Motor banking

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Fult mulig å bytte motor i løpet av en ettermiddag:)
ivertfall om man har skrudd litt før...:)
Men kan selfølgeli vær en bagatel som rudolf sier. Håpe jo selfølgelig det!!!
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Wunderbar
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 16 Dec 2007, 23:22
Location: Hokksund/Bergen
Status: Offline

Post by Wunderbar »

Håper på det ja, hvis ikke så må vi vel få fiksa den opp samme f***
Lucas skal ut på veien igjen snart :)
Kjør hardt, kjør stil, kjør MX-5 uten tvil
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

hadde ras på naen min og veit kor jevlig det er å få sant trykt over hode..
så håper for din del at alt ordner sej enkelt og greit og billig:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Wunderbar
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 16 Dec 2007, 23:22
Location: Hokksund/Bergen
Status: Offline

Post by Wunderbar »

Får håpe på det, hvis ikke må vi vel kanskje få tak i en ny motor da.
Det er jo dyrt nok det og da
Kjør hardt, kjør stil, kjør MX-5 uten tvil
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Fort gjort å bytte motor, har en mazda 323 blokk som du kan få billigt, bare sette over deler ifra din motor, må sette over toppen motorfester bunnpanne,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Wunderbar
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 16 Dec 2007, 23:22
Location: Hokksund/Bergen
Status: Offline

Post by Wunderbar »

Joa, men da må du klare å mekke litt motor da. Jeg er helt grønn på mekking, men jeg vil jo vurdere å kanskje skaffe meg en 1.8. Ville vært kult å hatt litt mer fart :P
Kjør hardt, kjør stil, kjør MX-5 uten tvil
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

En 1,8 er ikke så enormt mye sprekere enn en 1,6 originalt, men mer å trimme på da, det koster fort en 15-20000 for å bytte til en brukt 1,8, overhaler du din 1,6 så koster det ca det samme, men da vet du at den er strøken, om du hadde kjøpt min 1,6 blokk så er den din for 1500, den er rullet 153000 og var i meget bra stand, eneste forskjellen på disse blokkene er at det er litt lavere komprisjon, pluss den mangler underspyling av stemplene noe som ikke er dødsviktig uten du skal trimme med høyt turbotrykk , min kjappeste na hadde en 323 blokk, den gikk helt supert etter eg byttet, hissigste motoren eg har hatt på mx5, så eg tror ikke denne lavere komprisjone har noe å si.. prisen på å bytte til 323 blokk vil vera med ca tall

1500 for blokk
500-2000 for ett pakningsett,enten ebay eller originalt
pluss diverse ting som regreim, vannpumpe osv, kanskje du må betale en kompis litt for å gjøre jobben,, Denne blokka skal også ha en oppgradert veitapp om du har den gamle shortnose veiva.. En fordel med 323 blokk er at de ofte er kjørt penere enn en sportsbil a type mazda mx5, de fleste med mx5 bruker bilen til å kanskje kjøre litt raskere og høre den snertne lyden denne bilen gir, mens en 323 er dau, og man kan ikke kjøre hardt, og ofte kjørt av eldre folk som min motor var,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Wunderbar
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 16 Dec 2007, 23:22
Location: Hokksund/Bergen
Status: Offline

Post by Wunderbar »

Var Rådebank ja :(
Så nå må jeg ha meg en ny motor, lurer litt på 1.8l. Er det mange flere deler jeg må ha i tillegg da, Og hva er prisforskjellen på 1.8l og 1.6l?
Noen som vet om noen steder de selger motorer?
Kjør hardt, kjør stil, kjør MX-5 uten tvil
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Kjipe greier!

Ett newbie-spørsmål, og bittelitt OT: Hva er forløpet og den generelle årsaken til rådebank?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

utilstrekkelig smøring e.l. som fører til slitte veivlagre
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det var jammen synd.
Håper du får orden på doningen fort :)
TurboLag wrote:utilstrekkelig smøring e.l. som fører til slitte veivlagre
Var ikke denne motoren nyoverhalt :?
Hvordan kan dette skje så raskt da ?

Erik
Last edited by Rudolf on 20 Feb 2008, 17:40, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Rudolf wrote: Var ikke denne bilen nyoverhalt :?
Hvordan kan dette skje så raskt da ?

Erik
Hvem overhalte den? passet lagrene som ble satt på? hvis oljen møter for lite motstand en plass vil oljetrykket falle og man får for dårlig smøring. Hvis man ikke har råd til hel motor, så kan man ta ut veiva, slipe den og kjøpe tilpassede (tykkere) veivlager og rammelager da.. Koster vel litt, men sannsynligvis ikke like mye som hel motor..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Surt det her ja. Har du tatt ut motoren? Har du sett på lagrene eller veiva?
Er ganske vanlig at man kan komme unna med bare å bytte lagrene men ikke om det er riper i veiva. Ta rede på dette før du tar noen flere avgjørelser. Er det nok å bare bytte lagrene kommer du unna med ca 1000,-kr. Er du usikker så demonter delene så skal jeg se på dem for deg. Er jo bare rett nedi gata :).
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Wunderbar
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 16 Dec 2007, 23:22
Location: Hokksund/Bergen
Status: Offline

Post by Wunderbar »

Heisann, har sett litt på dette, men jeg har kommet frem til at jeg vil prøve å bytte lagrene ja. Flott hvis du vil hjelpe meg, er helt grønn på sånt. Så hvis forslaget ditt fortsatt står ved lag så takker jeg gjerne ja.

Men hvis jeg skulle hatt meg en ny motor ville dere anbefalt å kjøpe en 1.6l eller 1.8l
Kjør hardt, kjør stil, kjør MX-5 uten tvil
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Det står ved lag ja men som sagt har jeg ikke tid til å hjelpe til med å skru ut motoren men det er ganske enkelt også da. Bare å merke alle slanger og ledninger når du tar de ut.
Om du alikevell må bytte motor er det veldig mye enklere å bytte til en likedan 1,6 en å bygge om til en 1,8. Bytte motor gjør man på en ettermidag. :)
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Post Reply