Bremser

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Bremser

Post by DrHolm »

da er det på tide å skafte nye bremser.

noen som har noen tips/erfaringer med oppgraderte bremser?

hvis du titter innom tråden arildh, hvilke bremser brukte du igjen?

har en 99`NB 1.8

og er i utg.pnk. ikke ute etter bigbrake- kit. selv om det ser tøft ut, blir det litt "overkill" for min del. er jeg ute etter noe som biter, men som igjen er brukbare til daglig bruk.

har ikke planer om turbo eller presse med det første, så noe i org. size er sikkert bra nok?

har planer om slanger og...

doc
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Synes originalbremsene er dritbra jeg, har slik EBC kevlar klosser på. Har vel faktisk aldri låst bremsene med denne bilen i noen situasjon, utenom sånn i blant for å sjekke. De biter veldig bra. Men mx5parts har vel noen ok rimelige som ser litt kulere ut og skal være så gode som originale også, det vil jeg vurdere neste gang.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

kommer til å bruke dem i autoslalom med gatesliks. litt piping fra f.eks. racing- klosser bryr meg ikke... :wink:

har vært på tanken v ebc turbogrouve(?) skiver og muligens yellow- stuff klosser??

doc
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg personlig har ikke mye til overs for EBC produkter.
På bane fungerte Cobalt Friction Spec M klosser utrolig bra (http://www.cobaltfriction.com/)
Jeg kjøpte en Spec Miata pakke fra www.adernalineracing.com men nå ser det ut til at de ikke har det lenger. Den bestod av skiver fra www.centricparts.com + klossene. Skivene var helt vanlig høykvalitets OEM erstatning. Jeg vil tro orginale mazda fungerer like bra, men de ble dyrere enn å bestille fra USA inkludert frakt.
Noe som er like viktig som klosser er innkjøring av bremser og god bremseveske.
Sist brukte jeg en bremseveske jeg fant på Torshov for "Rallybiler" som fjortissen bak kassa sa at det var.
Innkjøringsprosedyre finner man her: http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml
SS bremseslanger vet jeg ikke om har noe for seg da jeg aldri fikk kjørt på bane uten.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Nå kjører ikke jeg på bane, men litt inspirert gate blir det jo. Lite støv og drit med disse, og funker bra, så jeg er ihvertfall fornøyd. Men jeg hører mer negativt om green stuff enn om kevlar, som jo er billigere. Så har man vel litt større krav ved banekjøring enn vanlig :)

Kunne egentlig tenkt meg en hel pakke med kaliper, skiver og alt etterhvert. Men det koster vel skjorta uansett.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

er dette noe å satse på. syntes det var ganske rimelig??

http://miatamania.com/Shop/ViewProducts ... exID=33902
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Nå er det delte meninger om EBC, men jeg kan bare komme med mine erfaringer. På våre BMW 323i bruker vi vanlige EBC skiver og Blustuff klosser. Og vi har ikke problemer med dem overhode. Skivene overlever minst 4 sett klosser, og klossene har i overkant av 3 ggr levetiden av vanlige klosser. Bremsene får juling så det holder.
Jeg "kjører inn" nye klosser, ved å kjøre og småbremse 2-3 runder, for så gi dem ett skikkelig "oppkok", før jeg lar de avkjøle seg.
Bluestuff klossene, sammen med Redstuff og Yellowstuff, trenger litt oppvarming før de biter max.
Jeg hadde også skiver og redstuff på en S4 4,2 jeg hadde før, og eneste problemet var at det ble litt kast i skivene, men det samme skjedde med original skivene, og brembo skiver.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hadde trøbbel med greenstuff. men redstuff funket ok på gate/bane.. kjører ferodo nå, funka enda litt bedre på min kjøring som for det meste er gate, og funket minst like bra på bane..
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

HF-mx5T wrote:hadde trøbbel med greenstuff. men redstuff funket ok på gate/bane.. kjører ferodo nå, funka enda litt bedre på min kjøring som for det meste er gate, og funket minst like bra på bane..
Greenstuff egner seg ikke til banekjøring. Da de gikk tom for bluestuff bakklosser, prøvde vi greenstuff, men resultatet var at de ble brukt opp på 2 dager, i motsettning til bluestuff, som holder minst 8-9 dager. En dag tilsvarer 30-40 min trening, og 100 min løp.
Greenstuff er nok en grei gatekloss, og ikke mer.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
sifpilsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 13 Sep 2006, 02:00
Location: Drammen
Status: Offline

EBC

Post by sifpilsen »

Jeg kjører med EBC Turbogroove, slissa og borra skiver(ikke helt igjennom) og Green stuff. Enkel jobb å evt skifte til redstuff ved evt banekjøring, må jo skifte dekk uansett ;)

Green stuff er en gatekloss, definitivt. Det man må se på, er hvor mye er man på bane i løpet av året. Og evt kjørestil på gate. Du vil uansett kjenne forskjell fra dine originale skiver og klosser.

SS slanger har jeg ikke kommet til enda, siden jeg ikke har gjort annet enn konfilter med motor. Men for å få den faste, fine følelsen, bør nok dette kjøpes. Bremsene er fremdeles litt mer svamp enn gateracer med mitt oppsett.

Settet fra Miatamania virker lovende, bortsett fra at jeg ikke har hørt om klossene før. Kanskje noen andre kan gi bakgrunn/erfaringer om disse?
x-'94 NA 1.8 Japseimport i Irland.
x-'90 NA 1.6
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg brukte opp greenstuff klossene ekstremt fort på gate og.. men har noe med kjørestil å gjøre og ja.. så kjører nå ferodo 2500 klosser og gateslicks hele tida..
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Hawk HP Pluss er en gatekloss, som de selv sier er bra til autocross/Track Days.
Hawk er mye brukt i autocross i usa, er en ledende leverandør der, og i SCCA serien. Har selv gode erfaringer med Hawk fra Neon Cup
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

takker for mange svar :D

går nok for miatamania sitt sett, klossene kommer til å bli bytta ut til våren cartman. siden jeg skal bruke NB`n nå i vinter.

doc
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Dette var en nyttig tråd for meg som skal bytte klosser og kanskje skiver på min 01" NB.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

DrHolm wrote:går nok for miatamania sitt sett, klossene kommer til å bli bytta ut til våren cartman. siden jeg skal bruke NB`n nå i vinter.
Bare husk å kjøre inn klossene:
Burnishing Instructions

After installing new brake pads, make 6 to 10 stops from approximately 30-35 mph applying moderate pressure.
Make an additional 2 to 3 hard stops from approximately 40 to 45 mph.
DO NOT DRAG BRAKES!
Allow 15 minutes for brake system to cool down.
After step 4 your new pads are ready for use.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply