Bare å skru av ja,mojo-91 wrote:Jeg har gjort nye målinger som dessverre konstaterer at batteriet ikke ladesRudolf wrote:Har du målt ladespenningen ?
(spenningen på batteriet når motoren går)
Erik![]()
12,13V over batteriet
11,84V når motor er i gang. (kald motor men det har vel ingen påvirking)
Dynamo er vel kaputt, da...
charge-lampa lyser
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Du nevnte at 323 har samme dynamo, men annet reimhjul. er vel bare å skifte over reimhjulet mitt, da ?StianOppistov wrote:Bare å skru av ja,mojo-91 wrote:Jeg har gjort nye målinger som dessverre konstaterer at batteriet ikke ladesRudolf wrote:Har du målt ladespenningen ?
(spenningen på batteriet når motoren går)
Erik![]()
12,13V over batteriet
11,84V når motor er i gang. (kald motor men det har vel ingen påvirking)
Dynamo er vel kaputt, da...
Hvilken generasjon 323 er det snakk om ?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Jeg kjøpte en nyoverhalt 323 dynamo. Samme reimhjul, 500 kr billigere.
Eneste jeg måtte gjøre var å borre opp hullet i front. Det var gjenget, og det er ikke plass til å kjøre inn en bolt der i MX5 motorn.
Eneste jeg måtte gjøre var å borre opp hullet i front. Det var gjenget, og det er ikke plass til å kjøre inn en bolt der i MX5 motorn.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Hvilken årsmodell av 323 var denne fra?Vidar wrote:Jeg kjøpte en nyoverhalt 323 dynamo. Samme reimhjul, 500 kr billigere.
Eneste jeg måtte gjøre var å borre opp hullet i front. Det var gjenget, og det er ikke plass til å kjøre inn en bolt der i MX5 motorn.
Last edited by mojo-91 on 29 Sep 2009, 10:01, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Har forøvrig gjort mine siste målinger for å konstatere at det virkelig er dynamoen som er kaputt, og ikke ledningsnettet og har dermed friskmeldt ledningsnettet.
IGNITION SWITCH POS.-------OFF------------ON----------IDL
B (batteri)---------------------12 (OK)-----11,8 (OK)-----11,6 (skulle vært 14)
L (signal ecu)--------------------0(OK)------0,8 (OK)-------0,8 (skulle vært 14)
S (tenning)--------------------12 (OK)-----11,8 (OK)------11,8(skulle vært 14)
Målingene under tomgang (som skulle vise 14V) viser at dynamoen ikke lader
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
IGNITION SWITCH POS.-------OFF------------ON----------IDL
B (batteri)---------------------12 (OK)-----11,8 (OK)-----11,6 (skulle vært 14)
L (signal ecu)--------------------0(OK)------0,8 (OK)-------0,8 (skulle vært 14)
S (tenning)--------------------12 (OK)-----11,8 (OK)------11,8(skulle vært 14)
Målingene under tomgang (som skulle vise 14V) viser at dynamoen ikke lader
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Jeg har lest at en slakk vannpumpe/dynamoreim kan forårsake at "charge"-lampa i instrumentpanelet vil lyse.
Jeg må innrømme at jeg har ikke kontrollert om reimen min er stram nok.
Uansett, så tyder vel verdiene mine på at dynamoen er konk.
Jeg mener,...hvis reima var slakk, så ville jo likevel dynamoen til en viss grad lade...., og det gjør jo ikke min.![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Jeg må innrømme at jeg har ikke kontrollert om reimen min er stram nok.
Uansett, så tyder vel verdiene mine på at dynamoen er konk.
Jeg mener,...hvis reima var slakk, så ville jo likevel dynamoen til en viss grad lade...., og det gjør jo ikke min.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Skal mye slark til før den slutter å lade. vil helst plage deg med ulyder om den er for slark..mojo-91 wrote:Jeg har lest at en slakk vannpumpe/dynamoreim kan forårsake at "charge"-lampa i instrumentpanelet vil lyse.
Jeg må innrømme at jeg har ikke kontrollert om reimen min er stram nok.
Uansett, så tyder vel verdiene mine på at dynamoen er konk.
Jeg mener,...hvis reima var slakk, så ville jo likevel dynamoen til en viss grad lade...., og det gjør jo ikke min.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Oskar, jeg er helt impregnert over din grundige og metodiske feilsøkingmojo-91 wrote:Jeg har lest at en slakk vannpumpe/dynamoreim kan forårsake at "charge"-lampa i instrumentpanelet vil lyse.
Jeg må innrømme at jeg har ikke kontrollert om reimen min er stram nok.
Uansett, så tyder vel verdiene mine på at dynamoen er konk.
Jeg mener,...hvis reima var slakk, så ville jo likevel dynamoen til en viss grad lade...., og det gjør jo ikke min.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hvis dynamoen går rundt, så skal den lade (enig med deg).
Veldig bra å feilsøke litt før man kaster seg over PC-en og begynner å shoppe deler .....
Din utmerkede tabell:
IGNITION SWITCH POS.-------OFF------------ON----------IDL
B (batteri)---------------------12 (OK)-----11,8 (OK)-----11,6 (skulle vært 14)
L (signal ecu)--------------------0(OK)------0,8 (OK)-------0,8 (skulle vært 14)
S (tenning)--------------------12 (OK)-----11,8 (OK)------11,8(skulle vært 14)
Viser at Dynamoen ikke lader, og at ledningsnettet (sannsynligvis) er i orden.
Enig, skift dynamo !
(En superivrige mekaniker kunne vurdert å plukke fra hverandre dynamoen og sjekket likeretterbro og/eller regulator,
men det får være grenser ....)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Takk for ros, Erik
Ja det er jo litt gøy, da, å finne ut av hvordan ting fungerer. Må si at kjøpet av Rod´s Enthusiast´s Workshop Manual var gull verdt. Den er favorittlektyren for tiden
Har forøvrig fått en god pris på dynamo fra Andreas Fast i Danmark.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ja det er jo litt gøy, da, å finne ut av hvordan ting fungerer. Må si at kjøpet av Rod´s Enthusiast´s Workshop Manual var gull verdt. Den er favorittlektyren for tiden
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Har forøvrig fått en god pris på dynamo fra Andreas Fast i Danmark.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
For seint ute, StianStianOppistov wrote:Fant 3 dynamoer og 4 startere, så lagret er ikke helt tomt enda,,.
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Har allerede bestillt i fra Andreas Fast i Danmark.
tipp, topp dynamo hentet fra 93- Mx5 som har rullet bare 63000km.
500 danske kroner, pluss 420,- i frakt.
Men da vet de som skulle trenge dynamo i fremtiden, at Oppistov har dem i fleng
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Vil bare informere om at diagnosen viste seg å være helt korrekt. Dynamoen var kaputt, og JA, ny dynamo løste problemet
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 529#112529
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 529#112529
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35