BBS-felger
Moderator: Styremedlemmer
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3033
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Kan jo skyte inn at det er "baneegenskaper" man trenger når det oppstår kritiske situasjoner på landeveien.Rudolf wrote:Men man må jo være enige i at de færreste her på forumet kjører aktivt på bane.
Derfor er jo egenskapene på landeveien kombinert med utseende det som teller mest for sånne som meg.
Og så er det da opp til enhver hvor man legger seg på skalaen: Comfy <--|--|--|--|--|--> Gocart
Jeg gikk fra original dim til 205/50-15 ET 37 i fjor - se nederst på denne siden for etpar "erfaringer":
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... c&start=15
...men akkurat sporing er jeg ikke plaga med. Ihvertfall ikke så lenge jeg sørger for at det er nok luft i dekka (ca 34 pund).
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3033
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Hjulgeometrien er ett veldig godt poeng, men 7-8 mm for lite innpress på hver side tror jeg ikke er nok for å ta knekken på hjullagre. Kjørte ca 70K km med en MX-6 med 7mm for lite innpress uten at jeg måtte bytte noe (fra 80K til 150K - så de var godt brukte da jeg starta).RotaryPower wrote:Noe jeg ikke ser bli nevnt her, men kanskje burde nevnes er hvilken rolle offset spiller inn på understellsgeometrien og at feil innpress er en fin måte å ta knekken på hjul-lager. Men det er jo smak og behag alt sammen.
Tror det blir mer gjeldende når man snakker om heftige spacere etc.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Helt klart, har ikke påstått de begynner å ryke momentant.
Men når man forandrer skrubbradien som man gjør med annet innpress så vil hjulene hele tiden prøve å få en spredning av hjulene bak, som igjen sliter på flere foringer i bakstilling og hjullagre. Med det mener jeg at det sliter mer enn hva det ville gjort hvis skrubb-radien var orginal. Men, man kan jo korrigere sånt med hjulvinkler blant annet.
Jeg kommer ikke til å være fanatisk med innpresset på mine nye felger.
Men når man forandrer skrubbradien som man gjør med annet innpress så vil hjulene hele tiden prøve å få en spredning av hjulene bak, som igjen sliter på flere foringer i bakstilling og hjullagre. Med det mener jeg at det sliter mer enn hva det ville gjort hvis skrubb-radien var orginal. Men, man kan jo korrigere sånt med hjulvinkler blant annet.
Jeg kommer ikke til å være fanatisk med innpresset på mine nye felger.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har vært på en hyggelig tur i dag.
Flott vær og med cabben nede.
Men idag har jeg kjørt med mine piggfrie vinterdekk :
med "sjøsjerne"-felgene.
Det er første gangen som jeg skifter fra mine Team Dynamics Monza 16" til de orginale 14" sjøsjerne-felgene.
Det er mulig at jeg er litt tullete, men HERREGUD FOR EN FORSKJELL.
Jeg kjører en annen bil :
Den sitter klistret, er superpresis og gocart-følelsen er tilbake.
Nå aner ikke jeg hva som er offset på Team Dynamics felgene,
med her er det åpenbart noe som er fundamentalt annerledes.
Nå ble jeg veldig nyskjerrig og vil gjerne finne ut hva som skjer
Jeg er en nybegynner når det gjelder sportsbil med bare et års erfaring med by- og landeveiskjøring med Rudolf.
Kjøregeometrien har jeg ingen peiling på men den har åpenbart mye å si her.
Jeg er litt overrasket over at offset sjelden blir nevnt når man snakker om hjul til MX-5 og ser at det er svært vanskelig å finne hjul med 45mm offset.
Erik
Flott vær og med cabben nede.
Men idag har jeg kjørt med mine piggfrie vinterdekk :
med "sjøsjerne"-felgene.
Det er første gangen som jeg skifter fra mine Team Dynamics Monza 16" til de orginale 14" sjøsjerne-felgene.
Det er mulig at jeg er litt tullete, men HERREGUD FOR EN FORSKJELL.
Jeg kjører en annen bil :
Den sitter klistret, er superpresis og gocart-følelsen er tilbake.
Nå aner ikke jeg hva som er offset på Team Dynamics felgene,
med her er det åpenbart noe som er fundamentalt annerledes.
Nå ble jeg veldig nyskjerrig og vil gjerne finne ut hva som skjer
Jeg er en nybegynner når det gjelder sportsbil med bare et års erfaring med by- og landeveiskjøring med Rudolf.
Kjøregeometrien har jeg ingen peiling på men den har åpenbart mye å si her.
Jeg er litt overrasket over at offset sjelden blir nevnt når man snakker om hjul til MX-5 og ser at det er svært vanskelig å finne hjul med 45mm offset.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Felger
Hehe Rudolf, det samme oppdaget jeg med mine vinterhjul (15" med figgfrie normaldimensjon). Bedre komfort og suger seg fast i svingene i forhold til de "feite" sommerhjula. Billige sommerdekk er nok ikke så bra,nei.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Felger
Mitt poeng er at jeg tror ikke det har så mye med dekka å gjøre.tor340 wrote:Hehe Rudolf, det samme oppdaget jeg med mine vinterhjul (15" med figgfrie normaldimensjon). Bedre komfort og suger seg fast i svingene i forhold til de "feite" sommerhjula. Billige sommerdekk er nok ikke så bra,nei.
Mine Pirelli sommerdekk er sikkert OK de.
Jeg tror det har mere med de "feite" sommerfelgene å gjøre.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Status: Offline
jeg melder meg ut av diskusjonen ihverfa.. ville aldri ofra rent grep for mer komfort eller mindre sporing.. om noen mener det sitter bedre med 14" og org dekk, så er de velkomne til å prøve å henge på.
Min mening om hvordan hjulbredder vinkler og offset bør være ses her..
*obs obs.. har ikke klare lexus , eller blå bil mer.. bare så ingen mobber lexus lysa*
Min mening om hvordan hjulbredder vinkler og offset bør være ses her..
*obs obs.. har ikke klare lexus , eller blå bil mer.. bare så ingen mobber lexus lysa*
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønnte noe av hva "skrubbradien" var for noe.RotaryPower wrote:Helt klart, har ikke påstått de begynner å ryke momentant.
Men når man forandrer skrubbradien som man gjør med annet innpress så vil hjulene hele tiden prøve å få en spredning av hjulene bak, som igjen sliter på flere foringer i bakstilling og hjullagre. Med det mener jeg at det sliter mer enn hva det ville gjort hvis skrubb-radien var orginal. Men, man kan jo korrigere sånt med hjulvinkler blant annet.
Men nå har jeg lest litt i "boka", som har noen fine figurer :
Så nå går jeg rundt om dagen å skryter !
"Jeg kjører rundt med null i skrubbradius jeg. Gjør du ?"
Og det føles veldig bra
Jeg synes synd på de som aldri har prøvd, fordi de har kjøpt biler der felgene er skiftet til noen med "feil" offset.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
StianOppistov wrote:Hehe hadde slike på min e21 eg også, finnes masse slike felger brukte, de er brukt på vw golf, bmw osv, samme boltmønster..Eg kasta ett sett med slike for ett år eller 2 tilbake..
Her er et par eksempel til, på felgene som det er så populært å kaste på fyllinga :HF-mx5T wrote:i mine øyne er det eneste vettuge å gjøre med de 80talls bbs felgene å donere dem til resirkulasjon.. :p (med unntak av de splitfelgene med bred polert kant.. )
Si ifra til meg neste gang, så får dere noen tusenlapper i stedet
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline