Har ett spørsmål til forumsmedlemmer som sitter på en enorm total kunnskap

Jeg har i vår skiftet motoren til en lik motor som sto i fra før (1.6 short nose mot en long nose uten oljeforbruk

Var og handla en lampe på biltema, og tok med kompisen ut i verkstedet for å justere. Vi fant ut at tenningen var på ca 11-12 grader så ikke noe i veien med det. Men tenkte jeg skulle justere den til ca 14 siden jeg allerede hadde oppe diagnoseboksen og linka denne for å sjekke. Justerte tenninga og den ligger nå på 14 grader (håper hvertfall den fremdeles gjør det om ingenting annet galt har skjedd

Vi pakka sammen og satte oss i bilen og kjørte hjem fra verkstedet, en ca 2 mil lang tur uten problemer, bilen gikk litt bedre (marginalt) men hadde ikke lenger den lill e "nølingen" den har hatt rett før 4k omdreininger. Så langt var jeg kjempefornøyd

Siden det fremdeles var timer igjen av mekkekvelden henta jeg nøklene til båten og vi tenkte oss en tur ut å starte den og ta an vinterpresenninga siden vi først var i gang med jobbinga. Ut av parkeringsanlegget, vipper bakenden ut i første rundkjøring og justerer sladden med gasspådrag. Hvorpå kameraten kommenterer: "kjører den rundkjøringa mye du eller?" hvorpå jeg stolt svarer, joda kommer seg nå etterhvert

Her er det det mindre kjekke begynner, bilen får helt plutselig en mye grovere lyd, og drar dårligerre, jeg slakker av og følger trafikken, tar av første avkjørsel og kjører småveiene hjemover igjen,motoren drar ikke noe særlig nå, men bråker mye når jeg får litt turtall på den. I fri virker den ok på responsen, men med grov lyd ved høye turtall. Vel hjemme i parkerinsanlegget åpner vi panseret og begynner lete, ved gasspådrag bråka det noe sinnykt, men virka som det meste kom fra luftfilteret faktisk?!?!? Når jeg slipper gassen skrangler det en del under bilen og vi hører blåselyder, finner ett par kjøreramper i en nabobås som vi låner og kjører oppå, Blåselyden kommer rett og slett fra rett før katalysatoren, der er det full utblås i flensen mellom grenrør og katt. En pakning gjør definitivt ikke jobben sin lenger, i tillegg skrangler det fra katalysatoren. Når vi stramte til boltene mellom grenrør/katalysator forsvant det meste av blåsinga, men skranglinga tilltok. det jeg ikke forstår selv er at når vi holdt for eksosen (etter tiltrekking av boltene på flensen) kom det mye luft ut bak på tomgang, men når vi ga på virka det nesten som det slutta å komme ut luft bak, så kom den igjen i det turtallet sank

Som tilllegsinfomasjon kan jeg jo si at motoren sviver fint, det er ingen synlige lekkasjer noen plass og eksosen er fargefri.
Kan det være så enkelt (pliiiiiiiis la det være det) at innmaten i katalysatoren er ødelagt og legger seg på tvers og blokker eksosen?? Jeg fikk med en racekat når jeg kjøpe motoren hos Stinaoppstova så ny kat har jeg, og forhåpentligvis får jeg låne en bukk i morra til å få skifta den (ikke skifta når jeg skifta motor fordi bakre boltene satt som støpt på bilen)
Jeg har lenge hatt en ulyd, og lett skrangling på tomgang, fra eksosen som jeg alltid har tatt for å være en begynnende failure av bakre potta. Lydene fra eksosen ved pådrag tidliger kan vel best sammenliknes med en gammel civic med orginaleksos, lett fresing. Med det som har skjedd i dag kan det nesten virke som om det har vert katalysatoren min som har lagd ulyden på tomgang hvertfall.
Noen som har hørt om liknende tilfeller??
H A