r888/a048/Hankook rs2/etc - priser og str. i Norge?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

r888/a048/Hankook rs2/etc - priser og str. i Norge?

Post by Vegard »

Heisann

Når jeg ser på miata.net er jo 225/45-15 en populær str. men har ikke funnet noe annet enn 225/50-15 her i Norge (litt vel høyt eller?)

Dette gjelder hankook rs2 og Toyo r888

Yokohama a048 har jeg kun funnet i 225/50-15 både i Norge og utlandet.

Kan jo dele de sidene jeg har funnet.

http://www.dekkshop.no/

http://www.styling-tech.no/

http://www.quattroco.com/dekk/toyo/r888.php

http://ralphsdack.jetshop.se/default.aspx SVENSK

Dr Holm - Hankook dekk kilde

Og for dere som har importert dekk selv, hva ligger frakt på for 4 dekk? gjerne legg til hvor du bestilte!
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Legger til en erfaring med kjøp av dekk fra storbritania jeg.

Bestilte meg nye r888'er (annen str. en det jeg har nå) fra http://www.camskill.co.uk/products.php grunnet grei pund kurs og bra utvalg.

De har også veldig bra priser og frakt koster ikke mere enn £50 for 4 dekk til Norge. De har alle str. som er å få tak i omtrent også. Skal rapportere tilbake om frakt tid. De blei sendt fra UK i dag.


Admin, kan gjerne flytte denne til teknisk, da den passer vel bedre der.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

morn Vegard. 225/45R15 er veldig uvanlig i Norge/Norden. generelt lite marked..
225/50R15 blir veldig høyt. må sjekke hvor man prosent det er kontra 195/50R15.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

225/50 blir nok fort trangt ja..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Post by StianS »

225/50-15 er +4,99% i forhold til 185/60-14 (i følge tabellen jeg sitter med)
Det vil vel si at subber det ikke, er det lov....
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Jeg bruker forøvrig alltid denne tabellen/kalkulatoren når jeg sjekker dimensjoner.

http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... ion=submit

Orginal dim som utgangspunkt også plotter jeg inn de vanlige som 205/50-15 og 195/50-15 som et punkt til å vurdere mot.

225/50 blir 4.66% høyere. (For høyt, hvertfall med senket bil.)

225/45 blir kun 1% høyere

205/50 er 1.44% høyere

185/60-14 som orginal dim.

Hva er org. dim på NB?
Last edited by Vegard on 22 Feb 2009, 21:08, edited 1 time in total.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

På min gamle var orginaloppsettet 205/45-16..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Post by StianS »

StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

NB - 195/50R15

i følge min kalkulator, er 225/50R15 + 5,199% og 205/50R15 er + 1,733%

hvis 185/60R14 er org. (noe jeg syntes er merkelig?!) = 225/50R15 + 0,663% og 205/50R15 er - 2,653%

dette er regna med et Excel ark, som jeg bruker hver dag på jobben.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Du må ha brukt 185/60-15 og ikke 14 når du regnet på det. Evt så er det noe feil ved regnearket.

225/50-15 er greit å regne på. Det gir jo 225mm sidevegg (begge sider) og 15x25,4=381mm. Diameteren (høyden) blir da 225+381=606mm.

Rulleomkrets blir deretter 606*3,14 = 1903mm

185/60-14 185*1.20 gir 222mm sidevegg. 14x25.4=355,6mm. Diameter/høyde på dekket blir 577,6mm.

Rulleomkrets blir 1814mm

100/577,6 * 606 = 1.0491. Altså 4.9% forskjell i høyde. Ser nå at 1010 kalkulatoren regner motsatt 100/606 * 577,6 som gir 4.6% forskjell.


Eller er det jeg som regner feil?


Er det sånn at inntil 3% avvik godkjennes, jeg tenker ved en EU kontroll eller kontroll langs veien?
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

senket mx5 har lite plass til hjul uansett. over 4% større hjul, begynner å bli trangt.. 225/45/50 er dimmensjonen man vil ha om det ikke skal se rart ut, og kreve høyere bil enn nødvendig
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Enig der, derfor jeg har bestilt 225/45-15 og ikke 50.

Akkurat nå er jeg j****g irritert over at skruene til solenoid tingen på startern har rista seg løs. Sitter med startern på rommet å leiter etter skruer som skal passe, men ser særs dårlig ut akkurat nu.

Helvete, det var flaks, rx-7 FC3S NA starter solenoiden er akkurat den samme som på NA mx-5. Så da fikk jeg tak i skruer!

Loctite så det holder denna gangen.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det var veldig mange tall som ble presentert her.
Mange av dem var feil ......

Orginaldimensjoner:
- NA: 185/60-R14 (ble også levert med 15")
- NB: 195/50-R15 (ble også levert med 16")
- NC: ??? R-16 (blir også levert med 17")

Dette er størrelsene som er UTGANGSPUNKTET for å beregne avvik.
D.v.s det er disse dimensjonene man må legge inn i kalkulatoren som orginaldim.
(I dine regnestykker legger du inn feil utgangspunkt Vegard, du må legge inn 185/60-R14)
Det er ikke merkelig i det hele tatt Dr. Holm :)

Jeg synes Miata.net sin kalkulator er grei (og den regner riktig)
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Trur da jeg regnet med 185/60-14 som utgangspunkt?
185/60-14 185*1.20 gir 222mm sidevegg. 14x25.4=355,6mm. Diameter/høyde på dekket blir 577,6mm.
Har også brukt 185/60-14 som "stock tire size" i kalkulatoren, på nettesiden jeg la ut.

Får jo akkurat samme svar på miata.net kalkulatoren. Den forskjellen de viser til er rulleomkrets som står oppført i 1010 kalkulatoren som speedometer difference.

Uansett skal det bli morsomt med nye dekk/felger :)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vegard wrote:Trur da jeg regnet med 185/60-14 som utgangspunkt?
185/60-14 185*1.20 gir 222mm sidevegg. 14x25.4=355,6mm. Diameter/høyde på dekket blir 577,6mm.
Har også brukt 185/60-14 som "stock tire size" i kalkulatoren, på nettesiden jeg la ut.

Får jo akkurat samme svar på miata.net kalkulatoren. Den forskjellen de viser til er rulleomkrets som står oppført i 1010 kalkulatoren som speedometer difference.

Uansett skal det bli morsomt med nye dekk/felger :)
Jeg er usikker på hva du mener med "for høyt" ?
Når vi/jeg regner prosenter, så er det i forhold til rulleomkrets/speedometeravvik, ikke noe annet.
Det er vel rulleomkrets der 5% regelen gjelder også.

Det blir sikkert fint med nye dekk/felger, ja :)

Jeg sjekket nettstedet du handler hos, og de har et fantastisk utvalg.
Men prisen blir vel totalt sett som kjøp på "salg" her, eller ??

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply