BBS-felger

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Noe jeg ikke ser bli nevnt her, men kanskje burde nevnes er hvilken rolle offset spiller inn på understellsgeometrien og at feil innpress er en fin måte å ta knekken på hjul-lager. Men det er jo smak og behag alt sammen.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Rudolf wrote:Men man må jo være enige i at de færreste her på forumet kjører aktivt på bane.
Derfor er jo egenskapene på landeveien kombinert med utseende det som teller mest for sånne som meg.
Kan jo skyte inn at det er "baneegenskaper" man trenger når det oppstår kritiske situasjoner på landeveien.

Og så er det da opp til enhver hvor man legger seg på skalaen: Comfy <--|--|--|--|--|--> Gocart

Jeg gikk fra original dim til 205/50-15 ET 37 i fjor - se nederst på denne siden for etpar "erfaringer":

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... c&start=15

...men akkurat sporing er jeg ikke plaga med. Ihvertfall ikke så lenge jeg sørger for at det er nok luft i dekka (ca 34 pund).
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

RotaryPower wrote:Noe jeg ikke ser bli nevnt her, men kanskje burde nevnes er hvilken rolle offset spiller inn på understellsgeometrien og at feil innpress er en fin måte å ta knekken på hjul-lager. Men det er jo smak og behag alt sammen.
Hjulgeometrien er ett veldig godt poeng, men 7-8 mm for lite innpress på hver side tror jeg ikke er nok for å ta knekken på hjullagre. Kjørte ca 70K km med en MX-6 med 7mm for lite innpress uten at jeg måtte bytte noe (fra 80K til 150K - så de var godt brukte da jeg starta).

Tror det blir mer gjeldende når man snakker om heftige spacere etc.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Helt klart, har ikke påstått de begynner å ryke momentant.

Men når man forandrer skrubbradien som man gjør med annet innpress så vil hjulene hele tiden prøve å få en spredning av hjulene bak, som igjen sliter på flere foringer i bakstilling og hjullagre. Med det mener jeg at det sliter mer enn hva det ville gjort hvis skrubb-radien var orginal. Men, man kan jo korrigere sånt med hjulvinkler blant annet.

Jeg kommer ikke til å være fanatisk med innpresset på mine nye felger.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg har vært på en hyggelig tur i dag.
Flott vær og med cabben nede.

Men idag har jeg kjørt med mine piggfrie vinterdekk :

Image

med "sjøsjerne"-felgene.

Det er første gangen som jeg skifter fra mine Team Dynamics Monza 16" til de orginale 14" sjøsjerne-felgene.

Det er mulig at jeg er litt tullete, men HERREGUD FOR EN FORSKJELL.

Jeg kjører en annen bil :
Den sitter klistret, er superpresis og gocart-følelsen er tilbake.

Nå aner ikke jeg hva som er offset på Team Dynamics felgene,
med her er det åpenbart noe som er fundamentalt annerledes.

Nå ble jeg veldig nyskjerrig og vil gjerne finne ut hva som skjer :roll:
Jeg er en nybegynner når det gjelder sportsbil med bare et års erfaring med by- og landeveiskjøring med Rudolf.
Kjøregeometrien har jeg ingen peiling på men den har åpenbart mye å si her.

Jeg er litt overrasket over at offset sjelden blir nevnt når man snakker om hjul til MX-5 og ser at det er svært vanskelig å finne hjul med 45mm offset.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Felger

Post by tor340 »

Hehe Rudolf, det samme oppdaget jeg med mine vinterhjul (15" med figgfrie normaldimensjon). Bedre komfort og suger seg fast i svingene i forhold til de "feite" sommerhjula. Billige sommerdekk er nok ikke så bra,nei.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Felger

Post by Rudolf »

tor340 wrote:Hehe Rudolf, det samme oppdaget jeg med mine vinterhjul (15" med figgfrie normaldimensjon). Bedre komfort og suger seg fast i svingene i forhold til de "feite" sommerhjula. Billige sommerdekk er nok ikke så bra,nei.
Mitt poeng er at jeg tror ikke det har så mye med dekka å gjøre.
Mine Pirelli sommerdekk er sikkert OK de.
Jeg tror det har mere med de "feite" sommerfelgene å gjøre.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Nå er piggfrie dekk myke. Pluss at du har mere gummi... Så dekka har mye med komfort å gjøre...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg melder meg ut av diskusjonen ihverfa.. :P ville aldri ofra rent grep for mer komfort eller mindre sporing.. om noen mener det sitter bedre med 14" og org dekk, så er de velkomne til å prøve å henge på.

Min mening om hvordan hjulbredder vinkler og offset bør være ses her..

Image

*obs obs.. har ikke klare lexus , eller blå bil mer.. bare så ingen mobber lexus lysa*
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

RotaryPower wrote:Helt klart, har ikke påstått de begynner å ryke momentant.

Men når man forandrer skrubbradien som man gjør med annet innpress så vil hjulene hele tiden prøve å få en spredning av hjulene bak, som igjen sliter på flere foringer i bakstilling og hjullagre. Med det mener jeg at det sliter mer enn hva det ville gjort hvis skrubb-radien var orginal. Men, man kan jo korrigere sånt med hjulvinkler blant annet.
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønnte noe av hva "skrubbradien" var for noe.
Men nå har jeg lest litt i "boka", som har noen fine figurer :
Image

Så nå går jeg rundt om dagen å skryter !

"Jeg kjører rundt med null i skrubbradius jeg. Gjør du ?"

Og det føles veldig bra :)

Jeg synes synd på de som aldri har prøvd, fordi de har kjøpt biler der felgene er skiftet til noen med "feil" offset.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Hehe hadde slike på min e21 eg også, finnes masse slike felger brukte, de er brukt på vw golf, bmw osv, samme boltmønster..Eg kasta ett sett med slike for ett år eller 2 tilbake..
HF-mx5T wrote:i mine øyne er det eneste vettuge å gjøre med de 80talls bbs felgene å donere dem til resirkulasjon.. :p (med unntak av de splitfelgene med bred polert kant.. )
Her er et par eksempel til, på felgene som det er så populært å kaste på fyllinga :

Image
Image

Si ifra til meg neste gang, så får dere noen tusenlapper i stedet :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Lems
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 17 Jul 2006, 02:00
Location: Lofoten
Status: Offline

Post by Lems »

Må bare melde meg på her - dersom det er noen som har slike felger liggende eller snubbler over noen i andre sammengenhenger (eksempelsvis på fyllinga) :shock: så gi beskjed!
(Helst 15 tommere)
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Melder meg på jeg også :)

15" orginale felger kjøpes. Helst BBS, men er interessert i alle typer orginale felger i denne størrelsen.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

14" NA felger med gateslics. Da tror jeg vi snakker respons.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

arildh wrote:14" NA felger med gateslics. Da tror jeg vi snakker respons.
Hva hadde vært en kurrant profil å så måte? Hvor breie er de 7-spoke 14" original-felgene, 5,5"?

Har ett sett liggende og støve ned. Kunne vært kult å prøve, men problemet er vel å finne gateslicks i 14".
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply