Tenker på å kjøpe nye felger + evnt dekk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Er alltid noe som må fikses når man har turbo, og det ødelegger hele opplevelsen.

Vis meg noen 15" felger som ser bra ut da?
Hauk: Det stod at felgen var 15 i offset, vil det si 15"? Altså 38,1 cm i innpress?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

magenuss wrote:Hauk: Det stod at felgen var 15 i offset, vil det si 15"? Altså 38,1 cm i innpress?
Tallet i offset er antall millimetre anleggsflata på felgen (mot navet) er "offset" i forhold midten av felgen. Se bilde:

Image

NA har en negativ offset på 45 mm originalt. Hvis man da bruker felger som har negativ offset 15 (også kallt ET) så havner felgene 30 mm lengre ut fra bilen.

ET, offset og innpress er alle ord som blir brukt istedefor "negativ offset". Det er vel de færreste biler i dag som har positivt offset... kanskje noe gamle Volvoer?

Litt usikker på hvor mye teskje-modus jeg skal bruke her. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

magenuss wrote:Er alltid noe som må fikses når man har turbo, og det ødelegger hele opplevelsen.
Høres ut som misoppfattelse i min mening. De fleste som sliter med turbo har dårlig datastyring i de fleste tilfeller.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

15x8 med ET0 med tyskerstrekk og valsing har jo blitt gjort før her på huset.
Da bør jo 16x8 med ET15 være mulig.

KristianV sin viewtopic.php?t=5716&postdays=0&postorder=asc&start=15

Image
Image
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

magenuss wrote:Vis meg noen 15" felger som ser bra ut da?
Håper du ikke sitter på jobb og surfer, da blir det ikke gjort mye resten av dagen. Har har du mange koole 15-tommere:

http://clubroadster.net/forum/viewtopic ... =rim+tread
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

magenuss wrote:15" veier 7.12 kg, 16" veier 7.62 kg.
Det er jo ikke mye det?
Du har jo de referransepunktene du trenger. Dvs du vet forskjellen mellom sommerdekka og vinterdekka. Du har 14" BBS som vinterfelger? (som ligger rundt 5 kg blank per felg?) Vet du vekta på sommerfelgene?

Da er det bare å finne ut hvor langt nedpå 5-tallet du vil legge deg på. :)

Jeg hadde 14" originalfelger på min ("Sjøstjerner" som veier 4,9 kg) og merka forskjell da jeg gikk til 15" OZ Ultraleggera - som veier 5,66 kg. OBS: jeg gikk også fra 185/XX-14 til 205/50-15. Dvs mer gummi som også tilfører mer vekt. Tør ikke tenke på hvordan felger oppi 7-8-9 kg klassen vil oppleves på en MX-5.

Edit: Jeg får i hvert fall ikke gjort mye på jobben. :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Gleder meg til å prøve 7x17 med R888 neste sesong jeg.
felgene veier 1kg el.no mindre pr.stk kontra original 16" :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Jeg trur jaggu 14" BBS er enda lettere 5 kg.

http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html

Snakker vel nærmere 4,4kg kontra 5,5kg på sjøstjernene.

Vil tro du merker forskjell på 7,5 og 4,4 kg per hjul da, bare i felg.

Mener å ha hørt at 3kg uavfjæret vekt per nav x 4 = 12 kg som tilsvarer en vektbesparelse på 120 kg på hele bilen.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Aller først, tusen takk alle sammen for innspill! Jeg lærer masse.
BBS'ene ifølge førstesiden veier 3,9 kg: Mazda (BBS OEM) Alloy ('93 Black/Red) 14x6 3,9kg (miata.net)

Jeg har lyst på Enkei RP-F1, men har fått sett for få 15" felger på en miata til at jeg er overbevist. De jeg har sett hittil får meg til å ha mer lyst på 16". Noen som har noen bilder å gi meg?

Og så inn med teskje: Hva er forskjellen på følgende dekk og hva vil det si fysisk med utseende?
ENKEI RP-F1-15x7 41mm offset
ENKEI RP-F1-15x7-35mm offset
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

magenuss wrote:Jeg har lyst på Enkei RP-F1, men har fått sett for få 15" felger på en miata til at jeg er overbevist. De jeg har sett hittil får meg til å ha mer lyst på 16". Noen som har noen bilder å gi meg?
Så du den 24532453245 siders tråden jeg linka til lengre opp? :) Der folk har posta bilder av NAene sine, ofte med felg-specs.
magenuss wrote:Og så inn med teskje: Hva er forskjellen på følgende dekk og hva vil det si fysisk med utseende?
ENKEI RP-F1-15x7 41mm offset
ENKEI RP-F1-15x7-35mm offset
De nederste stikker 6 mm lengre ut på hver side av bilen. Men er altså ikke lovlige pga 10 mm endring i offset i forhold til originalt (45). Maks endring er 7 mm.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Hvis jeg har en ulovlig felg, og kræsjer. Hva kan skje da med forsikring osv?
Takk Hauk, skal se gjennom :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Er det bare de orginale "Mazda-BBS"`ene som er så lette, eller er den type BBS felger generellt lette? Er jo massevis av tilnærmet like BBS`r som ble levert orginalt til BMW, VW.. Kan tenke meg et sett med veldig lette felger og gateslicks/slicks til autoslalomen.. Kanskje helst gateslicks da det er vanskelig å få med seg et sett med felger og dekk ekstra i Miata`n.. :p
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mussa wrote:Er det bare de orginale "Mazda-BBS"`ene som er så lette, eller er den type BBS felger generellt lette? Er jo massevis av tilnærmet like BBS`r som ble levert orginalt til BMW, VW.. Kan tenke meg et sett med veldig lette felger og gateslicks/slicks til autoslalomen.. Kanskje helst gateslicks da det er vanskelig å få med seg et sett med felger og dekk ekstra i Miata`n.. :p
Mazda BBS-ene er smidd aluminium (geschmiede) og ikke støpt.
Det er grunnen til at de er så lette (og sterke).

Image

Jeg tror ikke andre BBS hjul er smidde.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

magenuss wrote:Hvis jeg har en ulovlig felg, og kræsjer. Hva kan skje da med forsikring osv?
Takk Hauk, skal se gjennom :)
På en NA er det lov å kjøre med ET på pluss/minus 15mm i forhold til ET 45 (på begge sider tilsammen).
Så ET 38 er ok, ET 37 er ulovlig.
Men ET 15 som du viser til i linken din er LANGT unna det som er lovlig.
(Og langt unna det jeg ville ha pressa inn i hjulbuene på en NA)

Som alt annet som er ulovlig, så vil det vel være avhengig av forsikringsselskap og saksbehandler.
Hvis du er involvert i en ulykke med så kraftig avvik fra det som er lovlig så kan det hende det vil føre til avkorting av forsikring eller regresskrav.

Du sier du vil ha ytelser, men det virker som det er utseende du er mest opptatt av :roll:
Hvis du er ute etter ytelser, så kan du lese masse på miata.net om hva som er anbefalt til autocross o.l.
(sjelden over 15" og sjelden offset/ET som er mindre enn 35)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

15" eller mindre er penest på NA'er.

15" er det mye dekk å velge mellom og mange felger å velge mellom.

Jeg har for tiden selv noen tunge 15x7 +35mm felger (7kg ca) med 205/50-15 Toyo r888 dekk. et på 35mm funger veldig fint.

Drømme felgen i samme str. må være disse, i allefall blandt de med en "grei" pris.

Image

^ Kan kjøpes her!
Post Reply