Gearkasser/Bakaksler
Moderator: Styremedlemmer
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Gearkasser/Bakaksler
Dette er gammelt nytt for de fleste, men har laget en liten oversikt over gearkasser/bakaksler som ble levert til MX5/Miata NA og NB/NBFL.
NA ble levert med 5 trinns manuell gearkasse og 4 trinns automat.
NB/NBFL ble levert med 5 og 6 trinns manuell gearkasse og 4 trinns aut.
Utveksling 5 trinns (gjelder alle):
1. gear: 3.14:1
2. gear: 1.89:1
3. gear: 1.33:1
4. gear: 1.0:1
5. gear: 0.81:1
Utveksling 6 trinns (gjelder alle):
1. gear: 3.76:1
2. gear: 2.27:1
3. gear: 1.65:1
4. gear: 1.26:1
5. gear: 1.0:1
6. gear: 0.84:1
Utveksling Automat:
1. gear: 2.45:1
2. gear: 1.45:1
3. gear: 1.0:1
4. gear: 0.73:1
Differ: MX5/Miata ble levert med 4 forskjellige utvekslinger i diffen:
4.3:1, 4.1:1, 3.9:1 og 3.64:1.
Alle MX5/Miata fra 1989 til 1993 hadde utveksling 4.3:1, dvs. alle 115 hk modeller.
Denne blir også ofte referert til som den "lille" diffen.
Alle modeller fra og med 1994 (også 90 hk NA) har en større og mye sterkere diff. (7" kronhjul mot tideligere 6" ).
Diffutvekslinger fra 1994:
4.3:1: Alle Miata NB med 5 trinns gearkasse til og med 2003.(automat opp til 2000 mod).
4.1:1: Alle Miata NA og MX5 NA og NB med 5 trinns gearkasse og automat. Miata med automat fra 2000 mod. Miata med 5 og 6 trinns gearkasse (inkl. MSM) 2004 og 2005 mod.
3.9:1: Miata NB med 6 trinns gearkasse til og med 2003.
3:64:1: MX5 NB med 6 trinns gearkasse.
Diffbrems: En diffbrems var tilvalg på 1989-1993. ganske mange hadde dette.
1994 gjorde den så berømte Torsen sitt inntog. Tilvalg på alle NA MX5 med 1.8 l motor og NA Miata.
NB: Standard på alle MX5 og Miata med 6 trinns gearkasse. Også standard på europeiske solgte 1.8l med 5 trinns gearkasse og automat.
Fra ca.2003 ble torsendiffen erstattet med en viskodiff, dvs. at alle MSM har viskodiff.
Steinar
Endring etter litt mer lesing på nettet: Fra 2003 og nyere: Ikke viskodiff men en vanlig lamelldiff med ca 33% sperrevirkning. (En viskodiff har lameller som ligger tett i tett men uten berøring. Syntetisk olje mellom disse som endrer viskositet mot "grøt" lynkjapt ved temperaturstigning, dvs. når ett bakhjul begynner å spinne. VW Golf 4-motion og flere andre bruker dette systemet på 4-hjulsdriften mellom for og bakhjul.)
2. juni 2008: Har sjekket litt mere rundt på nettet bare for å bekrefte det jeg før har funnet ut:
MSM og andre MX5 produsert etter 2003 har ikke torsen diff, men såkalt Bosch lamell diff (Lik den på RX8).
28. januar 2009: arildh påstod hardnakket i en annen tråd at MSM hadde 4.1:1. arildh har rett. (Alle NB miata fra 2004 har denne utvekslingen.)
http://www.vibratesoftware.com/html_hel ... _Miata.htm
NA ble levert med 5 trinns manuell gearkasse og 4 trinns automat.
NB/NBFL ble levert med 5 og 6 trinns manuell gearkasse og 4 trinns aut.
Utveksling 5 trinns (gjelder alle):
1. gear: 3.14:1
2. gear: 1.89:1
3. gear: 1.33:1
4. gear: 1.0:1
5. gear: 0.81:1
Utveksling 6 trinns (gjelder alle):
1. gear: 3.76:1
2. gear: 2.27:1
3. gear: 1.65:1
4. gear: 1.26:1
5. gear: 1.0:1
6. gear: 0.84:1
Utveksling Automat:
1. gear: 2.45:1
2. gear: 1.45:1
3. gear: 1.0:1
4. gear: 0.73:1
Differ: MX5/Miata ble levert med 4 forskjellige utvekslinger i diffen:
4.3:1, 4.1:1, 3.9:1 og 3.64:1.
Alle MX5/Miata fra 1989 til 1993 hadde utveksling 4.3:1, dvs. alle 115 hk modeller.
Denne blir også ofte referert til som den "lille" diffen.
Alle modeller fra og med 1994 (også 90 hk NA) har en større og mye sterkere diff. (7" kronhjul mot tideligere 6" ).
Diffutvekslinger fra 1994:
4.3:1: Alle Miata NB med 5 trinns gearkasse til og med 2003.(automat opp til 2000 mod).
4.1:1: Alle Miata NA og MX5 NA og NB med 5 trinns gearkasse og automat. Miata med automat fra 2000 mod. Miata med 5 og 6 trinns gearkasse (inkl. MSM) 2004 og 2005 mod.
3.9:1: Miata NB med 6 trinns gearkasse til og med 2003.
3:64:1: MX5 NB med 6 trinns gearkasse.
Diffbrems: En diffbrems var tilvalg på 1989-1993. ganske mange hadde dette.
1994 gjorde den så berømte Torsen sitt inntog. Tilvalg på alle NA MX5 med 1.8 l motor og NA Miata.
NB: Standard på alle MX5 og Miata med 6 trinns gearkasse. Også standard på europeiske solgte 1.8l med 5 trinns gearkasse og automat.
Fra ca.2003 ble torsendiffen erstattet med en viskodiff, dvs. at alle MSM har viskodiff.
Steinar
Endring etter litt mer lesing på nettet: Fra 2003 og nyere: Ikke viskodiff men en vanlig lamelldiff med ca 33% sperrevirkning. (En viskodiff har lameller som ligger tett i tett men uten berøring. Syntetisk olje mellom disse som endrer viskositet mot "grøt" lynkjapt ved temperaturstigning, dvs. når ett bakhjul begynner å spinne. VW Golf 4-motion og flere andre bruker dette systemet på 4-hjulsdriften mellom for og bakhjul.)
2. juni 2008: Har sjekket litt mere rundt på nettet bare for å bekrefte det jeg før har funnet ut:
MSM og andre MX5 produsert etter 2003 har ikke torsen diff, men såkalt Bosch lamell diff (Lik den på RX8).
28. januar 2009: arildh påstod hardnakket i en annen tråd at MSM hadde 4.1:1. arildh har rett. (Alle NB miata fra 2004 har denne utvekslingen.)
http://www.vibratesoftware.com/html_hel ... _Miata.htm
Last edited by Steinar on 28 Jan 2009, 19:34, edited 18 times in total.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Torsen bruker larvegir og tannhjul. Larvegirene kan drive tannhjulene, men tannhjulene klarer ikke drive larvegirene. Et larvegir ser nesten ut som en grov bolt med store gjenger enkelt forklart. Med rette smøringa vil en Torsen-diff ikke slites i det hele tatt. når man løfter opp bilen vil en torsen oppføre seg som en åpen diff, men med en gang begge hjulene får belastning vil torsen ha en låseeffekt.EspenSort92 wrote:forklar gjerne forskjellen..TurboLag wrote:Nei, MSM har lamellbiXen wrote:MSM = MazdaSpeed Miata og de har Torsen diff.
En lamell-diff bruker veldig enkelt forklart klutsjlameller mellom stikkakslene. Det gjør at den alltid har låseeffekt, uansett hvor mye eller lite belastning hjulene har. MEN den slites i motstetning til torsen og trenger overhaling etter ei stund.
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Arildh: sikker på at det er lamell diff på msm?
som det sies så står det alle plasser rundt om at den har bosch torsen
står heller ingen plasser at den skal ha ls tilsettning som den hadde trengt om den hadde lameller
som det sies så står det alle plasser rundt om at den har bosch torsen
står heller ingen plasser at den skal ha ls tilsettning som den hadde trengt om den hadde lameller
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Det jeg og er i så måte.arildh wrote:Jeg blir veldig overrasket om dette er tilfellet.nope-mx3 wrote:utifra det som står her, vil det si at alle 98-00 1.8l modeller jeg finner på f.eks autoscout og mobile.de har torsen diff?
Da blir det brått ikke heeelt nødvendig å satse på en 10ae utgave, da 6-trinns er mer morro en nødvendig
-n
Trodde Torsendiff var option i Europa også.
Men ser på Svenske 10ae brosjyra at det står at Torsen er default på vanlig utgave og at 10ae har 6-trinns i tillegg.
På høyre side nede:
http://www.miata.net/faq/brochures/2000 ... page12.jpg
Om det stemmer er det jo knall

-n
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Finns det noen miata med Torsen type2 og noen med Toresen type1
Diffen jeg har på nå er en Torsen type2.. Den jeg vil ha inn er en Torsen type 1
Diffen jeg har på nå er en Torsen type2.. Den jeg vil ha inn er en Torsen type 1
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
OK: Opplysningene er sakset fra div. seriøse sider på nettet.
Påstand: Europeiske 1.8l MX5 NB har torsen diff:
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... -5_nb.html
Min 1999 mod 1.8l med 5 trinns gearboks har torsendiff. Det er ingen spesialmodell.
Sitat: Keep in mind the 6-speed is combined with a 3.909:1 rear in the USA (3.636:1 other markets).
http://members.aol.com/solomiata/Drivetrain.html
Mulig at dette er skrevet før MSM kom på markedet.
Vidar: Hvorfor vil du ha en torsen type 1? Denne ble levert på 94 og 95 modellene. Etter 95 var det type 2.
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Steinar
Påstand: Europeiske 1.8l MX5 NB har torsen diff:
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... -5_nb.html
Min 1999 mod 1.8l med 5 trinns gearboks har torsendiff. Det er ingen spesialmodell.
Sitat: Keep in mind the 6-speed is combined with a 3.909:1 rear in the USA (3.636:1 other markets).
http://members.aol.com/solomiata/Drivetrain.html
Mulig at dette er skrevet før MSM kom på markedet.
Vidar: Hvorfor vil du ha en torsen type 1? Denne ble levert på 94 og 95 modellene. Etter 95 var det type 2.
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Den type1 jeg har har 3,9 utveksling og type2 har 4,1 utveksling..Steinar wrote: Vidar: Hvorfor vil du ha en torsen type 1? Denne ble levert på 94 og 95 modellene. Etter 95 var det type 2.
Steinar
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Vidar skrev:
Den type1 jeg har har 3,9 utveksling og type2 har 4,1 utveksling..
Dersom du har en urørt diff med 3,9 i utveksling så er den av type 2.
3,9 i utveksling kom ikke før 1999 på Miata med 6 trinns gearkasse.
Type 1 ble levert på NA 1.8 og med 4,1.
Min 1999 mod er av type 2 og har 4,1 i utveksling.
Steinar
Den type1 jeg har har 3,9 utveksling og type2 har 4,1 utveksling..
Dersom du har en urørt diff med 3,9 i utveksling så er den av type 2.
3,9 i utveksling kom ikke før 1999 på Miata med 6 trinns gearkasse.
Type 1 ble levert på NA 1.8 og med 4,1.
Min 1999 mod er av type 2 og har 4,1 i utveksling.
Steinar
Last edited by Steinar on 28 Jan 2009, 19:29, edited 1 time in total.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8