Turbo montert! Div spm.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Turbo montert! Div spm.

Post by Ole »

Ja da var turbo montert! Det går altså an å montere Greddy på 96-mod 1.6! :) Man må bare hente olje fra andre siden av motor.

Men jeg har et spørsmål. Bilen min lader nå max 3 psi i følge måleren. Har kjørt litt og vært en del ut og inn av bilen for å se og slikt. Har lagt merke til at når vi stopper, og motor går på tomgang så er den litt rødglødende en stund.... Uten at jeg har kjørt meget hardt. Er dette normalt???
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Re: Turbo montert! Div spm.

Post by Sladd »

Ole wrote:Ja da var turbo montert! Det går altså an å montere Greddy på 96-mod 1.6! :) Man må bare hente olje fra andre siden av motor.

Men jeg har et spørsmål. Bilen min lader nå max 3 psi i følge måleren. Har kjørt litt og vært en del ut og inn av bilen for å se og slikt. Har lagt merke til at når vi stopper, og motor går på tomgang så er den litt rødglødende en stund.... Uten at jeg har kjørt meget hardt. Er dette normalt???
Gratulerer med turbo!
Hva er det som blir rødglødene? eksosdelen på turboen, manifolden eller downpipe? Jeg kjører med trykk på ca. 7psi uten å ha sett antydninger til noe som gløder etter et godt pådrag opp en bakke på 4gir med fullt ladetrykk. Men turboen jeg har er fra en Volvo, så den er vel ikke lik den som er i greddy settet.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Takker! Det er eksoshuset som gløder... Mest nede ved flensen til manifoilen... På miataturbo.net snakkes det om at det er normalt, men jeg er litt i høyspenn på jakt etter feil og lekasje og slikt akkurat nå.. :)

Det blir i hvert fall sykt varmt under der. Har flyinmiata varmeskjold, og litt isoleringsmatte, men må nok ha mer... Noen som vet hvor i bergan man får tak i slikt?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Velkommen inn i lekeland :mrgreen: .
Ikke for å skremme vannet av deg men det høres ikke normalt ut att det skal gløde der ved så lite trykk. Det kan være en indikasjon på at bilen går for magert. Før du fortsetter å belaste motoren for mye vil jeg anbefale deg å sjekke at den får nåk bensin, lamda måler, sette opp bensin trykket, etc.
Man bruker bensin for å kjøle avgassene og jo mere effekt jo mere bensin trengs for kjøling.
Lykke til.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Glødende turbo på liten belastning kan tyde på at tenningen er tilbakestilt for mye slik at forbrenningen fortsetter ut eksosventilen. Antilag fungerer jo slik til en viss grad. På 3 psi kan du mest sansynlig kjøre på org tennings instilling uten noe banking.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

OK, skal prøve å stikke tenning tilbake.. har nb a/f måler.. prøvde meg tidligere i dag å skru (ca 3,5psi) opp litt men da lå den ikke helt gjevnt på stoich under pådrag.. :( hvordan kan jeg øke bensinmengden da?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ole wrote:OK, skal prøve å stikke tenning tilbake.. har nb a/f måler.. prøvde meg tidligere i dag å skru (ca 3,5psi) opp litt men da lå den ikke helt gjevnt på stoich under pådrag.. :( hvordan kan jeg øke bensinmengden da?
Bør ligge på rich ved pådrag, kan øke med noen få grep, enten en bensintrykksregulator som lar deg justere høyere trykk, eller større dyser. det har funket med 1,8 dyser på de tidligere modellene, de er ikkje mye større, men kanskje akkurat nok til 3psi. kjører selv 8 psi eg, og er lei.. vil ha mer. så kanskje du bør ha dette i tankene å heller spare opp til en bedre ecu. så kanskje du sparer motoren.. den brennes fort opp om ting er gale.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Jeg mente ikke å skru opp til 8 psi. men til 3.5.. Det er derfor jeg er litt usikker her.. kan trykkmåleren min være helt ute på tur? liker ikke dette helt.. :(
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

En ting er hvertfall sikkert, å prøve å holde en NarrowBand måler (Er ikke WB02 dette?) på stoich under pådrag = Mission Impossible. Skaff deg en WB02 for litt seriøs trimming eller send den avgårde. Eventuelt påse at den går skikkelig rikt, ved hjelp av annen/mere snurping av retur på bensin. Hvis det er retur på denne motoren da ?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Ja det er retur.. slangene ligger helt likt som på de eldre motorene.. bør vel få meg en wb ja.. og 1.8 dyser..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

En oppdatering: har sjekket at turbo får masser av olje :) har nå satt tenning til 8 grader. skrudd ut wastegate slik at det akkurat ikke er slark. Sjekket også pluggene, som var lysebrune og fine.. kjørte en tur og den var fin.. men under hard kjøring (drag til sperra på 3 første gir og ligge lenge på 5 i motbakke med full gass) gløder turbo når jeg stopper og ser etter.. :/ tips?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ole wrote:En oppdatering: har sjekket at turbo får masser av olje :) har nå satt tenning til 8 grader. skrudd ut wastegate slik at det akkurat ikke er slark. Sjekket også pluggene, som var lysebrune og fine.. kjørte en tur og den var fin.. men under hard kjøring (drag til sperra på 3 første gir og ligge lenge på 5 i motbakke med full gass) gløder turbo når jeg stopper og ser etter.. :/ tips?
Kanskje å gi den mer bensin, hva ligger af måler på når du drar den da, og husk du må for all del ikkje stoppe den når turboen gløder, da kan du brenne lagrene,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

stopper den aldri før den har gått lenge på tomgang.. he he.. min smalbånd af ligger seg helt stabilt ved to stoich.. altså på det orange.. to dioder fra det grønne (rich). var det en grei beskrivelse? kan jeg bare sette på 1.8 dyser? det er vel eneste måte å øke bensin med det oppsettet jeg har nå.. eller finnes det en bedre måte.. og jada.. blir nok link.. men ikke i år.. ;)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Hva med å konsultere BaktusSpeed for en billig løsning av ECU? Det bør være en enkel sak å "fete opp" fuel-mappen. Hvis du kan fortelle meg hva slags endringer du ønsker, kan jeg lage en custom EPROM. Koster et par hundrelapper og litt lodding...

Har du en link til A/F måleren du bruker? Hvor kjøpte du, eller evt åssen mekka du display?
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

BaktusBror wrote:Hva med å konsultere BaktusSpeed for en billig løsning av ECU? Det bør være en enkel sak å "fete opp" fuel-mappen. Hvis du kan fortelle meg hva slags endringer du ønsker, kan jeg lage en custom EPROM. Koster et par hundrelapper og litt lodding...

Har du en link til A/F måleren du bruker? Hvor kjøpte du, eller evt åssen mekka du display?
Har en kjip Jackson Raicing narrow band måler.... Kjøpt hos miatamania tror jeg...

Vet ikke helt hvilke endringer jeg vil ha... men det må nok ha mer bensin ja..... Kan du få chip til å virke med 1.8 dyser også? Hva med co målinger på eu?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Post Reply