
Siden flere har etterspurt en gjennomgang av diverse produkter, bruksområder og fremgangsmåter har jeg satt meg ned og lagd følgende "how to". Jeg vil her gå gjennom en god del produkter som jeg selv bruker, man trenger selvsagt ikke å bruke alle disse og man kan selvsagt bruke andre merker også, bare husk at du trenger kvalitet for å oppnå best mulig resultat. Selv bruker jeg å anbefale Meguiars og Autoglym.
Jeg måtte benytte meg av bilder fra ett bilpleie forum jeg frekventerer da jeg selv mangler bilder fra flere deler av prosessen (raskt å glemme å ta bilder hele tiden når man holder på), men jeg legger med et par sluttproduktbilder jeg selv har tatt hvis noen skulle betvile at man kan oppnå slike resultater

1. VASK BILEN
Dette er vel noe alle skjønner og forstår, det er dog stor forskjell på hvordan folk gjør denne jobben og de fleste gjør nok ofte noe som kan og til slutt vil skade lakken.
Automatisk vaskemaskin er og blir fandens verk, ingen seriøse bilpleieinteresserte vil være i nærheten av en slik. Bare se for deg all den sanden og støvet som fester seg i disse trådene som piskes mot lakken.
Man kan med hell benytte en høytrykksspyler til å skylle av det støvet og møkka som ligger øverst men det verste blir liggende delvis skjult i vannet på lakken din, det er derfor veldig viktig å vaske den med ett eller annet verktøy som må være i kontakt med lakken. Her anbefales det virkelig å ligge unna børster og lignende som man gjerne finner i selvbetjente vaskehaller. Mange sverger nok til en enkel svamp man får kjøpt på Statoil. Problemet er bare at de fleste av disse er lagd av cellulose, og sist man sjekket var cellulose papir. Så ja, disse vil lage vanvittig med riper i lakken din over tid. Også kjent som vaskeroser. Mikrofiber og saueulls votter/"svamper" er det som anbefales, selv har jeg sverget til en mikrofibervott.
Dere vil etterhvert skjønne at jeg selv og mange med meg er veldig glad i mikrofiberprodukter. Grunnen er enkel; ett mikrofiberstrå er mindre enn 1/3000 hårstrå og danner løkker. Altså stikker ikke stråene rett ut med bust. Dette gir mindre friksjon samt at det trekker til seg den dritten som evt er der slik at den ikke blir liggende utenpå og dratt utover lakken din.
2 bøtter bruker jeg bestandig, en med såpevann, en for å skylle. På den måten unngår jeg i stor grad sjansen for å fange opp det jeg har vasket av bilen inn i kluten min når jeg henter mer såpevann. Skyll ofte! Det er heller ingen vits i å skrubbe bilen din, la hånda gli over og bruk klutens egen vekt for minst mulig friksjon.
Det er også viktig med ett godt vaskemiddel, målet er å løse opp det som sitter fast på lakken samtidig som den virker beskyttende når man vasker. Selv bruker jeg Meguiars NXT carwash men det finnes annet bra der ute også. IKKE! bruk vaskemidler og lignende som JIF, Zalo og lignende. Disse har løsemidler som fjerner evt voksbeskyttelse du har lagt før samt er ofte skadelig mot lakken pga amoniakk, syrer og lignende.
Her finner du en flott videogjennomgang av det meste rundt vask av bil gjennomført av en av bransjens beste, Mike Phillips (øverst på siden):
http://www.showcargarage.com/
Denne lexusen trenger en seriøs overhaling:
Før vask:
Etter vask:
2. TØRKING
Det er også ytterst viktig at man jobber på bilen borte fra solen, bilens lakk skal helst føles som et kjølig vindu. Etter at du har vasket over bilen, skyll den med noen bøtter rent vann og/eller høytrykk/vannslange. Tørk så over bilen med ett godt produkt for dette. Anbefaler å ligge unna billige tørkeskinn fra bensinstasjoner da disse stivner,har en hard overflate og gjerne fanger opp små resterende støvkorn på utsiden og på dette viset skaper mange riper. Her må jeg igjen skryte av mikrofiberprodukter, her finnes det fine tørke"skinn". Start øverst og beveg deg nedover. Hvis du oppdager at du ikke har fått vasket av alt, spesielt nede langs bilen, så ikke tørk over men vask disse områdene på nytt.
3. FJERN OVERFLATEFORURENSNING
Noen bruker avfetningsmidler for å fjerne endel men når sant skal sies, det er nesten umulig å få av alt med en slik fremgangsmåte. Heldigvis har man i mange år hatt tilgang på en enkel løsning. En "claybar". Ser ut som og føles ganske lik en plastelinaklump. Du former den til en liten pannekake, sprayer på med såpevann eller spray til dette bruket og gnikker og gnur på lakken. Denne skader overhodet ingenting så lenge du har ett vått underlag så bare stå på. De fleste blir sjokkert over hvor mye man får av, spesielt på frontfanger, tak og sideskjørt. Ta og prøv selv å la fingrene gli langs siden på bilen helt nederst, du vil kjenne masse små prikker som stikker ut. Tectyl, asfalt, stivnet skitt med mer. Klumpen fanger dette opp i seg. Hvis du mister den på bakken dog så kast den umiddelbart, IKKE bruk den da store partikler blir liggende utenpå istedet for små som trekkes inn i produktet.
En overgang av panser:
4. FJERNING AV SKADER I LAKKEN
Man kan få mange skader i lakken, etseskader fra fugledritt, riper og skraper med mer. Her er det viktig å lokalisere skadene, sette seg ett mål hva man vil oppnå for så å prøve på ett avgrenset område.
For å forstå hvordan man kan fjerne slike skader må man forstå oppbygningen av lakken. Mye av det man ser som riper ser hvitt ut, mange tror derfor at det er grunningen man ser og at det beste man kan oppnå er å fylle igjen disse med touchup paint eller farget voks. Sannheten er at mye er riper i klarlakken som reflekterer lys slik at det ser hvitt ut. Derfor vil man kunne oppnå mot perfekte resultat samt ett varig resultat ved å "rette ut" klarlakken.
Det finnes mange midler for å gjøre dette, noen er mer agresive enn andre. Målet må være å bruke det minst agresive. Tape derfor av et lite område og bearbeid dette med det svakeste du tror kan ordne feilen, hvis det ikke er tilfredsstillende beveger du deg opp ett hakk osv. Når du har funnet den perfekte løsning så bruker du den over hele bilen. I enkelte tilfeller hvor man f.ex har en større vertikal ripe vil det jo lønne seg å bruke ett spesielt middel for akkurat den skaden selvsagt.
Dette kalles for polering, eller også "rubbing". Det finnes nemmelig såkalte rene poleringsmidler og rubbing poleringsmidler evt kombinasjoner. Høykvalitetsprodukter krever mer arbeid men skader ikke lakken din slik enkelte kjappe billige løsninger gjør. Ett raskt "greit" resultat på kort tid som river av halve klarlakken din eller en løsning som tar mer tid og energi, fjerner såpass lite at du ikke klarer å skade lakken din uansett hvor lenge du holder på samt gir ett glimrende resultat, valget er ditt.
Ved håndpolering anbefaler jeg i hovedsak to produkter fra Meguiars som jeg selv kjenner eller tilsvarende fra andre produsenter;

- ScratchX (jobbes inn hardt og går etterhvert i oppløsning så ingen fare for å gjøre noe galt), perfekt for individuelle skader men kan også brukes over hele lakken. Krever mye arbeid da den er noe "seig"
- M82 swirl remover. Dette er et profesjonellt produkt men er lettere å jobbe inn over hele lakken enn ScratchX. Kan brukes både for hånd og med maskin.
Nærbilder av skader man ønsker å fjerne på lexusen:
Hvis man derimot har maskin og ønsker å bruke denne til jobben kan man bruke begge tidligere alternativer med en god poleringspute evt også M80 som også tilhører proffserien og er et lite hakk mer aggresiv enn M82. Denne kan også brukes for hånd men krever litt mer arbeid enn tidligere nevnte M82.
Det er dog viktig å presisere at man her bør unngå roterende maskiner da disse krever mye erfaring, dyr maskin samt lett gir riper og brenner lakken. En maskin som emulerer håndbevegelse med minimal rotasjon kalles gjerne en "dual action" poleringsmaskin. Disse er enkle å jobbe med og skader overhodet ikke lakken din mer enn å gjøre det for hånd.
Resultat på lexusen etter ripefjerning med ScratchX og M80:
PS: det ligger en video om hvordan man bruker ScratchX her også:
http://www.showcargarage.com/
6. LAKKFORNYER - GI TILBAKE FARGE OG GLANS
Mye farge og glans vil oppnås med tidligere nevnte poleringsmidler, men for de som vil oppnå det lille ekstra finnes flere rene poleringsmidler for kun denne oppgaven. Selv har jeg oppnådd best resultat med Meguiars M07 Showcar Glaze som er populær på de fleste større autoshow's rundtom i verden. Mye pga det faktum at nevnte firma er offisielle leverandør av bilpleie til de fleste store bilselskaper verden om samt sponser blandt annet de største Hotrod/custom utstillingene i USA.
Polering legges ut som voks, man smører det utover lakken, enten i ett tynt eller tykt lag avhengig av produkt. Noe skal tørkes mens andre skal kun virke i noen minutter. M07 skal virke en stund før man polererer den av med mikrofiberklut eller mikrofiberhette montert på en poleringsmaskin. Dette vil tilføre med glans, kunne få frem metallsponene i metallic lakken enda mer samt litt mer glans. Noen vil se stor forskjell, andre minimalt.
7. BESKYTTELSE
Det siste målet på lakken din må være å beskytte den finshen du har oppnådd, dette gjøres best med en voks. Her finnes det naturlige vokser som inneholder mye carnuba, mens andre syntetiske slik som NXT tech wax som jeg selv bruker er naturlig nok helsyntetiske

Denne legges utover bilen i ett tynt jevnt lag over hele bilen. Dette må så stå i minst 30 minutter og tørke. Man kan dra en finger over voksen og hvis den da lar seg tørke av helt så er den klar, hvis du derimot drar det utover som en glinsende krem så er den ikke tørr enda. Bruk så samme fremgangsmåte jeg nevnte på lakkfornyer/poleringen for å ta av og polere voksen inn i lakken din for best mulig resultat.
8. DETALJER OG INTERIØR
Tilbake til Lexusen, den hadde noen andre defekter også, interiøret så ikke bra ut samt at lyktene var fulle av steinsprut og hadde blitt grå etterhvert:
For å reparere riper og skader i plast kan man enten bruke plastpolering og/eller våtsandspapir. Det finnes også løsninger i kombinasjon med små roterende poleringsputer som man kobler på en drill f.ex. Disse koster jo litt men sparer deg for mye tid om man jobber på flere biler. Selv har jeg brukt Meguiars PlastX for slik polering, legge ut og behandle som ScratchX. Dette tar dog tid og hvis ripene er mange og tette kan det lønne seg å først gå over med våtsandspapir på ca 2000-2500 grit (tetthet). Lykten blir da rett men matt, så man må da rette ut for å få glanse med plastpolering etterpå.
Resultat:
Setene så heller ikke spesielt pene ut, slitte med ett mørkt lag med skitt:
Skinnbehandling og rens med UV beskyttelse og Aloe Vera har jeg selv brukt, disse finnes i flasker samt i servietter, jeg har selv brukt sistnevnte og selve stoffet er det samme. Ingen silikon eller andre tilsetninger som gir glinsende klissete belegg. Har brukt disse på røde skinnseter i en s2000 med glimrende resultat. På bildet ser du området hvor man har tørket over:
Felgene var også fulle av bremsestøv, og alle som har forsøkt å vaske felger vet at dette ikke går lett av.
Her har man brukt clay på felgene da de er krommet, ved lakkerte er dette normalt ikke nødvendig, man har før dette brukt en spray beregnet for felgrens. Man bruker enten høytrykk for å ta dette av etter å latt det virke noen minutter eller bruker børste og skyller/tørker av. Har denne selv, brukte den etter å ha kjørt rundt i 2 måneder etter å vært på ACR på mo i rana med glimrende resultat. Til og med dritten inne i hullene til boltene løsnet uten problem.
Siden felgene i bildet er krommet har man avsluttet med metallpleringsmiddel. Dette er beregnet for å løsne opp oksidering (sort belegg som sitter fast på blanke overflater etterhvert) og gir tilbake glansen. Dette gjør man ikke med lakkerte felger.
Ellers finnes det produkter for å komme til bedre i sjakter, inne i felger, under hjulbuen, rengjøre og forhindre støvansamlinger i dashboard, tepperens, luktfjerner, motorromrens, plast/gummi fornyer osv. Listen er uendelig.
Denne er skrevet midt på natten, inneholder sikkert mange skrivefeil samt dårlige forklaringer, men vil sikkert forbedre den etterhvert. Tenker også å lage egne for vasking av dekk/felger, motorrom, innredning osv.
Hvis noen lurer på noe så bare spør. Selv om jeg nå føler at jeg vet mer og har mer erfaring enn hva som er gjennomsnittlig her til lands er jeg hele tiden ute etter å lære mer.
Har da tatt en "kjapp" vask, tørk, clay, polering og voksing av "konebilen" som så helt j****g ut etter flueinvasjon samt at hele lakken var full av tresevje som hadde brent inn i lakken i sola.
Her følger før og etter bilder, dette var noe jeg gjorde ganske kjapt så resultatet kunne vært mye bedre samt at jeg ikke tok noe som helst av plast detaljene, dekk, felger osv.
Panseret før man overhodet har begynt, legg merke til alle flekkene:

Flueinvasjon:

Her er borteste del av panseret polert med M80, legg merke til forskjellen i skinnet fra lysene som reflekteres


Enda et bilde fra panseret, venstre side er polert, høyre ikke. Tatt uten blitz så bildet er litt kornete (må skaffe meg skikkelig kamera) men man ser tydelig fargeforskjellen i refleksjonen fra lysrøret i taket. Hvitt på venstre side, gult på høyre.

Glemte å ta bilde av motorrommet helt før jeg gjorde noe så her har jeg allerede begynt å spraye over deler av motorrommet med safe degreaser.

Her er motorrommet fått en kjapp overhaling med høytrykk etter at degreaseren har fått jobbe, en merkbar forskjell selv om jeg skulle gått over med en liten børste og klut for ett enda bedre resultat:

Lykten før vask:

Lykten etter vask og plastpolering med PlastX:

Sluttresultatet, måtte ta bilen ut og det hadde skyet over og blitt mørkt, ville ikke bruke blitz da dette ville gitt unaturlig mye glans men selv om bildet er noe kornete og mørkt ser man klart forskjellen fra da man begynte:

Taket før og etter:

