Rudolf wrote:Jeg stilte spørsmålet om ikke ET også var viktig for kjøreegenskapene.
Det har nemlig blitt snakket VELDIG mye om vekt på forumet.
(Og VELDIG lite om ET/offset)
1. Vekt er viktig mtp. prestanda, og det er vel i grunn ingenting å diskutere. En ting er ren aksellerasjon, men en annen er veigrep - og da spesielt på ujevnt underlag.
2. ET/Innpress påvirker kjøreegenskaper ja, men slett ikke bare negativt. Så det blir en smaksak. Breiere sporvidde (enn originalt) gjør at bilen ligger bedre på veien. Original sporvidde gjør bilen mer "leken" - og slik den var ment å være fra Mazda.
Ved kun å bytte fra original dim/felger til 205/50-15 ET 37 (Toyo T1R + Oz Ultraleggera - veldig lett hjulpakke) fikk jeg MYE mere grep i svinger, men bilen ble mere "satt". Skulle gjerne hatt begge egenskapene, men skal jeg velge er jeg ikke i tvil: grep!
Dekktrykk er VIKTIG! Har jeg for lite trykk i dekka nå, så sporer det endel. Legger jeg meg på 34 pund så er det ikke sporing i det hele tatt. Bedre med for mye enn for lite luft.
Rudolf, jeg kan tenke meg at endel av forskjellen du opplevde nå når du bytta er resultatet av lettere hjul - og ikke ET alene.
Sporing påvirkes ellers av en rekke faktorer; bla. dekktype (mønster, gummi, design - runde/kantete "skuldre"), hjulstilling (spesielt spissinga), etc etc.
Er opp til den enkelte hva man prioriterer - og man havner tilslutt ved ett kompromiss som faller i smak. Finnes vel ingen endelig fasit, men endel ting er tåpeligere enn andre. Hehe.
Og smaken er som baken.

F.eks jeg personlig liker ikke svære felger med syltetøystrikk rundt - ser helt latterlig og skjørt ut. Jeg liker heller ikke felger som går 5 cm innenfor hjulbuene... noe ala Jaguar E-type. Noen som har sett en slik bakfra? Huttetu!