Importere fra USA
Moderator: Styremedlemmer
Importere fra USA
Jeg bor tiden i USA, men skal flytte tilbake til Norge til høsten. Vurderer å ta med meg en 2006 Sport. Vet noen om hva som er forskjellen mellom 2 liter motoren (med 5 trinn manuell kasse) solgt i USA og Norge? Jeg lurer spesifikt på hva CO2 utslippet er, og om jeg vil bli tollet for de 170 SAE hestene? Ifølge importlistene på veivesenet har denne bilen 183g CO2 og 160 hk, vil dette være mitt avgiftsgrunnlag?
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Les litt i denne tråden her
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ght=#66425
Ellers så er det mange som har skrevet om import fra USA her på forumet
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ght=#66425
Ellers så er det mange som har skrevet om import fra USA her på forumet
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Har søkt igjennom "USA" og "import" på forumet her, men ikke funnet noe svar. Dessuten blir dette litt nytt siden avgiftssystemet har blitt lagt om fra volum til CO2. De andre trådene har dreiet seg om andre årsmodeller eller det gamle avgiftssystemet.
Jeg har regnet ut at en 2006 Sport vil koste meg rundt 220.000 ferdig inn til Norge, så det blir kanskje aktuelt for andre å gjøre det samme etterhvert.
Andre tips om hva som behøves å gjøres med bilen for at den tilfredstiller de tekniske kravene mottas også med takk. Forsøker å få vridd noe info ut av Veivesenet, men har ventet i 3 uker på svar nå...
Jeg har regnet ut at en 2006 Sport vil koste meg rundt 220.000 ferdig inn til Norge, så det blir kanskje aktuelt for andre å gjøre det samme etterhvert.
Andre tips om hva som behøves å gjøres med bilen for at den tilfredstiller de tekniske kravene mottas også med takk. Forsøker å få vridd noe info ut av Veivesenet, men har ventet i 3 uker på svar nå...
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Ikke så mange her som har importert selv fra USA (som jeg vet i alle fall)
er noen som har erfaring fra europa, men kanskje ikke så ny bil..
kanskje du skulle forhørt deg hos noen firma som driver med det,
ikke sikkert de vil gi så masse opplysninger, men er verd å prøve
ellers kan du se feks. denne tråden om du ikke har allerede:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=7495
er noen som har erfaring fra europa, men kanskje ikke så ny bil..
kanskje du skulle forhørt deg hos noen firma som driver med det,
ikke sikkert de vil gi så masse opplysninger, men er verd å prøve

ellers kan du se feks. denne tråden om du ikke har allerede:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=7495
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
I så tilfelle vil jeg finne ut alt jeg kan angående dette og poste det senere. Eneste referanseprisen jeg har fra Norge er noen 06 og 07 fra finn.no, og eneste virkelig relevante er en 2.0 liter til 354k. Om det går slik jeg tror vil jeg betale kun 220k for samme bilen, og da er nok ikke jeg den eneste som ønsker å gjøre dette.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Henter bruktbilpriser på cars.com og autotrader.com.
Bilfakta for USA modellen fra: http://www.autotrader.com/research/comp ... ge=VEHCMP4
Fortollingstall fra: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=P ... InnholdMal
Input til regnestykke:
USD/NOK 5.2
2006 MX5 sport: $15000-19000
Frakt: $3000 (Mulig jeg ikke må betale dette fordi jeg også skal ha med mye flyttegods, men tar det som en evt. hyggelig overraskelse)
(Totalpris for MVA 100.000 kroner)
184 g CO2
1135 kg (2498 lb)
160 hk / 120 kw
Kjører tallene gjennom VG/Dine Penger sin kalkulator på http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=17491
Vektavgift 26.346
Avgift på CO2-utslipp 24.058
Motoreffektavgift 39.604
Engangsavgift 90.008
MVA 25.000
Vrakpantavgift 1.300
Sum avgifter 116.308
Bilpris i Norge 216.308
Det er ca. 7000 mer om de oppgitte 170 SAE HK brukes. 2007 modellen har 166 SAE hk, så derfor lurer jeg på hvordan dette blir i forhold til Norge. Dessuten kan det være forskjeller på CO2 utslippet, selv om jeg faktisk tror det blir lavere i USA enn i Norge (pga. Californias regler).
Bilfakta for USA modellen fra: http://www.autotrader.com/research/comp ... ge=VEHCMP4
Fortollingstall fra: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=P ... InnholdMal
Input til regnestykke:
USD/NOK 5.2
2006 MX5 sport: $15000-19000
Frakt: $3000 (Mulig jeg ikke må betale dette fordi jeg også skal ha med mye flyttegods, men tar det som en evt. hyggelig overraskelse)
(Totalpris for MVA 100.000 kroner)
184 g CO2
1135 kg (2498 lb)
160 hk / 120 kw
Kjører tallene gjennom VG/Dine Penger sin kalkulator på http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=17491
Vektavgift 26.346
Avgift på CO2-utslipp 24.058
Motoreffektavgift 39.604
Engangsavgift 90.008
MVA 25.000
Vrakpantavgift 1.300
Sum avgifter 116.308
Bilpris i Norge 216.308
Det er ca. 7000 mer om de oppgitte 170 SAE HK brukes. 2007 modellen har 166 SAE hk, så derfor lurer jeg på hvordan dette blir i forhold til Norge. Dessuten kan det være forskjeller på CO2 utslippet, selv om jeg faktisk tror det blir lavere i USA enn i Norge (pga. Californias regler).
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Bilens co2 måling vil vel mest sansynlig ikke brukt da det garantert ikke er gjort etter gitt eu norm, dermed vil avgifta de regnes ut fra gamle slagvolum måten.Arcs wrote:Henter bruktbilpriser på cars.com og autotrader.com.
Bilfakta for USA modellen fra: http://www.autotrader.com/research/comp ... ge=VEHCMP4
Fortollingstall fra: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=P ... InnholdMal
Input til regnestykke:
USD/NOK 5.2
2006 MX5 sport: $15000-19000
Frakt: $3000 (Mulig jeg ikke må betale dette fordi jeg også skal ha med mye flyttegods, men tar det som en evt. hyggelig overraskelse)
(Totalpris for MVA 100.000 kroner)
184 g CO2
1135 kg (2498 lb)
160 hk / 120 kw
Kjører tallene gjennom VG/Dine Penger sin kalkulator på http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=17491
Vektavgift 26.346
Avgift på CO2-utslipp 24.058
Motoreffektavgift 39.604
Engangsavgift 90.008
MVA 25.000
Vrakpantavgift 1.300
Sum avgifter 116.308
Bilpris i Norge 216.308
Det er ca. 7000 mer om de oppgitte 170 SAE HK brukes. 2007 modellen har 166 SAE hk, så derfor lurer jeg på hvordan dette blir i forhold til Norge. Dessuten kan det være forskjeller på CO2 utslippet, selv om jeg faktisk tror det blir lavere i USA enn i Norge (pga. Californias regler).
Bil + frakt = $20 000 sier vi som blir nesten 130 000 kr ferdig momset
Pluss engangavgift på 110 940 for en bil registrert 10 februar 2006
Ved utregning brukte jeg 170hk, 1135kg og 1998ccm
Bruk www.toll.no sin kalkulator den har begge alternativ og er mye mer ryddig.
240 000,-
Iflg. http://www.toll.no/templates_TAD/Circul ... anguage=NO SKAL biler heretter fortolles inn ved bruk av CO2 så lenge de er førstegangsregistrert etter 1.1.01
Bilen jeg ser på koster $15500, ble førstegangsregistrert mai 2006, og har fått tilbud på frakt (40" container med 2*MX5 + flyttegods) på $6000. Skipet ankommer Larvik havn enten midten av eller slutten av juli (spørs på hvilket tidspunkt jeg velger å shippe). Siden det er to biler vil det ikke være mer enn maksimalt $3000 pr. bil. Svogeren min jobber på havna i Larvik, derfor godt tilbud på frakt, samt at han spurte tollkarene hva de vil gjøre med to biler og flyttegods i samme container. De sa maksimalt halvparten pr. bil.
Til sammen blir dette maksimalt $18500, som ved dagens kurs (5.26) er ca. 97.300 i tollverdi. Jeg har fremdeles ikke prutet på bilen, og jeg har også en innbyttebil, så mulig vi kan ordne lavere innbyttepris mot lavere bilpris.
Jeg har gjort hjemmeleksen min, det er kun de to små tingene ang. hk og CO2 jeg mangler difinitivt svar på...
Bilen jeg ser på koster $15500, ble førstegangsregistrert mai 2006, og har fått tilbud på frakt (40" container med 2*MX5 + flyttegods) på $6000. Skipet ankommer Larvik havn enten midten av eller slutten av juli (spørs på hvilket tidspunkt jeg velger å shippe). Siden det er to biler vil det ikke være mer enn maksimalt $3000 pr. bil. Svogeren min jobber på havna i Larvik, derfor godt tilbud på frakt, samt at han spurte tollkarene hva de vil gjøre med to biler og flyttegods i samme container. De sa maksimalt halvparten pr. bil.
Til sammen blir dette maksimalt $18500, som ved dagens kurs (5.26) er ca. 97.300 i tollverdi. Jeg har fremdeles ikke prutet på bilen, og jeg har også en innbyttebil, så mulig vi kan ordne lavere innbyttepris mot lavere bilpris.
Jeg har gjort hjemmeleksen min, det er kun de to små tingene ang. hk og CO2 jeg mangler difinitivt svar på...
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Hvis ikke det kan fremskaffes dokumentasjon på co2 så tar de slagvolum som beregningsgrunnlag.
Du må før registrering sørge for å få norsk farge på alle lys, E merkede lykter er ikke nødvendig.
Registreringsbesiktigelsen må foregå i Drammen, Haugesund eller Bodø. Er kun på de stasjonene de godkjenner biler importert fra utenom EØS landene, som mangler E merking. Bilen(e) dine vil bli registrert på unntaksbestemmelsen, og du vil få en påskrift i vognkortet der det står at bilen ikke må endres i forhold til produsentens originalutførelse.
Lykke til! Jo flere som blir importert, jo bedre er det!
Du må før registrering sørge for å få norsk farge på alle lys, E merkede lykter er ikke nødvendig.
Registreringsbesiktigelsen må foregå i Drammen, Haugesund eller Bodø. Er kun på de stasjonene de godkjenner biler importert fra utenom EØS landene, som mangler E merking. Bilen(e) dine vil bli registrert på unntaksbestemmelsen, og du vil få en påskrift i vognkortet der det står at bilen ikke må endres i forhold til produsentens originalutførelse.
Lykke til! Jo flere som blir importert, jo bedre er det!

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Jeg er relativt sikker i det faktum at co2 tallene fra USA ikke blir brukt som grunnlag.Arcs wrote:Iflg. http://www.toll.no/templates_TAD/Circul ... anguage=NO SKAL biler heretter fortolles inn ved bruk av CO2 så lenge de er førstegangsregistrert etter 1.1.01
Bilen jeg ser på koster $15500, ble førstegangsregistrert mai 2006, og har fått tilbud på frakt (40" container med 2*MX5 + flyttegods) på $6000. Skipet ankommer Larvik havn enten midten av eller slutten av juli (spørs på hvilket tidspunkt jeg velger å shippe). Siden det er to biler vil det ikke være mer enn maksimalt $3000 pr. bil. Svogeren min jobber på havna i Larvik, derfor godt tilbud på frakt, samt at han spurte tollkarene hva de vil gjøre med to biler og flyttegods i samme container. De sa maksimalt halvparten pr. bil.
Til sammen blir dette maksimalt $18500, som ved dagens kurs (5.26) er ca. 97.300 i tollverdi. Jeg har fremdeles ikke prutet på bilen, og jeg har også en innbyttebil, så mulig vi kan ordne lavere innbyttepris mot lavere bilpris.
Jeg har gjort hjemmeleksen min, det er kun de to små tingene ang. hk og CO2 jeg mangler difinitivt svar på...
Dette er skrivd av en som driver med import, av biler fra Florida. http://orlandomotor.no/Fra USA importerer man som regel etter unntaksbestemmelsen, og avgiften beregnes på slagvolum.
Sitatet er fra denne tråden på et annet mazda forum: http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=12917
Og dagens kurs er vel ikke så høy?
Da var jeg og bil i Norge
Da kan jeg ta hele historien:
Kjøpte bilen i navnet til madamen for $18000 i slutten av april da dollaren var på ca 5 kroner. Med andre ord kom bilen på 90000 kroner.
Omregistrerte bilen til mitt navn med salgspris på $10000, som jeg sparte litt moms på.
Shippet bilen med motorships.no på RORO båt, noe som tok tre uker fra levering i USA til jeg kunne hente den på bryggen i Drammen.
Pris på frakt var 11000 kroner. Jeg endte altså å betale 25% moms på 68000 kroner, som sammen med vrakpanten kom på rundt 18000.
Fikk time for kontroll et par dager senere på trafikkstasjonen i Drammen.
Det eneste som trengte å utbedres var refleksene bak og lyset i skjermen foran. Jeg kunne enten bytte dette til et ekstra blinklys eller lakkere det sort. Dro så en tur til Biltema, kjøpte sort lakk, tok ut pærene foran og lakkerte refleksene bak og lyset foran sort. Ser faktisk helt grei ut, omtrent som et par gummiklosset.
På etterkontrollen var det ikke noe problem å få bilen gjennom så lenge jeg hadde bilmanualen og salgsbrosjyren slik at kontrolløren kunne få all informasjonen han trengte. Siden en CarFax rapport ikke var godkjent for førstegangsreg la han inn produksjonsdatoen som var 08/
2005, som medførte at Tollvesent anså førstegangsreg til å være 1/1-2006 (33% avgiftsreduksjon). Avgiftene kom totalt på 107000.
Alt i alt kom hele moroa på ca 227000, og det jeg trenger nå er Tectylbehandling (3000) og vinterdekk/felger (6000).
Info om bilen:
Modell: 2006 MX5 GT
Farge: Sølv
Motor: 2 liter, 170hk/127kW
Gir: 6 trinn manuell
Ekstrautstyr: Originale 17", Sorte skinnseter og interiør, BOSE 7 høytaler stereo, Bilstein dempere, Cruise control, A/C, Xenon lys
Gått snart 14000 miles.
Kjøpte bilen i navnet til madamen for $18000 i slutten av april da dollaren var på ca 5 kroner. Med andre ord kom bilen på 90000 kroner.
Omregistrerte bilen til mitt navn med salgspris på $10000, som jeg sparte litt moms på.
Shippet bilen med motorships.no på RORO båt, noe som tok tre uker fra levering i USA til jeg kunne hente den på bryggen i Drammen.
Pris på frakt var 11000 kroner. Jeg endte altså å betale 25% moms på 68000 kroner, som sammen med vrakpanten kom på rundt 18000.
Fikk time for kontroll et par dager senere på trafikkstasjonen i Drammen.
Det eneste som trengte å utbedres var refleksene bak og lyset i skjermen foran. Jeg kunne enten bytte dette til et ekstra blinklys eller lakkere det sort. Dro så en tur til Biltema, kjøpte sort lakk, tok ut pærene foran og lakkerte refleksene bak og lyset foran sort. Ser faktisk helt grei ut, omtrent som et par gummiklosset.
På etterkontrollen var det ikke noe problem å få bilen gjennom så lenge jeg hadde bilmanualen og salgsbrosjyren slik at kontrolløren kunne få all informasjonen han trengte. Siden en CarFax rapport ikke var godkjent for førstegangsreg la han inn produksjonsdatoen som var 08/
2005, som medførte at Tollvesent anså førstegangsreg til å være 1/1-2006 (33% avgiftsreduksjon). Avgiftene kom totalt på 107000.
Alt i alt kom hele moroa på ca 227000, og det jeg trenger nå er Tectylbehandling (3000) og vinterdekk/felger (6000).
Info om bilen:
Modell: 2006 MX5 GT
Farge: Sølv
Motor: 2 liter, 170hk/127kW
Gir: 6 trinn manuell
Ekstrautstyr: Originale 17", Sorte skinnseter og interiør, BOSE 7 høytaler stereo, Bilstein dempere, Cruise control, A/C, Xenon lys
Gått snart 14000 miles.