fukt i bagasjerom!
Moderator: Styremedlemmer
fukt i bagasjerom!
Heisann.
har hatt litt problemer med at det blir kondens i bagasjeromslokket på min nb. er dette noe kjent sak? noe å gjøre noe med?
har da uorginale baklamper og tanklokk så lurer på om dette kan ha noe med det å gjøre.
har ikke all verdens peil på bil så er takknemlig for all hjelp!
har hatt litt problemer med at det blir kondens i bagasjeromslokket på min nb. er dette noe kjent sak? noe å gjøre noe med?
har da uorginale baklamper og tanklokk så lurer på om dette kan ha noe med det å gjøre.
har ikke all verdens peil på bil så er takknemlig for all hjelp!
life in the fastlane
medlem 678
01 NBFL sport
medlem 678
01 NBFL sport
Er en kjent sak at utette pakninger rundt baklykter kan gi lekkasje/kondens i bagasjerommet.
Edit: med rundt mener jeg self. pakning mellom lykt og karosseri. Da jeg byttet til uorginale baklykter brukte jeg de gamle org. pakningene på nytt. Mettet de først med silikon (spray) og det er fortsatt tørt og fint der bak..
Edit: med rundt mener jeg self. pakning mellom lykt og karosseri. Da jeg byttet til uorginale baklykter brukte jeg de gamle org. pakningene på nytt. Mettet de først med silikon (spray) og det er fortsatt tørt og fint der bak..
92 1,6 NA sort m/tan interiør
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
- Status: Offline
På den ene frankensteinbolten til min 90 modell har mutteren på undersiden løsnet. Dette gjør at jeg ikke kan løsne bolten og gjøre det vanntett der (i alle fall ikke før til våren..). For å få det vanntett likevel har jeg dusjet i "krom"festene til frankensteinboltene med antirustvoks mange ganger. Hver tørre dag fram til det ble tett når det regnet. (Åssen skal man si dette forståelig egentlig?).
Fuktigheten i bagasjerommet har jeg fått ut ved å ha en tøypose med 1-2 kg med tørket kattesand liggende i bagasjerommet. Kattesanden tørket jeg i stekovnen før jeg la den i bagasjerommet. En time på 125grader brenner ikke tøyposen, og sanden blir sprø i lyden. Ingen is og kondens under bagasjeromslokket. Et avklippet dynetrekk lukket med nylonstrips funker fint.

Pakningene rundt lyktene får man for ca 100 kr (?) pr stk på mazda. De atten år gamle kan lett være dårlige. Jeg har lest at man ikke skal bruke silikonspray på dem, fordi syrene i silikonen kan skade lakken. Hva man skal bruke i stedet vet sikkert noen andre her.
Fuktigheten i bagasjerommet har jeg fått ut ved å ha en tøypose med 1-2 kg med tørket kattesand liggende i bagasjerommet. Kattesanden tørket jeg i stekovnen før jeg la den i bagasjerommet. En time på 125grader brenner ikke tøyposen, og sanden blir sprø i lyden. Ingen is og kondens under bagasjeromslokket. Et avklippet dynetrekk lukket med nylonstrips funker fint.

Pakningene rundt lyktene får man for ca 100 kr (?) pr stk på mazda. De atten år gamle kan lett være dårlige. Jeg har lest at man ikke skal bruke silikonspray på dem, fordi syrene i silikonen kan skade lakken. Hva man skal bruke i stedet vet sikkert noen andre her.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Jeg har bytta alt av pakninger utenom lyktene og fortsatt problem
begynn med de. hehe. da mener jeg alt.. rundt bagasjelokket, under antenna.. under spoilern.. tetta under frankensteinboltene.. osv..
kunne sikkert bare begynt med lyktene og blitt ferdig med det

kunne sikkert bare begynt med lyktene og blitt ferdig med det

x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- KnutH
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 163
Nå vet jeg ikke hvordan regnrail og avløp derfra er konstruert, men et annet medlem her i Trondheim opplevde lignende fenomen etter at MX'en stod parkert ute i regnvær. Vi sjekket alt av pakninger og kom fram til at alt var i orden. Derimot var avløpet fra regnrailen tett på begge sider, og det kom en god del vann ut av de når vi staket de opp. Etter det har ikke han hatt problemer med fukt i bagasjerommet iallefall.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Regnrailene går ikke via bagasjerommet så er litt rart det der!KnutH wrote:Nå vet jeg ikke hvordan regnrail og avløp derfra er konstruert, men et annet medlem her i Trondheim opplevde lignende fenomen etter at MX'en stod parkert ute i regnvær. Vi sjekket alt av pakninger og kom fram til at alt var i orden. Derimot var avløpet fra regnrailen tett på begge sider, og det kom en god del vann ut av de når vi staket de opp. Etter det har ikke han hatt problemer med fukt i bagasjerommet iallefall.

x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
- Miatapowers
- 7200 RPM
Eg tror det er lysene eg, eller rust, om det er rust så kan det komme underifra, men tror nok det er lysene ja. Uoriginale har dårlige pakninger, merket dette selv når eg monterte slike lexus saker, eg brukte vel originale pakninger om eg ikkje husker feil..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 2000 RPM
Ikke så veldig rart, dersom railen er sprukket lekker det først ned på hattehyllen og deretter inn i bagasjerommet.Fred93LE wrote: Regnrailene går ikke via bagasjerommet så er litt rart det der!
Hvis teppet på hattehyllen er vått, er det mest sannsylig rainrailen som er synderen.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
Kanskje det kommer for lite inn til at det blir vått, men nok til at det fordampes og kondenseres under lokket?Mario wrote:hmm men vist det er lyktene eller rust i gulvet... hvorfor er da ikke teppe ol vått men kun fuktighet i lokket?? lite mysteium!
Er det sjekket om det står vann nede i "rommet" hvor jekken ligger?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
Det er helt vanlig at du merker fukt UNDER lokket hvis det er kommet vann inn i bagasjerommet. Dette pga. kondensen som stiger opp. Jeg har vært gjennom AKKURAT det samme, det hang store dråper under lokket, men var egentlig ikke så veldig vått på teppet. Etter mye testing med vannslange fant jeg problemet. Smørte opp de morkne listene rundt baklysene og det ble pottetett etterpå.... enkelt og greit !Mario wrote:hmm men vist det er lyktene eller rust i gulvet... hvorfor er da ikke teppe ol vått men kun fuktighet i lokket?? lite mysteium!
Dersom avløpene til rainrailen er tett vil en FØRST merke dette på at teppet i hattehyllen og ned bak setene INNI bilen blir våte... LENGE før en merker at vannet går inn og bak i bagasjerommet.. Har opplevd dette også første skikkelige regnbygen etter at jeg fikk bilen fra Florida. Hattehyllen og nedover bak og helt under setet var kliss vått, men det var da knusk tørt i bagasjerommet for det. Da jeg staket opp var det enorme mengder med løv og dritt som plugget igjen avløpet... Etter det har jeg staket opp annet hvert år og aldri hatt problemet senere.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2