Turbo VS kompressor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Turbo VS kompressor

Post by Banzaibaggen »

Som flere vet har jeg montert et FM II Hydra på en `92 mod og her er første intrykk før jeg er ferdig med mapping. Bilen er foreløpig mappet på bare 5 Psi. Hydra er noe av det bedre jeg har vært bortig av datasprut selv om de også har sine ting som kunne vært enklere :?.
Turbo kommer meget tidlig. Har 1psi ved 1900rpm og 5psi ved 2400 :shock:, blir spennende å se hvordan dette blir ved 15psi men "lagg" er det absolutt ikke snakk om. Har vært snakket en del om fordelene ved kompressor her men kan ikke selv si at "lagg" er en grunn til å velge bort turbo. Må også medgi at dette er første turbo mx5 jeg har fått til å lade SÅ tidlig.[/b]
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

er mange turbokit rundt om som er bygget feil. fm vet hva de gjør..

Med litt ekstra triks,kan man få enda større kit til å komme like tidlig også.. min kommer omtrent like kjapt. med en stor gammeldags turbo uten kulelager eller noe.. lader fra rett før 2k
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Turbo VS kompressor

Post by Stian »

Banzaibaggen wrote:Har 1psi ved 1900rpm og 5psi ved 2400 :shock:,
Det var veldig tidlig ja! Her er tall fra dataloggen til mitt Greddy oppsett:
1psi v/2300
4psi v/3000
12psi v/4000

Har 2.5' helt fra turbo og ut, med unntak av en orginal katalysator som nok bremser en god del :oops:
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har kun mappet Link før men er ikke imponert over GUI for Hydra. Layout i programmet suger og minner om noe som har blitt konvertert fra Dos6.2 anno 1991. Det er jo dette som er det faktiske verktøyet man bruker for å sette opp bilen uavhangig av hardware. Nå til dags er det ikke så mye som skiller på de forskjellige motorstyringene da alle er kraftige og har flere funksjoner enn man trenger. Da teller verktøyene rundt mer og mer.

Sånn operativt i bilen er det også mye å gå på. Det er ingen "gauge mode" hvor man kan få store og konfigurerbare metere av kritiske parametre. De som er på venstresiden synes jo knapt, og det blir værre om man samtidig prøver å styre litt. Jeg er helt avhengig av å datalogge for å vise i DLL.
Datalogging burde derfor kunne startes og stoppes med en hotkey i stedet for å pirke rundt i menyer. Forhåpentligvis kommer det en binær ala de som finnes for link som kan startes fra dataloglab og kun utføre logging.

ISC kontrollen kan være vanskelig å bruke da det bla. ikke er noen rpm max i idle mode. Hvis turtallet stiger over det ISC klarer å håndtere hjelper ingen av PID, step, max/min duty +++ . Hadde store problem med dette på MSM'en. Den kuttet til slutt med det var på 4K men jeg fant aldri ut hvor denne stilles.
KISS må være stikkord her.I Link var det kun et par logiske parametre å justere på og fikk rock steady idle under alle forhold mens i Hydra har man det dobbelte og jeg har fortsatt problemer med ujevnheter når været forandrer seg. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det ikke går å autotune idle med NB02. Det fungerte sjef på Linken men på Hydra må man ha tps >0 for å tune noe som helst.

Boost control er vel det jeg er mest skuffet over. Jeg vet ikke hvordan dette gjøre på vanlig FM2 men på MSM knytter man wg kanalen til et 2D map, men det er kun 1 av cellene som er i bruk hvorav den før og bak i liten grad kan styre gain. De kunne i det minste gjort skalaen rpm avhengig slik at man hardkoder en viss duty cycle pr. rpm sone.
Det mest riktige har vært et 3D map med inntakstemp, RPM og så en konverteringsfaktor på TPS. På MSM varierer trykket veldig med ute temp. Første gang jeg mappet trykket var det rundt 15 grader. Dagen etter var det 5 mindre og jeg ladet minst 3 psi over og traff grensen på 15 psi lett. Etter å ha justert ned og mappet gain på nytt var det på'n igjen når jeg var ute en kveld med 6 grader og regn. Nå er jeg på jakt etter en ekstern boostcontroller...

En annen ting er at dokumentasjon for inputs og outputs ikke gis ut til andre enn leverandører og samarbeidspartnere. FM er heldgivis snille der så det var bare å spørre de. Kan dog ikke skjønne hvorfor det skal være hemmelig.

Noe av problemene over er pga. den ikke er spesielt laget for Miata men er lik for alle merker så alle kan ikke bli fornøyd. Mappet har jo mye bedre resolusjon, raskere hardware, flere funksjoner, konfigurerbare outputs og inputs, flere maps osv. Skulle gjerne ha testet andre merker. Spes Motec og MS.
Last edited by arildh on 01 Oct 2007, 22:30, edited 1 time in total.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

1 psi fra 1900 på msm. Har en del å si på om man har elektronisk styrt trykk eller ikke.
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Jeg har nå akkurat mappet i over 2 timer bare med fokus på å få en stabil WG kontroll. Har kjørt noen fine veier i skogen og på enkelte strekninger lå trykket stabilt på 11 psi, litt lenger inn i skogen over bosta den på 16psi. Jeg er enda ikke fornøyd men gir meg for idag. Får vel se om gutta på FM har noe forklaring. Men morro det har det blitt :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Post Reply