IL radiator og vifter

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

IL radiator og vifter

Post by Stalfa »

Noen her som har montert den sværeste IL radiatoren og deres spal-vifte kit i en NA?

Video av test-fit => https://www.dropbox.com/s/ekz19e8zszajj ... 27_020.mp4

Image

Albumet med noen bilder => http://imgur.com/a/KUX3f#0

Oppsummert så er jeg i dialog med IL.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by GTX-Lars »

Altså; du får ikkje på plass den nye radiatoren?

Kan det vera at nedre gummioppheng/pinnen er montert feil vei?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by Stalfa »

Er dette svar på spørsmålet ditt?
Image

Tja...det ene er at viftene subber i swaybaren, andre er at hullene på viftene ikke treffer monteringshullene på radiatoren.

På bildet nedenfor ser du hvordan braketten på viftene er off i forhold til radiatoren.
Image
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by GTX-Lars »

Nedre oppheng på radiatoren din står rett vei. Men kan det vera ein løsning å sette i lenger bolt på nedre oppheng for å vinkle den lenger fram nede? Ellers så er vel plata til viftene berre dårligt designa for 8 hol på slike brakettar er dømt til å ikkje passe...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by Stalfa »

GTX-Lars wrote: 8 hol på slike brakettar er dømt til å ikkje passe...
Kan du si.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by Stalfa »

Capture.PNG
Capture.PNG (6.13 KiB) Viewed 4861 times
Ser de har fjernet at viftesettet passer for 60mm radiatoren. Mistanken heller i retning at IL slurvet under kvalitetskontrollen.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by Fabiz »

Stalfa wrote:
Capture.PNG
Ser de har fjernet at viftesettet passer for 60mm radiatoren. Mistanken heller i retning at IL slurvet under kvalitetskontrollen.
Lukter refund her. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by Stalfa »

De ga meg tilbud der de skulle montere viftesettet på radiatoren som er hakket mindre, og sende. De påsto at den kombinasjonen skulle gå med HR swaybar. HR swaybaren er 25mm som de fleste andre grøvere utgavene, da antar jeg at f.eks. FM sin også passer.

Jeg er skikkelig skuffet over IL. Trodde virkelig at en seriøs aktør testet sine egne deler før de solgte dem.

Blir uansett en liten refund på prisforskjellen mellom radiatorene.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by GTX-Lars »

Evt om du får eit HR krengestag fritt levert av IL som plaster på såret...?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by Stalfa »

Husk det er tyskere vi handler med her. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by GTX-Lars »

Var derfor (tysk orden og kvalitet) eg tenkte det burde gå greit å forlange litt :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by Stalfa »

Image

Deres 42/50 mm radiator med vifte-kittet deres.

Det går akkurat i mellom bakkanten av viftene og oem swaybar, 3-5 mm tipper jeg. Skulle bli akkurat det som en ettermarket swaybar bygger.
Forbereder meg på å måtte modde litt når man skal skifte swaybars. Om jeg filer litt på dekselet til viftene eller om jeg går løs med blikksaksa og modifiserer vifte-ramma får vi se.
Noen som har gjort slike tilpasninger :?:

Opplever at kundeservice er treg, og ikke overivrig på å få saken ut av verden. Blant annet har de ikke kommet med tilbud om å kompensere for at jeg nå har en radiator som koster 30€ mindre enn hva jeg har betalt for.

Jeg er skuffet over IL, mest at de faktisk ikke har teste ut produktene sine før de skriver at de passer.
Jeg ser de har oppdatert beskrivelsen på viftesettet, så nå står det kun nevnt at 50 mm radiatoren passer med viftesettet.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by MX-Jon »

Litt OT men hva er hensikten med platen bak radiatoren? Den vil jo stoppe luftstrømmen utenom viftene slik at kjølingen blir dårligere og viftene må starte tidligere.. Ville ikke kjølingen vært bedre hvis fartsvinden også kunne hjulpet til? Eller er det slik at når viftene går så blåser de så mye at luftstrømmen hadde gått feil vei og ut igjen i det området?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL radiator og vifter

Post by Stalfa »

Jeg tror du har et poeng med at det blir litt mer motstand for luften i gjennom radiatoren med dette.

Adam/Revlimiter sverger til shrouding fra FM. Han bor vel i Texas en plas, iallefall blir det tok-varmt der.

Men som du ser i fra bildet på Adam sin post=>
Image

Så har FM i sin nåværende versjon montert små lapper som er slik at de blir dratt tett ved undertrykk og blåser bak ved overtrykk mellom radiator og vfitene. Tenker jeg får frem med tanga om jeg opplever for høye temperatur ved kjøring.

Jeg har tenkt å holde et tett øye med temperaturen, også tar man derifra.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply