Så får de som egentlig har mest lyst til å kjøre alene, eventuelt først, kanskje heller legge seg helt sist og ha ruta klar på Google maps når de plutselig er alene
Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Moderator: Styremedlemmer
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Jeg skjønner hva folk sier, og føler til en viss grad et visst ansvar for at det ble sånn, men fint om innspillene blir såpass generelle at de har relevans neste år
.
Så får de som egentlig har mest lyst til å kjøre alene, eventuelt først, kanskje heller legge seg helt sist og ha ruta klar på Google maps når de plutselig er alene
.
Så får de som egentlig har mest lyst til å kjøre alene, eventuelt først, kanskje heller legge seg helt sist og ha ruta klar på Google maps når de plutselig er alene
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
- torbra
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 03 Feb 2014, 17:23
- Medlemsnummer: 1122
- Location: Valdres
- Status: Offline
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Greit det, men det er faktisk så enkelt som det ble gjort på turen rundt Voss; ha en eller to i speilet hele tiden. Blokkere kryss. Nå var det et par røde veiarbeidslys som også delte kolonnen, og det blir det kjøring av for å nå igjen de fremste.Atenza wrote:Jeg skjønner hva folk sier, og føler til en viss grad et visst ansvar for at det ble sånn, men fint om innspillene blir såpass generelle at de har relevans neste år.
Så får de som egentlig har mest lyst til å kjøre alene, eventuelt først, kanskje heller legge seg helt sist og ha ruta klar på Google maps når de plutselig er alene.
Sent fra min Mi A2 via Tapatalk
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Ganske kort etter pausen på Riasten hvor nettopp lange luker på hundre meter uten grunn var tema begynte det å strømme inn meldinger om nettopp dette. Jeg ble da oppfordret til å forsere og se nærmere på dette. Det var ikke særlig vanskelig eller risikofylt å finne fram til luka og årsaken til den. Det vi gjør da er å legge oss bak og signalisere at man skal forsøke å tette luka.torbra wrote: 04 Jul 2020, 19:39 Atenza tar opp mange fornuftige ting, og jeg vil gjerne komme litt mer inn på kolonnekjøringen. Den var til tider etter min mening uforsvarlig, og langt over det som er intensjonen med å kjøre cab, nemlig å nyte turen.
På strekningen ned fra stoppen ved Riasten og ned til Stuggudal slo trekkspilleffekten inn for fullt, og siden jeg var blandt de siste i køen merktes det godt. Da farten passerte 100 kmt nedover på den bratte og smale vegen uten gul midtstripe,og køen forsvant, slakket jeg opp. Da gikk det ikke lang tid før jeg fikk lederen i klubben opp på støtfangeren, han hadde kjørt forbi biler for å komme opp å jage meg. Det samme har også skjedd før, på tur for et par år tilbake. Det er egentlig ikke noe å bry seg om, men nå var forskjellen den at han kom bort til meg under ispausen på Stuggudal og irettesatte meg i alles påhør. Det var ikke akseptabelt å slippe kolonnen, og hvis jeg ikke tørte å kjøre, fikk jeg heller kjøre bakerst. Jeg påpekte jo at det var mer enn fort nok, vi møtte jo syklister , bla en på sitsykkel i en skarp sving.
Det at mannen mister fatningen slik er ikke noe trivelig, og jeg kommer til å forlange at han blir å plassere som nummer fem i køen på fremtidige turer. Og det var ikke noe trivelig å rase inn i 60-sonene i åtti.
På Jektvollen på kvelden var det også flere som kommenterte måten det ble kjørt på. Jeg skal overveie om det gir noe glede å være medlem lenger, vil jeg kjøre gris kan jeg gjøre det her. Så fikk jeg oppleve det også , at jeg fikk kjeft for å kjøre for sakte!
Men ellers var det bra! Tor Bråten
Da vi kom til Stuggudal snakket vi rolig sammen om det å ikke skape luker. Det var ingen irettesettelse i alles påhør. Du får det til å høres ut som alle mistet isen i bakken fordi du ble æresskjelt. Det var vel knapt noen som fikk med seg at vi pratet om noe som helst. Jeg noterte imidlertid at du ikke reagerte positivt på det jeg sa (kommer i avsnittet under her) og forsøkte å få meg sint ved å lire av deg et slagord jeg ikke skal gjengi her.
Det vi sier er at man må unngå å lage store luker hvis det ikke er noen spesiell grunn til det. Du mente at vi andre grisekjørte. Da mener vi, både for din og fellesskapets beste, at en løsning kan være at man legger seg helt bakerst og kjører i sitt eget tempo. Det er en helt ærlig og grei sak om man mener kolonna kjører i et tempo man ikke selv er komfortabel med. Vi ønsker ikke at noen skal føle seg presset til å kjøre over egen evne. Det vil fort kunne bli farlig. Leder av kolonna bestemmer farten, og skal ikke ligge over fartsgrensen, heller litt under. Og det gjelder å utvise litt skjønn. Avhengig av hvor flinke folk er til følge vil det allikevel oppstå noen luker her og der, som helst skal kjøres inn når det er forsvarlig. Da får vi fort trekkspill-effekten, og i korte perioder vil noen ligge over fartsgrensa for å kjøre inn. Vi kan sikkert bli bedre, men alle prøver så godt vi kan for flertallet, og målet må hele tiden være å gjennomføre på en mest mulig sikker måte til glede for de fleste.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- torbra
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 03 Feb 2014, 17:23
- Medlemsnummer: 1122
- Location: Valdres
- Status: Offline
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Nå 2re, hvis du vil vite grunnen til de lange lukene opp til første stopp, kan jeg gjenta at ved to anledninger ble kolonnen delt av at vi bakerste fikk rødt lys ved veiarbeide. Og ingen ventet på oss.
Nå har jeg ikke nevnt is med et ord, det var det en annen som gjorde, og hva det har med saken å gjøre at jeg kastet resten av isen min fordi den ikke var god må du spørre han om.
"Slagordet" kan jeg gjenta, jeg sa at du må huske på at også white lives matter, det mener jeg fortsatt og hvis du blir sint for det viser det helst hvor du står politisk. Og jeg tror ikke folk rakk å sende mld til deg, dette skjedde så kjapt at dette satte du i gang selv.
Så , kjære leder, egentlig så vet du nok hva kolonnekjøring dreier seg om, det er ikke det å holde følge med bilen foran som gjelder, snarere å ta med bilen du har bak deg. Luker skal ikke kjøres inn når det ikke er forsvarlig. Det har vi fått til på turer før, og jeg tror ingen i kolonnen ,inklusive meg, ikke klarer å holde plassen ved normal kjøring. Så innrøm det, og slutt med bortforklaringer når det ikke lykkes få til.
Nå har jeg ikke nevnt is med et ord, det var det en annen som gjorde, og hva det har med saken å gjøre at jeg kastet resten av isen min fordi den ikke var god må du spørre han om.
"Slagordet" kan jeg gjenta, jeg sa at du må huske på at også white lives matter, det mener jeg fortsatt og hvis du blir sint for det viser det helst hvor du står politisk. Og jeg tror ikke folk rakk å sende mld til deg, dette skjedde så kjapt at dette satte du i gang selv.
Så , kjære leder, egentlig så vet du nok hva kolonnekjøring dreier seg om, det er ikke det å holde følge med bilen foran som gjelder, snarere å ta med bilen du har bak deg. Luker skal ikke kjøres inn når det ikke er forsvarlig. Det har vi fått til på turer før, og jeg tror ingen i kolonnen ,inklusive meg, ikke klarer å holde plassen ved normal kjøring. Så innrøm det, og slutt med bortforklaringer når det ikke lykkes få til.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
- Engum
- 0 RPM
- Posts: 12
- Joined: 21 May 2019, 23:01
- Medlemsnummer: 1667
- Location: Larvik
- Status: Offline
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Nå tror jeg at vi bør legge denne ballen død.
De som føler at de har noe uoppgjort bør ta dette privat da dette legger en negativ opplevelse til selve turen.
Dette var en meget bra tur, selv om det finnes forbedringspotensial. DT gjør det alltid.
Har selv arrangert VM i H-båt (Seiling) hvor tilbakemeldingene var det var det beste arrangementet.
Vi fant ved evaluering at vi også hadde forbedringspotensial.
Med ønske om en fin dag til dere alle.
Knut Engum
Om noen ønsker å sende meg en melding gjør gjerne det på FB, Messenger
Sent from my iPad using Tapatalk
De som føler at de har noe uoppgjort bør ta dette privat da dette legger en negativ opplevelse til selve turen.
Dette var en meget bra tur, selv om det finnes forbedringspotensial. DT gjør det alltid.
Har selv arrangert VM i H-båt (Seiling) hvor tilbakemeldingene var det var det beste arrangementet.
Vi fant ved evaluering at vi også hadde forbedringspotensial.
Med ønske om en fin dag til dere alle.

Knut Engum
Om noen ønsker å sende meg en melding gjør gjerne det på FB, Messenger

Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Nå synes jeg faktisk du kan holde kjeft sjøl, torbra. "Rasepolitikk" har ingenting i en bilklubb å gjøre.torbra wrote: 05 Jul 2020, 10:13
"Slagordet" kan jeg gjenta, jeg sa at du må huske på at også white lives matter, det mener jeg fortsatt og hvis du blir sint for det viser det helst hvor du står politisk.
(...)
Så innrøm det, og slutt med bortforklaringer når det ikke lykkes få til.
Jeg prøvde å få i gang en konstruktiv runde med erfaringer etter Sommerturen, ikke åpne opp for personangrep. Vi er enige om at ledebil bør ta det rolig før og etter soner med lavere fartsgrense. Tilbakemeldingene her tyder på at folk både foran og bak deg oppfattet kjøringa di som ufornuftig.
Det eneste rødlyset jeg så i forbindelse med veiarbeid var ved Aursunden, og der venta vi sikkert 10 minutter, og fikk beskjed fra bakenden om at alle var forbi før vi fortsatte.
For øvrig er jeg enig med Engumen
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
- torbra
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 03 Feb 2014, 17:23
- Medlemsnummer: 1122
- Location: Valdres
- Status: Offline
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Oppfatter du dette som rasistisk, har du et problem. Lær dere kolonnekjøring, og innrøm at dere bomma.Atenza wrote: 05 Jul 2020, 11:00Nå synes jeg faktisk du kan holde kjeft sjøl, torbra. "Rasepolitikk" har ingenting i en bilklubb å gjøre.torbra wrote: 05 Jul 2020, 10:13
"Slagordet" kan jeg gjenta, jeg sa at du må huske på at også white lives matter, det mener jeg fortsatt og hvis du blir sint for det viser det helst hvor du står politisk.
(...)
Så innrøm det, og slutt med bortforklaringer når det ikke lykkes få til.
Jeg prøvde å få i gang en konstruktiv runde med erfaringer etter Sommerturen, ikke åpne opp for personangrep. Vi er enige om at ledebil bør ta det rolig før og etter soner med lavere fartsgrense. Tilbakemeldingene her tyder på at folk både foran og bak deg oppfattet kjøringa di som ufornuftig.
Det eneste rødlyset jeg så i forbindelse med veiarbeid var ved Aursunden, og der venta vi sikkert 10 minutter, og fikk beskjed fra bakenden om at alle var forbi før vi fortsatte.
For øvrig er jeg enig med Engumen.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Takk for en flott sommertur, jeg har vært innom Trondheim ved to anledninger tidligere men kun for å hente noe og ikke fått vært i området på samme måten som dette. Det satt jeg og min kone veldig pris på, mye flott å se og kun godt selskap under oppholdet. Flott opplegg og mye historie, syntes ikke kolonnekjøringen var noe annerledes i år en tidligere og hadde det veldig morro.
Igjen mange takk og fortsatt god sommer
Mvh Helene og Trym
Og stor takk til Olav-T som reddet kapsen vi mistet i farten

Igjen mange takk og fortsatt god sommer
Mvh Helene og Trym
Og stor takk til Olav-T som reddet kapsen vi mistet i farten


- These users thanked the author Trym N1290 for the post (total 3):
- Atenza • EndreL • Stalfa
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Det er nord for Trondheim at landet vårt virkelig er vakkert.Trym N1290 wrote: 05 Jul 2020, 11:56 Takk for en flott sommertur, jeg har vært innom Trondheim ved to anledninger tidligere men kun for å hente noe og ikke fått vært i området på samme måten som dette.
Jeg stemmer for at nest års sommertur blir nord for Trondheim.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Pimpallika
- Mx5-miata Styret
- Posts: 149
- Joined: 01 May 2014, 08:28
- Medlemsnummer: 1142
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
Takk for en super sommertur alle sammen.
Arrangementet gikk knirkefritt og var flott gjennomført på alle måter. God informasjon hele veien, flotte hoteller, fine veier, masse kule biler og fantastiske mennesker. Hyggelig å treffe gamle og nye fjes. Og så heldige med været har vi vel aldri vært på en sommertur.
Vi storkoste oss og tar med oss mange gode minner.
Mvh
Anne Kari og Lars
Arrangementet gikk knirkefritt og var flott gjennomført på alle måter. God informasjon hele veien, flotte hoteller, fine veier, masse kule biler og fantastiske mennesker. Hyggelig å treffe gamle og nye fjes. Og så heldige med været har vi vel aldri vært på en sommertur.
Vi storkoste oss og tar med oss mange gode minner.
Mvh
Anne Kari og Lars
- These users thanked the author Pimpallika for the post (total 2):
- Stalfa • Anders
Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding
"In my experience, there's no such thing as luck."


2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey