Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Var å benka bilen min mtp. turbogodkjenning. Målte 161hk på motoren, noe som var litt i overkant. Skal prøve å få ned hk litt til så jeg havner (helst) litt under 150hk
Har 2,5" eksos fra cat og bak og skulle vel helst hatt et orginal eksosanlegg på når jeg benka bilen, men har ikke et tilgjengelig. Det enkleste er vel kanskje å lage en restriktor foran eller bak catn. Noen som har vært borti det før? Må vel bare lage en plate som jeg setter inn i flensen med et mindre hull. Eller kan man lage en restriktor på innsug etc?
Noen andre tanker på å få ned hk? Og da tenker jeg ikke på å nappe ut pluggledninger eller putte en plastpose over luftfilteret og sånt
Restriktor i innsuget. Da tenker jeg luftfilter. Hvis du har mulighet for å gjøre noe der, så er nok det ett lite triks sikkert. Bare pass på så ingenting blåser inn i turbo, da er du ute å kjøre.
Kan ikke mappe den litt rikt altså?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Den er mappa ganske rikt i utgangspunktet. Kan jo sikkert bare pøse på med mere fuel ved å juster opp master fuel når jeg benker bilen. Vet ikke hvor godt motoren har ved å få alt for mye fuel da? Blir jo sikkert en god del nykking og hakking når turboen begynner å pumpe luft...
Er egentlig litt småskeptisk til å begynne med noe dilldall foran turboen eller innsuget i tilfelle noe skulle havne i turboen/motoren. Måtte være noe som satt skikkelig fast i såfall.
Thamun wrote:Den er mappa ganske rikt i utgangspunktet. Kan jo sikkert bare pøse på med mere fuel ved å juster opp master fuel når jeg benker bilen. Vet ikke hvor godt motoren har ved å få alt for mye fuel da? Blir jo sikkert en god del nykking og hakking når turboen begynner å pumpe luft...
Er egentlig litt småskeptisk til å begynne med noe dilldall foran turboen eller innsuget i tilfelle noe skulle havne i turboen/motoren. Måtte være noe som satt skikkelig fast i såfall.
Det er jeg helt enig med deg i. Som jeg sa i forrige post, kommer det noe løst og fyker innover er løpet kjørt. Har du tenkt på for eksempel en altforliten eksospakning mellom downpipe og cat?
Alt for mye bensin og du ødelegger 02sensorer og vasker lagre for smørning og da går det ille. Men jo mer du får hindret motor i å puste, jo mere må du jo dra ned. (Dette veit du såklart..)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
For liten eksospakning eller en plate som man setter inn i stedet for med for lite hull blir jo samme sak Får prøve meg litt frem med restriktor istedet for å leke med mappen. Hvor stor diameter er det på orginal eksosen? Hvis jeg lager et hull som er litt mindre enn det burde det vel gå bra
Pass på at de bruker rett utveksling på bilen...
v.mak: er vel toppfarten på bilen..
Hva med boostkontroller ?
eller stille tilbake tenninga ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Jeg benka bilen på Boostperformance på Ålgård utenfor Stavanger.
Er ikke helt sikker på hva du mener med å bruke rett utveksling. De målte bare effekten på hjulene også regna de ut effekten på motor. På de papirene jeg fikk sto det bare oppgitt effekten målt på hjulene (137hk), dreiemoment og turtall. Det ble ikke målt boost, hastighet osv.
Han sa at 137hk på hjulene tilsvarte 161 hk på motor da han delte med en faktor på 0.85 på biler med manuell kasse. Vet ikke om det blir helt korrekt... det varierer vel ettersom hvilken bil man har
Sammenligner jo med t_hyseby sin bil som ble benket til ca. 110hk på hjulene og 151hk på motor. Da er jo min måling helt feil i forhold.
Har stilt boost så lavt at turboen operer på basetrykket (ca. 0,4bar), så det får jeg ikke lavere med mindre jeg lager en lekkasje eller setter wastegaten åpen på en måte.
oki, hørt det er litt forskjellig praksis på biltilsynene også.. Noen vil ha motoreffekten og noen effekten på hjulene.
Men en skive i eksoen vil vel gjøre susen ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
At de praktiserer forskjellig hos biltilsynet kom jo ikke akkurat som en bombe Nei for vel teste med en plate i eksosen og kjenne etter om det blir litt mindre drag av det.
Effekten som er oppgitt i vognkortet er vel på motoren?
Skal man ha lavere effekt er det jo bare å stille ned tenningen. Til info så hadde jeg org. eksos med kat., og et lade trykk på såvidt under 0,4bar (ca 5psi) og endte opp med litt for mye effekt. Bite litt mer enn deg Thamun , men det finns jo mulighet for litt justering ved å f.eks. slippe opp gasspedalen. hehehe
Ang. tennings justering så kan man kanskje prøve å endre grunninstillingen fra 10 til ca 3-4grader, eller gjøre endringer på tennings mappet.
Hadde du mer effekt enn meg? Målte ikke du 110hk på hjulene?
Kan nok ikke jukse med gasspedalen. Det en av de kara som jobber der som kjører bilen i benk. Ser sikkert litt mistenksomt ut med alt for lavt turtall på grafen og.
Er det helt trygt å justere slik på tenninga? Er grunninnstillinga 10 grader før tdc (stempel på topp, husker ikke helt forkortelsen). Det er vel kanskje å øke tenninga man skal være forsiktig med?