Elendig lys på NB
Moderator: Styremedlemmer
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Elendig lys på NB
Er det jeg som er for kravstor, eller er det flere her som synes at lyset på NB er dårlig?
Har ikke kjørt noe lengere strekning med NB'en i mørke før nå i høst. (Muligens på tide etter å ha hatt bilen i 3 år)
Nærlyset er sånn nogenlunde (selv om lysbildet kunne ha vært noe bredere), mens fjærnlyset får strykkarakter.
OK: Det lyser langt fram, men minimalt med lys ut til sidene. Svingete landevei blir et mararitt. Lyser opp skogen rett fram, minimalt med lys på veibanen i svinger. Lysene er korrekt innstilt, kvalitets H4 pærer. Philips X-treme power, 80% mere lys enn en standard H4 pære ifølge reklamen. Tar selvfølgelig dette med en klype salt, men de gir et meget hvitt lys.
(Har de samme pærene på Volvoen, Lysbildet kan ikke sammenlignes.)
Får se om jeg finner meg et par ekstra fjærnlys som jeg monterer nede i haikjeften.
Steinar
Har ikke kjørt noe lengere strekning med NB'en i mørke før nå i høst. (Muligens på tide etter å ha hatt bilen i 3 år)
Nærlyset er sånn nogenlunde (selv om lysbildet kunne ha vært noe bredere), mens fjærnlyset får strykkarakter.
OK: Det lyser langt fram, men minimalt med lys ut til sidene. Svingete landevei blir et mararitt. Lyser opp skogen rett fram, minimalt med lys på veibanen i svinger. Lysene er korrekt innstilt, kvalitets H4 pærer. Philips X-treme power, 80% mere lys enn en standard H4 pære ifølge reklamen. Tar selvfølgelig dette med en klype salt, men de gir et meget hvitt lys.
(Har de samme pærene på Volvoen, Lysbildet kan ikke sammenlignes.)
Får se om jeg finner meg et par ekstra fjærnlys som jeg monterer nede i haikjeften.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Alternativt så kan du bytte til Xenon pærer.. Ikke helt lovlig, men lyser bra.
Tenker da på ekte Xenon, ikke halogen med blåmaling.
ca 4300k lys gir sterkt hvit lys
Tenker da på ekte Xenon, ikke halogen med blåmaling.
ca 4300k lys gir sterkt hvit lys
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Greit nok at man kan bytte til Xenon eller 100 W pærer.
1. Dette er ikke lovlig.
2. Mitt poeng var at det er ikke lysstyrken som er problemet, men lysfordelingen.
PS: Montering av Xenon pærer i innsatser beregnet for H 4 pærer kan gi et lysbilde som er hinsides all fornuft. Målinger gjort viser opptil 100 ganger mere strølys fra nærlys (dvs blendende lys for motgående trafikk) enn det som er lovlig.
Selv nærlystråden fra en 100 W pære er så mye fysisk større enn nærlystråden fra en lovlig pære at den gir for mye strølys. (Kravene til en lyspære brukt i lyskastere i en bil er veldig nøye. Brennpunktet for en lyspære som skal brukes i bilens hovedlys er maksimalt +- 0,1 mm ut i fra normen.)
Det høres sikkert tøft ut med høye watt-tall, men det kan være OK at lyset treffer hvor det skal, dvs veibanen.
Steinar
1. Dette er ikke lovlig.
2. Mitt poeng var at det er ikke lysstyrken som er problemet, men lysfordelingen.
PS: Montering av Xenon pærer i innsatser beregnet for H 4 pærer kan gi et lysbilde som er hinsides all fornuft. Målinger gjort viser opptil 100 ganger mere strølys fra nærlys (dvs blendende lys for motgående trafikk) enn det som er lovlig.
Selv nærlystråden fra en 100 W pære er så mye fysisk større enn nærlystråden fra en lovlig pære at den gir for mye strølys. (Kravene til en lyspære brukt i lyskastere i en bil er veldig nøye. Brennpunktet for en lyspære som skal brukes i bilens hovedlys er maksimalt +- 0,1 mm ut i fra normen.)
Det høres sikkert tøft ut med høye watt-tall, men det kan være OK at lyset treffer hvor det skal, dvs veibanen.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Joda, lurer selv på om NBFL lyktene er bedre. Har ikke prøvd de i mørket. Linselykter har jo vanligvis fått god kritikk.
Det med klare glass foran vanlige lykter er kun et designergimmick.
Så en test av billykter for en tid siden: Gamle Volvo 240/740/940 og Saab 900/9000 med store firkantede lykter var meget bra. (Ikke en svensk test, men en tysk.)
NC med Xenon har jo fått svært med skryt i de testene jeg har sett.
(Håper bare at NC kommer med en bedre løsning på takhøyden snart.)
Steinar
Det med klare glass foran vanlige lykter er kun et designergimmick.
Så en test av billykter for en tid siden: Gamle Volvo 240/740/940 og Saab 900/9000 med store firkantede lykter var meget bra. (Ikke en svensk test, men en tysk.)
NC med Xenon har jo fått svært med skryt i de testene jeg har sett.
(Håper bare at NC kommer med en bedre løsning på takhøyden snart.)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Lyktene på NB er bare til pynt. Tror nbfl-lykter skal passe med litt modifisering av fangeren under lyktene. Vet hvertfall at det er gjort.
Toyota MR-S (http://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.p ... 65#p379699)
Mitsubishi Colt 92' GLX
[X] Miata NB 00' 1.8l
[X] Audi 100 88' 2,2l
Mitsubishi Colt 92' GLX
[X] Miata NB 00' 1.8l
[X] Audi 100 88' 2,2l
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
GT (?) kom med tåkelys, tror jeg da..Froden wrote:NBFL tåkelys ser pene ut, finnes det noen lignende som passer NB? Vil heller ha disse flushmontert enn inni haikjeften. Dersom noen har ettermontert dette på en NBFL har de kanskje de gamle dekkplatene liggende, antar de kan brukes som mal til hull på en vanlig NB front?
jeg fikk tak i de her på Ebay.
tror de kan brukes til no lys kanskje.
jeg skal ha dem til oljekjøler og/eller bremsene, bare jeg finner ut hvor hullet skal lages.

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Når man kjøper disse tåkelyssettene til NB følger det ofte med en sjablon.
Tysk artikkel om montering av tåkelys på NB:
http://www.mx-5.de/html/nebelscheinwerf ... inbau.html
(Muligens det finnes noen fjærnlys som passer i disse hullene?)
Steinar
Tysk artikkel om montering av tåkelys på NB:
http://www.mx-5.de/html/nebelscheinwerf ... inbau.html
(Muligens det finnes noen fjærnlys som passer i disse hullene?)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
ahh.. takk for linken!
kan høre der om dem kan sende meg en mal.
kan høre der om dem kan sende meg en mal.

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |