Ny bil i dag

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Post by PetterHG »

Ikke lakk om bilen med mindre lakken er veldig(!!) stygg!! Originallakken er bestandig best! Da bilen var ny ble den brenn-lakkert. Lakken fikk herde under høy varme. Dette gir en langt bedre lakk enn dette som blir sprøytet på senere!

Spander heller en lørdag og gå over bilen med cleaner og polering. Det tar en fin lørdag, men er en hyggelig jobb! Dette "nymotens" saken om at bilene bare kjøres gjennom en maskin og lakkes med noen års mellomrom er ikke å anbefale!

Du kan se på lakken når den trenger mer polering. Da ligger regnet i dammer på panseret og ikke disse fine perlene!

Med cleaner/rubbing får du farven tilbake. Da er imidlertid lakken åpen for fuktighet, og polish må på. Deretter får du en flott glans!! PS! du beholder også den beste lakken og sparer masse penger!!! (som heller kan brukes til annet!!)

Lykke til!
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Må vel helst ha noe shineaktig wax på etter polish også, ellers polerer du bare frem et lag som ligger ubeskyttet. Spørs hva du polerer med, men dårligere langtidsresultat med sånne produkter som har alt i en kombinert gugg :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Post by PetterHG »

Stemmer det. Selv har jeg en egen beskyttelseswoks utenpå polishen. Men med TurtleWax, Exscalibur etc kan det holde tilstrekkelig med kun voks på lakken. Det viktigste er at du får noe på etter at cleaner/rubbling er gjort.
User avatar
Shopman
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 07 Apr 2007, 02:00
Location: Bærums Verk
Status: Offline

Post by Shopman »

En liten oppdatering.
Det har i grunn ikke skjedd så mye med bilen. Den venter på deler.
Bremseklossene byttet jeg til YellowStuff etter anbefaling fra Brakes.

Når det gjelder lakking så er litt av problemet at lakken er stygg, det som er værre er at det nesten ikke er en rett vinkel. Panseret har flere merker etter at det har blitt dyttet ned. Sidedørene er veldig stygge.

Alternativet er å ta de stedene som er stggest, men det er ikke mye igjen av den orginale lakken.
Har fått et par priser på lakkering, men synes fortsatt det er veldig dyrt for en såpass liten bil. Ca 20.000 ryker jeg på.
Det er jo nesten 1/3 av det jeg gav for bilen.

Hans-Petter
2008 MX-5
(x)1991 Miata 1,6L (trodde jeg hadde 1,8L) Rød
User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Post by PetterHG »

Da kan det jo være interessant å prøve cleaner/rubbing. Jeg vet også det finnes "Tryllekunstnere" som kan rette ut bulker med fingrene. Da jeg kjøpte en bil hos Toyota (en Camry) hadde den en bulk på bagasjelokket. Da ble jeg fortalt om "Tryllekunstneren", som de kalte han. Han kom innom på torsdager og rettet ut slike bulker.... Den ble helt borte...
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

Shopman wrote:En liten oppdatering.
Det har i grunn ikke skjedd så mye med bilen. Den venter på deler.
Bremseklossene byttet jeg til YellowStuff etter anbefaling fra Brakes.

Når det gjelder lakking så er litt av problemet at lakken er stygg, det som er værre er at det nesten ikke er en rett vinkel. Panseret har flere merker etter at det har blitt dyttet ned. Sidedørene er veldig stygge.

Alternativet er å ta de stedene som er stggest, men det er ikke mye igjen av den orginale lakken.
Har fått et par priser på lakkering, men synes fortsatt det er veldig dyrt for en såpass liten bil. Ca 20.000 ryker jeg på.
Det er jo nesten 1/3 av det jeg gav for bilen.

Hans-Petter
Selv om bilen er liten er det like mye, hvis ikke mer arbeid å lakke den. Bare det å demontere å klargjøre bilen tar masse tid.
Du kan jo kansje spare litt penger hvis du levere bilen ferdig "ribba" til lakkering.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvis du lakkerer den svart, kan du også spare penger..

Går å suge ut bulker hvis det ikke er noen profil i metallet..

Vil ikke anbefale å lakke deler av bilen. Blir veldig sansynlig fargeforskjell..
Ser ikke helt problemet med å hellakkere den. Den orignale lakken vil jo ligge innerst.. Litt nedslipt. Men det er jo bare overflaten..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

PetterHG wrote:Ikke lakk om bilen med mindre lakken er veldig(!!) stygg!! Originallakken er bestandig best! Da bilen var ny ble den brenn-lakkert. Lakken fikk herde under høy varme. Dette gir en langt bedre lakk enn dette som blir sprøytet på senere!
dette er berre tull!!! i begynelsen av 90 åra kom de nye miljøkrav til lakken bilprodusentene brukte,denne lakken er langt dårligere en reprasjons lakken fra di store lakk produsentene i dag.
User avatar
Beining
500 RPM
500 RPM
Posts: 97
Joined: 07 Apr 2007, 02:00
Location: Spain
Status: Offline

Post by Beining »

Her kommer en liten bilde update(beklager kvaliteten, mobil)

Image
ImageImage
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Beining wrote:Her kommer en liten bilde update(beklager kvaliteten, mobil)

Image
Hva slags ramme har du til skiltet ditt forran? Ser _litt_ bedre ut enn å bare ha skiltet skrudd fast på snuta..
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Beining
500 RPM
500 RPM
Posts: 97
Joined: 07 Apr 2007, 02:00
Location: Spain
Status: Offline

Post by Beining »

Forje eier sa det var noe han importerte fra England.
Han hadde visst tatt inn 5 stykker til diverse Miatar han hadde hatt.
Jeg personlig synes det hadde hvert mye finere med et lite skillt som kanskje satt ned mot grillen.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Hvor mye måtte du ut med for eksosen? Hvor kjøpte du det igjen?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
JIN91BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 79
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 24
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Post by JIN91BRG »

I forhold til ytelse og fremtidige behov er det ikke så farlig om du har fått deg en 1,6liter. 1,6 er det beste utgangspunket for trimming, i utgangspunktet er den konstruert for turbo. Mazda i UK leverte også "orginalutgaver" med bbr turbo. 1,8 literen som kom i 93 er en helt annen konstruksjon. De fleste som trimmer Mx-5 benytter 1,6.
Jeg ville nok gått en runde med selger på dette med prisen likevel. Du har jo tross alt betalt for 24 gamper som ikke er der.
Lykke til med en gøyal sommer !
JIN 91'BRG
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

her tar du nok litt feil.. 1.8 er minst like bra å trimme.. tåler like mye om ikke mer og man får mer effekt ut av 1.8 motoren.. som sagt tidligere er drivverket den største forskjellen.. 1.6 drivverket er søppel sammenlinknet med det skuddsikre 1.8 drivverket..
skulle ønske eg hadde 1.8l drivverk.. :roll:
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

JIN91BRG wrote:I forhold til ytelse og fremtidige behov er det ikke så farlig om du har fått deg en 1,6liter. 1,6 er det beste utgangspunket for trimming, i utgangspunktet er den konstruert for turbo. Mazda i UK leverte også "orginalutgaver" med bbr turbo. 1,8 literen som kom i 93 er en helt annen konstruksjon. De fleste som trimmer Mx-5 benytter 1,6.
Jeg ville nok gått en runde med selger på dette med prisen likevel. Du har jo tross alt betalt for 24 gamper som ikke er der.
Lykke til med en gøyal sommer !
Nå ble 1,8 som 1,6 bygd originalt som turbo i mazda 323 og tåler masse juling, men er nok lettere å skaffe tuningdeler til 1,6 om man leter på feks ebay, men 1,8 er bedre å trimme og gir ett bedre resultat, eg skulle gjerne hatt en 1,8, er tross alt 240cc mer volum i denne, 1697cc-1839cc

Kunne tenkt meg en na trimmet 1,8 eg istedet for supercharger, regner med effekten ville blitt det samme ca..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply