Unntaksregelen - Import fra Unaiten

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Unntaksregelen - Import fra Unaiten

Post by Fatboy »

Noen som har linker til mer kunnskap om dette, eller som kan fortelle litt om for- og bakdeler med denne regelen?

Jeg har googlet som en helt men finner ikke noe bra om USA-import.

Ferie tilgode og mulighet til å se på visse turbobiler gjør at man er interessert...
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

For:
Volum istedet for CO2.
Dollarkurs
Utstyr
Utvalg

Mot:
Kan ikke gjøre endringer på bilen av utseende eller teknisk. Må være i original stand.

Du finner infoen på toll.no riktignok skjult inni andre tekster :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Det kan være vanskelig/umulig å få dokumentert CO2 fra USA. Dette følger bilen. Dessuten sparer du mye på å ta de inn på motorvolum istedet for CO2. Som et eksempel sparer du ca. 20.000 kr i engangsavgift på å ta inn en 2004 NB med 1.8 liter (CO2: 209 g/km).

Grombilene våre er rett og slett en CO2 versting motorstørrelse og vekt tatt i betraktning.

§1-15 er pr. idag et smutthull for biler som MX-5, spesielt RX-8 og en del andre biler som tapte på de nye CO2 reglene.

Forøvrig grattis med RX'en Bixen. Jeg prøvekjørte en sort HP for et par dagen siden. Fin familiebil!
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

BAE wrote: Forøvrig grattis med RX'en Bixen. Jeg prøvekjørte en sort HP for et par dagen siden. Fin familiebil!
Takker. Man vet at en person har en trang bil når han kaller en RX-8 for en familiebil men :P

Jeg tror ikke jeg hadde orka å importere en bil fra USA helt selv, virker til å være veldig mye frem og tilbake den prosessen der. Spesielt om man ikke har alle rette papirene.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

:wink:
Rx-8 er en kjempebil! Fin å kjøre, kul lyd på høyt turtall. Imponerende jevnt drag fra 5 til 8.500 omdr. Men jeg savnet det brutale turboskyvet fra MSM'en min og følelsen av å sitte på bakken. RX-8 er det desidert beste kjøpet på markedet hvis du skal sportsbil med bakseter. Men 50 ponnier ekstra hadde ikke gjort noe ..
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

BAE wrote::wink:
Rx-8 er en kjempebil! Fin å kjøre, kul lyd på høyt turtall. Imponerende jevnt drag fra 5 til 8.500 omdr. Men jeg savnet det brutale turboskyvet fra MSM'en min og følelsen av å sitte på bakken. RX-8 er det desidert beste kjøpet på markedet hvis du skal sportsbil med bakseter. Men 50 ponnier ekstra hadde ikke gjort noe ..
Sant nok, men det er ganske mange som er underpowered uten å vite det også, så det kan nok variere mellom 160 og 190 bakhjulshester uten eier vet det også. Har sett det mye i USA forumet, pga. coil og forskjellig.

Liker også turboskuff veldig godt, men synes også følelsen av turtallet som går jevnt opp mot 9300 er en syk følelse oppover i girene. Hvis man ignorerer at 8eren er litt treg fra første meterne så er det en meget rask bil. De fleste som sitter på kommenterer også den følelsen, virker aldri som det stopper, hehe.

Nå skal jeg levere litt grafikk til en på forumet i unaiten og få ham til å stille mappet mitt litt. Så skal vi få perfekt drag ihvertfall, og så bra bilen kan bli uten turbo og uten å fjerne cat :P

Men dette var nok litt OT ja :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Er ikke så farlig om dere drar dette litt off-topic.

Men jeg kan jo prøve å dra tråden litt tilbake med følgende spørsmål:

- Er alle speedene tatt inn på denne regelen?
- Hva er verste scenario om man blir "tatt" med la oss si extra trim og veltebøyle?

Jeg skal nok inn på the dark side, men vil gjerne vite litt om hva som skjer dersom man er så uheldig å treffe på en "vrang" kontrollør langs landeveien. Hvor religiøst praktiseres dette? Noen som vet?

Det rusler også et fåtall NA'er i landet med godkjent turbo. Dersom noen skal selge så gi lyd til meg!
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg tror de fleste er tatt inn på den regelen, men mulig det er en eller to som ikke er det.

Verste scenario er vel at de vet der og da at den ikke ble levert med det og kommanderer deg inn til visning. Da må du vel av med alt og vise den sånn den var fra fabrikk. Sikkert mulig å få bot også.

Jeg har dog aldri hørt om det har skjedd. Litt vanskelig for dem å vite hva som faktisk var originalt, men det er klart at hvis man har styling som subber bakken så er det jo lett å gjette seg til :P Ikke like lett å gjette om du har større turbo osv.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Ivertfall alle som orlando motor har tatt inn er på unntaksregeln
Den røde på forum er og på unntaks så vidt ej veit.
veit ikkje heilt på mazdahana sin. Bae?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Sikkert bare jeg som er litt paranoid.

Etter hvert som årene går vil det være behov for en opplakkering, nye felger og kanskje nye setetrekk melder seg. Vips, så er den ikke original lengre - av naturlige årsaker.

Akkurat trim er jeg ikke så bekymret for da jeg ikke har tenkt meg noe mer enn de vanlige chilibitene fra FM. Jeg har ikke noe ønske om å være verst for å si det som så.

Når det gjelder registrering har jeg god tid til å plages. Denne sesongen er nesten over og i tillegg bor jeg nært Drammen. Har biltilsynsmann i slekta også når jeg tenker over det og han er definitivt ikke av det vrange slaget. Tror nok jeg skal alliere meg med han.

Da får jeg se litt videre.
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

De 5 første MSM'ene inkl min ble tatt inn på unntaksregelen. Det sjekket de opp for meg. Tviler på om noen av de 2-3 neste har klart å skaffe CO2 dokumentasjon. Tror det er smart å spare på orginal delene slik at det er mulig å bygge den tilbake til orginal hvis du blir pålagt å vise den. Men hvordan i huleste skal folka på Trangsynet vite hva som er orginalt utover det som står i vognkortet? Org dim på dekk er 205/40-17. Tviler sterkt på at de lager bråk hvis du setter på 195/50-15 vinterdekk. M.a.o. jeg har et avslappet forhold til dette. Tipper at den største synden fortsatt er å øke effekten uten å betale hk avgift.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 887
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Min MSM er i allefall tatt inn på unntaksregelen.... Tror min er nummer 6, hvis jeg ikke tar helt feil.

Hadde kanskje vært en ide å sjekke med en Trafikkstasjon om hva som regnes som "Endring av teknisk og utseende" i forhold til denne paragrafen - har for eksempel tenkt på en roll bar, eller eventuelle andre ting.
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Har lest på et norsk forum for amerikanske biler (er en stund siden så jeg husker ikke hva det het). Tydeligvis er det blitt ganske så vanskelig å få gjordt endringer på biler som er regga med unntaksregelen. Biltilsynet tolker vistnok dette meget bokstavelig nå. Dvs. du får ikke engang lov til å endre på fargen på bilen i forhold til originalfargen :shock: .
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Så egentlig er det da faktisk ikke lov til å bytte de sommerdekkene som står på. Og hvertfal ikke sette på vinterdekk med andre felger :lol:
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Tja dekk er vel lovlig :P Men det skulle ikke forbause meg om at felger være de originale bilen rullet ut med fra fabrikken. :roll:
92 1,6 NA sort m/tan interiør
Post Reply