalp meg selv om det sikkert ikke virker sånn, og jeg håper ikke det ødelegger for andre.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Da er vi forhåpentligvis enige om at jeg slipper å ha noe mer med eller å bli nevnt i samband med denne bilen.
Fint :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply