Useriøs miata selger på forumet

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Useriøs miata selger på forumet

Post by soltec »

Hei, madammen kjøpte for litt siden en miata na 90 mod av andré87 her på forumet, dette var den 24. mai. Dette var hennes først bil og gledes seg skikkelig. Vi møtte han som avtalt på gardermoen siden vi kommer fra bergen med fly, da selvfølgelig bilen var varm fikk ikke eg testet om det var problemer med kaldstart. Bilen var mye å gjøre med som lakkskader, hobby elektriker opplegg, som svidd elektriskannlegg som han ikke opplyste om, vakumslange som skulle vert blindet på innsugsmanifoilden var fjærnet slik at bilen gjekk høyere på turtal skyldes uhyre dårlig komp og gjekk på på 3 sylindre når denne var plugget ved vanlig tommgangsturtal. syl 1. 110psi, 2. 78psi, 3. 90psi, 4. 132psi. Alt dette viste denne karen om.
Dette oppdaget eg dagen etterpå når vi skulle starte den på kald motor og fikk ikke start på den uten og ta den på gir. Da luktet eg ugler i mosen og nappet ut en og en tennplugghette motoren, på syl 2 og 3 gjekk motoren like stygt uten tenplugghette! skyldes dårlig komp. Dette viste og eieren om. I kontrakten sto det riktignok at bilen selges som den står, MEN motoren er som ny, siden den hadde vert innom verkstedtidligere. Eg ringte til han eg kjøpte bilen av og forklarte saken, eg ville levere bilen tilbake eller få fikset skaden, og mulig han fikk garanti fra verkstedet som har gjort jobben på motoren, han hørtes samerbeidsvillig ut og sa at han skule sjekke opp i det. 10 min senere fikk eg en sms at han hadde snakket med naf og har ingenting med bilen og gjøre, etter det tok han ikke telefonen.
26. mai (mandag) gjekk eg til verksted for å bekrefte komperasjonen, det stemte og fikk papirer som beviste det.
Siden eg ikke fikk tak i han ble eg tvunget til å gå gjennom forbrukerrådet og no advokat.

I mellomtiden har eg undersøkt litt på forumet her, og fant han her først under navnet jonof http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=8207 Dette var et cover navn for ikke å få et dårlig rykte på forummet og siden alle vet om problemene.

Senere fant eg hans vanlige profil og alt som han har gjort og alle problemene eg har som han viste om.
Han fortalte ikke at han har hatt turbo på bilen og hovedgrunnen for alle problemene.
Tungstart: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... highlight=
Turbo: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... highlight=
Elektrisk problemer:http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... highlight=

Vil råde alle mot denne useriøse karen, eg måtte kjøpe ut bilen fra madammen slik at hun kunne kjøpe seg ny mx5.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re: Useriøs miata selger på forumet

Post by TurboLag »

soltec wrote:...Alt dette viste denne karen om...
...motoren er som ny, siden den hadde vert innom verkstedtidligere...
...26. mai (mandag) gjekk eg til verksted for å bekrefte komperasjonen, det stemte og fikk papirer som beviste det...
Her må du se litt fra hans side og... Han hadde hatt motoren innom et verksted, og den hadde den etter hva han kunne vite fin kompresjon. Den påstanden med at "alt dette visste denne karen om" kan være spennende å høre et grunnlag på også.
soltec wrote: ...I mellomtiden har eg undersøkt litt på forumet her, og fant han her først under navnet jonof...
jonof er ikke samme karen
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Re: Useriøs miata selger på forumet

Post by soltec »

[/quote]
jonof er ikke samme karen[/quote]
Det er altfor enkelt å lage en ny profil, grunnen er at han skrev dette og registrerte denne samme dagen er at eg ga beskjed om at eg går gjennom forbukerrådet til han.
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Re: Useriøs miata selger på forumet

Post by soltec »

TurboLag wrote:
soltec wrote:...Alt dette viste denne karen om...
...motoren er som ny, siden den hadde vert innom verkstedtidligere...
...26. mai (mandag) gjekk eg til verksted for å bekrefte komperasjonen, det stemte og fikk papirer som beviste det...
Her må du se litt fra hans side og... Han hadde hatt motoren innom et verksted, og den hadde den etter hva han kunne vite fin kompresjon. Den påstanden med at "alt dette visste denne karen om" kan være spennende å høre et grunnlag på også.
soltec wrote: ...I mellomtiden har eg undersøkt litt på forumet her, og fant han her først under navnet jonof...
jonof er ikke samme karen
En selger er faktisk pliktig til å opplyse om tidligere feil og mangler, spesielt feil og mangler som selger vet om, dessuten er det 14dager angrerett, du har og 2 år reklamasjon på bruktbil fra privatperson, ved at det ståt selges som den er er ikke det samme som selges som rep objekt. du har samme krav og reklamasjon. og når selger skriver i kontrakten ikke feil eller mangler med motor, Spesielle kostnader motor overhaldt kvit medfølger.
I disse vedlagte linkene står det tydelig at han vet godt om problemene.

# Hei. kan noen hjelpe meg? motoren min er skikkelig tung startet. noen ganger tenner den med engang, men som regel bruker den utrolig lang tid på å starte(ikke alltid jeg får liv i den engang). Den tenner greit når jeg løper den i gang da. Sjekket pluggene de var våte. så jeg tørket av de, men dette hjalp ikke stort. skal sjekk strøm på batteri i kveld. andre forslag til hva som kan være galt??? #http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... highlight=
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Useriøs miata selger på forumet

Post by indahla »

soltec wrote:dessuten er det 14dager angrerett, du har og 2 år reklamasjon på bruktbil fra privatperson
Akkurat dette stiller jeg meg meget kritisk til. Ikke engang når du handler hos forhandler er det angrerett. Angrerett gjelder kun når du handler hos en "profesjonell" part og uten for dennes vanlige butikk, f.eks. på nett eller ved dørsalg.

Og for å si det sånn: hvis det er 14 dagers angrerett; hvorfor leverer du ikke bilen da bare tilbake...???
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

Kjøpsloven gjelder:
Kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende som er foretatt før 1. juli 2002
Kjøp mellom to privatpersoner uten bruk av mellommann
Hvis det er opplyst at mellommannen ikke er selger og at mellommannen ikke har ansvar for mangler

Et kjøp er en avtale mellom kjøper og selger - begge parter har rettigheter og plikter. Kjøperen har krav på levering av rett vare - på rett sted og til rett tid.

Feil og mangler ved varen
Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål.

Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle.

Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.

"Solgt som den er"
Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning.

Det gjelder også hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Det stilles strengere krav til en yrkesselger enn til en privatselger mht. opplysninger om gjenstanden. Å selge en ny gjenstand "som den er" vil ofte være urimelig og er derfor ikke tillatt.

Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning
Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.

En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs.

Reparasjon
Selgersiden vil ofte, for å avverge andre krav fra en kjøper, tilby seg å reparere gjenstanden eller bytte den. Dette må kjøperen finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig kostnad eller ulempe. Kostnadene vil kjøperen ofte kunne kreve erstattet.

Selgersiden kan ofte ha påtatt seg å reparere gjenstanden i "garantitiden". I så fall vil kjøperen som oftest kunne kreve at feilene rettes, selv om de ikke er mangler i kjøpslovens forstand.

Forsinkelse
Ved forsinkelse vil kjøperen kunne kreve erstatning. Kjøpet kan heves hvis forsinkelsen er et vesentlig kontraktbrudd, eller hvis kjøperen etter det avtalte leveringstidspunkt har gitt selgeren en tilleggsfrist, og den er blitt oversittet. Mens denne tilleggsfristen løper har kjøperen ikke rett til å heve kjøpet.

Har kjøperen overfor selgeren gjort det klart i avtalen at levering til rett tid er en vesentlig forutsetning for kjøpet, vil også en kort forsinkelse gi hevingsrett.

Klagefrister
Har kjøperen noe å klage over, bør han alltid si i fra snarest mulig. Ved mangler må det være reklamert innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde ha vært oppdaget. Hovedregelen er at man etter to år ikke kan gjøre gjeldende at en vare er mangelfull.

For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Dette er først og fremst bestandige kapitalvarer som f.eks. møbler, biler, radio/tv-apparat, byggevarer mv. Som hovedregel bør klagen framsettes overfor selgeren.

Utsalgsvarer
Kjøpslovens bestemmelser gjelder også for varer på salg. Oppslag i forretningen om at "Utsalgsvarer byttes ikke", fratar ikke kjøperen hans rettigheter etter loven.

Betaling
Varen skal betales kontant hvis ikke annet er avtalt. Kjøperen behøver ikke å betale før han har fått varen, forutsatt at det ikke er gjort avtale om forskuddsbetaling. Slik avtale bør unngås.

Er ingen pris avtalt, skal kjøperen betale det som var gjengs pris for denne type vare på avtaletidspunktet. Mottar kjøperen en regning fra selgeren, må han si fra innen rimelig tid dersom han ikke vil godta den kjøpesummen som er fastsatt der.

Forbrukerrådet gir bistand i klagesaker
Forbrukerrådet behandler bare klager fra vanlige forbrukere. Forbrukeren må som hovedregel selv ha tatt opp saken med selgeren (motparten). Bare hvis partene ikke blir enige, kan saken legges fram for Forbrukerrådet. Det gjøres ved å sende et brev om hva det gjelder til ditt lokaleforbrukerråd. For enkelte klager finnes det egne skjemaer som du kan be om å få tilsendt.

Forbrukerrådet kan hjelpe til med å sette opp klagen.

Forbrukerrådet gir veiledning for at klageren skal kunne ordne saken på egen hånd. Hvis det lokale forbrukerråd tar saken opp til behandling, vil det først legge den fram for motparten til uttalelse.

Forbrukerrådet vil så forsøke å komme fram til en minnelig ordning. Klagegjenstanden vil bli undersøkt av sakkyndige hvis det er rimelig og nødvendig.

Etter sakens art kan klageren bli bedt om å dekke kostnadene for dette helt eller delvis. Er det ikke mulig å komme fram til en minnelig løsning, vil saken bli avsluttet - eventuelt med råd om hva klageren videre bør gjøre.

Når partene er uenige om hva som ble sagt ved kjøpet, eller om andre forhold av betydning, kan ikke Forbrukerrådet ta stilling til tvisten.

Er klagen berettiget, kan Forbrukerrådet henstille til selgersiden enten å
- bytte varen,
- gi et prisavslag,
- utføre en gratis reparasjon,
- yte erstatning, eller
- heve kjøpet.

Forbrukerrådet er ingen domstol og kan ikke tvinge noen av partene til å godta et forslag til løsning av en tvist. Tidligere var partene da henvist til å bringe saken inn for domstolene. Nå er det også mulig å bringe de fleste saker inn for Forbrukertvistutvalget.

Forbrukertvistutvalget
Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er enklere enn ved domstolen. Utvalgets avgjørelse kan likevel få samme virkning som ved en vanlig dom, og kan inndrives ved hjelp av det offentlige. Ikke alle typer saker kan behandles her. Det er bare tvister i forbindelse med kjøp av ting (løsøre) kjøpt til personlig bruk, og tvister om håndverkertjenester som kan bringes inn for utvalget. Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er gratis. Forbrukerrådet vil gi opplysning om hvordan man skal gå fram for å få en sak behandlet av Forbrukertvistutvalget. Vi viser også til Forbrukerrådets folder "Behandling av klagesaker i Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget".

Telefonnummeret til Forbrukerrådet er 815 58 200.

KILDE: http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... 5851213.08
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Useriøs miata selger på forumet

Post by biXen »

indahla wrote: Og for å si det sånn: hvis det er 14 dagers angrerett; hvorfor leverer du ikke bilen da bare tilbake...???
Det er vel vanskelig om fyren ikke tar telefonen? :P

Forstår ikke helt hvorfor du forsvarer andre parten i dette tilfellet, at bilen ikke kan kaldstartes lett er det veldig sannsynlig han har visst om :)

Men uansett så har vi bare en side av saken her og vi er ikke noe domsstol, så jeg føler vel kanskje ikke at forumet er noe sted før saken er løst.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Re: Useriøs miata selger på forumet

Post by soltec »

biXen wrote:
indahla wrote: Og for å si det sånn: hvis det er 14 dagers angrerett; hvorfor leverer du ikke bilen da bare tilbake...???
Det er vel vanskelig om fyren ikke tar telefonen? :P

Forstår ikke helt hvorfor du forsvarer andre parten i dette tilfellet, at bilen ikke kan kaldstartes lett er det veldig sannsynlig han har visst om :)

Men uansett så har vi bare en side av saken her og vi er ikke noe domsstol, så jeg føler vel kanskje ikke at forumet er noe sted før saken er løst.
Nei er ikke enkelt å få bilen levert tilbake når han ikke tar tlf, tingen er at han muligens tenkte at hvis han ikke snakker med meg, problemet løst.
Der igjen står det i anonsen at bilen er i meget god stand, da eg skrev mail på forespørsel på anonsen hannes skrev han i den:

Det har ikke vært noen skader på bilen annet enn en liten parkerings bulk på venstre forskjerm. reg reim er byttet ved 142000km. Ingen feil ved bilen ellers har ingen rust og alle pakninger i motoren er byttet samtidig som reg reim ble byttet. Da ble det også skiftet stempelringer, en råde, råde lager, bære lager, motorfeste og div andre deler. Motoren er i helt ny stand for å si det sånn. nå har bilen gått ca 89000miles (145000km). Skal polere bilen til helgen så den blir fin og rød i lakken igjen.

Eg vil med dette påstå at han har utelukket endel ting, og med at han har tatt tabben på motoren pga turbo er og en fordel og informere om.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... highlight=

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... ;username=
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Useriøs miata selger på forumet

Post by indahla »

biXen wrote:
indahla wrote: Og for å si det sånn: hvis det er 14 dagers angrerett; hvorfor leverer du ikke bilen da bare tilbake...???
Forstår ikke helt hvorfor du forsvarer andre parten i dette tilfellet, at bilen ikke kan kaldstartes lett er det veldig sannsynlig han har visst om :)
Jeg forsvarer ingen, men nevner bare at jeg ikke tror det er angrefrist på kjøp mellom privatpersoner. Selvfølgelig er det kjipt/dumt/ulovlig at selger ikke oppgir alt ang bilen, men opplagte feil i kjøpers innlegg bør bemerkes...

Uansett: lykke til med reklamasjon på bilen. Jeg håper det løser seg. Selger bør ikke komme unna med opplagte feil.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
MR.Hvaler
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 224
Joined: 19 Sep 2007, 01:59
Location: Hvaler / Østfold
Status: Offline

Post by MR.Hvaler »

Håper dette blir fiksett. Ganske surt å kjøpe seg en bil som sies å være bra, men som faktisk ikke engang fungerer.

Fikk klar beskjed at mx-5'en min ikke hadde rust, men nå må jeg ut med flere tusen for å fjere rust i kanalene. Dette har pågått i flere år sier dem som skal fikse dette for meg.

Lykke til kompis!
Blå MX5 98mod, senket og ruller på 18" felger, ILM dobbel bakpotte. Bomex styling pågår. 2x12" "subbær". Medlem 669
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Noe nytt i denne saken eller,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Uansett greit å vite hvem man ikke skal kjøpe bil av her inne...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

soltec.. hvordan går det? du vet at du har retten på din side ?
Blå miata :):)
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Huff dette er kjipt. Det var en bil jeg selv vurderte, men fant diverse topics rundt bilen her på forumet som fikk meg til å droppe den.... Dersom saken er som den er blitt fortalt, så er det jo ingen tvil om at casene rundt feks startproblemer er nevnt her på forumet lenge før kjøper kjøpte bilen, så håper dette er noe som lar seg løse kjøper/selger imellom.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

soltec: jeg må bare spørre, vet du hva denne karen driver med som yrke til daglig? er han mekaniker?


det faktum at du skriver "DETTE VISSTE SELGER OM!" provoserer meg litt, hvordan kan du vite at han visste om dette? hva baserer du den uttalelsen på? skal overhodet ikke beskytte noen parter i denne delen, men da jeg kjenner andré og vet han er ingen mekaniker, så spør jeg deg hvordan du kan garantere at han visste det før han solgte bilen.......


Edit: skrivefeil
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
Post Reply