Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

ej må sei at ej har opplevd av en vlsd har sluttet å virke.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Rudolf wrote:VLSD

Siden vi snakker om VLSD (Viscous Limited Slip Differential) så kan man jo avlive noen myter.
(Eller starte noen diskusjoner)

Mange mener at VLSD er perfekt for autoslalom :shock:

Erik
Jaja, der røyk nok et par unnskyldninger for en dårlig tid.. Jeg har jo prøvd begge diffene nå ettersom det satt Torsen i gamlebilen, merker ingen stooor forskjell, annet enn at LSD`n virker mykere og mindre slem.. Hehe..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

glaibilenmin wrote:ej må sei at ej har opplevd av en vlsd har sluttet å virke.
Hvordan artet det seg ?
Sluttet den å "sperre" ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

sluttet å sperre ja.
jekker opp bilen så oppfører den seg som den skal men får ikke engang 2 hjulspor på grus.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

må bare skyte inn at Torsen som snakkes om i MX-5/Miata er ikke klutsj-basert. Den er basert på larvegir og tannhjul.
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

glaibilenmin wrote:sluttet å sperre ja.
jekker opp bilen så oppfører den seg som den skal men får ikke engang 2 hjulspor på grus.
Denne tråden sier at en VLSD er i orden når "snurretesten" funker.
http://www.miata.net/garage/vlsd.html
(Men er den dau, så er den dau :roll: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TurboLag wrote:må bare skyte inn at Torsen som snakkes om i MX-5/Miata er ikke klutsj-basert. Den er basert på larvegir og tannhjul.
Larver er notert :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Erik: Som vi snakket om på autoslalomen har jeg også klart å "bruke opp" en VLSD :). Funker, funker, funker..... funker ikke :shock:.
Vil bare pressissere at det ikke er olje som får VLSD til å bremse det spinnende hjulet men en form for viskose "silikon" som blir tykkere når den blir varm. For ordensskyld må jeg også si jeg var mere glad i min VLSD enn min Torsen så lenge som den virket :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Min VLSD (på Leopold) har gått ca. 240.000 km og er like fin.
Kanskje det har noe med kjørestil å gjøre ?? :roll:

Biler med pustehjelp er jo kjent for å ruinere differ.
Kanskje de tar knekken på VLSD også ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Krengestag / stabiliseringsstag

Jeg har startet en liten diskusjon på forumet til Miata Limited Edition Owners Group. (Igjen :roll: )
Denne gangen gjelder det krengestag.
Har LE større/mindre eller samme størrelse på krengestag i forhold til "ordinære" NA-er ?
Og i forhold til R-pack ?

Det endte opp med masse motstridende meldinger og henvisninger til tabeller hos Miata.net, FM (Flying Miata) og FCM (Fat Cat Motorsport).
Til slutt ble forvirringen så stor at jeg tok stagene mine (fra Rudolf og Leopold) og målte dem egenhendig 8)

Image

Enden på visa er at litteraturen må endres :)
"We had a new member from Norway do just that to settle the dispute"
FCM har endret sitt regneark og de nye riktige tallene står her:
http://fatcatmotorsports.com/FCM_MSDS_v8_1.xls
(Forøvrig et flott samling av tall for de som liker sånnt)

Hyggelig å kunne bidra :)

Tallene i kortversjon:
Diameter på orginale krengestag til NA:
90-93 foran: 19mm, bak: 12mm
93LE foran: 19mm, bak: 11mm
94-97 foran: 19mm, bak: 11mm
94-97 Torsen: foran: 19mm, bak: 12mm
R-pack foran: 20mm, bak: 12mm

Ja !
LE har samme stag foran og MINDRE stag bak i forhold til NA 90-93.
Dette på grunn av senkingen, stivere bakfjærer og Bilstein demperene.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Har nok nokke med kjørestil å gjør ja.:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Når det gjelder krengestag, så står det litt om det i Rods' Mx-5/Miata under spesifikasjoner.

Denne boka:


Og der står det at staga foran og bak var forskjellig fra det europeiske marked og det amerikanske marked og sikkert også japanske, australske osv og. Det varierte i tillegg fra år til år. Så det er nok tre forskjellige stabstagskombinasjoner (foran + bak) mellom en 90 NA (rudolf) og en 90 Miata og en 93 LE.

Så vidt jeg husker hadde de amerikanske modellen stort sett bittelitt veikere stag enn de europeiske.

Men dette visste du sikkert.... :D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

uggla wrote: Så vidt jeg husker hadde de amerikanske modellen stort sett bittelitt veikere stag enn de europeiske.

Men dette visste du sikkert.... :D
Den oversikten som jeg laget gjelder Miata, det er viktig !
Fint at du minnet om det :)

For 90-93 er stagene ihvertfall like på Miata og de europeiske.

Jeg slo opp i Rods', og der står det feil.
Det står at 92 Miata har 21mm foran og 14mm bak.
Det er IKKE tilfelle.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Okidoki. Da har du kontroll foreløpig.... :D
Boka ligger i bilen, så jeg gadd ikke sjekke men jeg husket ihvertfall at det stod noe om det ihvertfall.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

For spesiellt interesserte

Jeg driver en liten diskusjon på 1993 Miata Limited Edition Owners Group
der jeg prøver å avlive myten om at LE og R-pack er veldig like.

"LE Suspension:

I can see from various sources that the suspension on the LE and R-pack cars differs a lot.

- Different size sway bars, front AND rear.
- The R-pack has front subframe brace, the LE has not.
- The R-pack has rear strut tower brace, the LE has not.
- The R-pack has rear cockpit cross brace, the LE has not.
- The R-pack has Torsen LSD, the LE has Viscous LSD.
- The R-pack does not have ABS, the LE has.
- The R-pack does not have power steering, the LE has

How about the Bilsteins and the springs, are they different as well ?"

Erik


Jeg tror nemlig at karakteristikken til Bilstein-demperene er forskjellig fra R-pack, men at de har samme fjærer.

Time will show :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply