mojo-91

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Bytte av Dynamo

For et par uker siden begynte batterilampa i instrumentpanelet å lyse. Etter å ha målt spenningen i de tre kontaktene som sitter i dynamoen, samt målt spenningen over batteriet, fikk jeg konstantert at dynamoen hadde tatt kvelden. Ny dynamo hos Mazda kostet en million kroner, pluss mva, og en ny en fra mx5parts, pluss frakt og mva hadde fort blitt like dyrt. Fokuset gikk fort over til å skaffe en brukt dynamo fra en bil med lav kilometer. Denne fant jeg hos vår danske venn Andreas Fast i Danmark.

Den nye, gamle dynamoen kommer fra en 93 modell med 63000 kilometer bak seg. 500 danske, pluss 420 i frakt. Ingen mva, så dette kom på drøye 1000 norske kroner. Og monteringen, den skulle jeg selvsagt gjøre selv. Ikke fordi jeg er gjerrig, men fordi jeg har lyst og lære, og....

hallo!...hvor vanskelig kan det være ??

Veldig enkelt faktisk :D

Image
Det er en del ting som må fjærnes for å komme til dynamoen: luftrørene mellom luftmengdemåleren og gasspjelet (throttle body).
Deretter må Throttle body demonteres. Dette er bare å løsne 4 bolter og hekte av gass-wiren. Kjølevæsken skal etter boka tappes ut av systemet. Jeg monterte bare slangelåser på de to slangene som fører kjølevæske inn i og ut av ISC-ventilen (som sitter fastmontert til throttle-body). Det gikk fint.
Når alt det raklet er ute, er det bare å koble av ledningene (husk å koble fra batteriet først) og demontere den gamle dynamoen. En kraftig bolt i bunn og en mindre (justeringsbolt) i topp. Og selvsagt hekte av drivreima.

Image
Her er den nye dynamoen til høyre ( 63 000 km) og den gamle (165 000 miles) side om side. Da er det bare å montere den nye dynamoen.

Image
Da var den nye dynamoen på plass. Enkelt og greit. Brukte en drøy time på denne jobben. Gøy var det og :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 852

Post by Kolbotn »

Bra du fikk fiksa det før snøen og kulda kom da! Gøy når man får til sånn som det der:) burde vel kjøpe meg en manual snart jeg også, alt jeg har gjort hittil er bare basert på logikk;)
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

På med hardtoppen

Da var hardtoppen på plass, og snart er det på tide å legge om til vinterhjul. :(
Kan ikke si jeg ser frem til det, da jeg har blitt svært knyttet til de nye Rota RB´ene mine.

Image

Image

Image
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

" Nå skal det bli varmt i stua :)

Image
Adrian
4200 RPM
4200 RPM

Post by Adrian »

Haha, herlig bilde! Du hadde nå klart å trøkke nedi et par kubber til.. :wink:
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

kult! Plantasjen med 5 sekker for 300,- ?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

22 blå på Trysil

Var i Trysil over helgen. 22 minus og 8 m/sek. vind. Brrrrr....
Meg og fruen,ryggsekk, støvler og annet pikkpakk i bagasjerommet, en diger NortFace-bag i hattehylla og to snowboard på bagasjegrinda. Rimelig fullpakket bil med andre ord.
Har forøvrig aldri tidligere hatt det så gøy med denne bilen vinterstid. Utrolig gøy å legge breisida ut i alle svingene på vei opp trysilfjellet :D
Bilen stod stille i tre døgn, men startet som en klokke da vi skulle hjemover til Oslo på søndagen. Men det skulle kanskje bare mangle når man har nytt batteri og en motor som funker som den skal :wink:

Image
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Tipper det var heftig dawnfarss med den vingen der.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

arildh wrote:Tipper det var heftig dawnfarss med den vingen der.
Gjett om, a :lol:
Bilen var faktisk litt ustabil i høyere hastigheter...
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 560

Post by Steinar »

Man trenger faktisk litt løft på MX5'en om vinteren slik at den ikke subber nedi ubrøyta vinterveger.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Beining
500 RPM
500 RPM

Post by Beining »

Hehe, hvem sier at MX5 ikke fungerer som dagligbil? :D
Herlige bilder Mojo-91
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

Nye Bremser

Da har jeg endelig tatt meg sammen, og montert de nye bremsene jeg hatt liggende i et halvt års tid. Nye skiver og klosser, og brukte braketter, bestillt fra Autolink i England.
Grei skuring denne jobben her, bare man er spandabel med CRC på alle bolter, for de satt hardt! Gummihammer er og et smart verktøy. Sette fastnøkkelen på bolten og dunke løs med gummihammeren for å få skikkelig moment. De gamle skivene hadde begynt å krakelere fra innsiden, så det var nok lurt å få byttet dette.
Som prinsipp har jeg å oppgradere hver gang noe må skiftes ut, så denne gangen ble det større skiver, fra 1,8-literen. Ja de er større, og blankere (foreløpig) og ja, de funker! :D

Image

Så mye større er de nye bremseklossene

Image

Her er et smart triks for å få løsnet de gamle bremseskivene. Jeg hamret og sprayet til den store gullmedaljen, uten at skivene rikket seg så mye som en millimeter. Først da oppdaget jeg det lille, gjengete hullet i skiven, og leste meg frem til at ved å skru "noe" inn her, så vil skiva løsne. Fantastisk nok, så passer den tvingen som bilens jekk er montert fast i bagasjerommet, perfekt til dette formålet.
"snapp", så var skiva løs, og en haug med rust falt ut.

Image

Sway Bars

Ellers så var jeg så heldig å vinne budrunden rundt et par sway-bars, som satt på den tyske donorbilen til Erik. Jeg trodde først at disse var Racing Beat, eller evt JR, på grunn av rødfargen. Det viste seg å være feil, da rødfargen var sprayet på, og delvis avflasset. Etter litt research viser det seg å være Flyin Miatas sway bars til 1,8-literen. Men de passer perfekt på min 89-modell også. 25,4mm foran (mot stock 19mm)(se bildet), og 15,8mm bak, (mot stock 12mm).
Det funker helt fantastisk bra. Jeg kjører med stock dempere og fjører, og disse sway-barsene har virkelig gjort bilen sprek i svingene. Virkelig kontant og responsvillig :mrgreen:

Image
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

Nye Speil

Image

Ting tar tid...Etter at bilen min ble vandalisert for et års tid siden og det ene speilet mitt var knekt av, har jeg til nå kjørt rundt med bare et speil.
Nå har jeg altså endelig fått ut fingern og lakkert et sett hvite speil jeg kjøpte av Oppistov i vinter. Speilene er av den nyere typen og elektriske (selv om jeg ikke har koblet til det elektriske)
Jeg synes ihvertfall de ser mye bedre ut enn de gamle mikke-mus-speilene.
Skriften "Objects in mirror are closer than they appear" er selvsagt et must på en amerika-importert mx :mrgreen:

Sommerturen-10

Oslo - Seljord - Suleskar - Stavanger - Haugesund - Odda - Voss - Lærdal - Tyin - Fagernes - Oslo

Image

Nå er det 4. året på rad at vi reiser vestover med fullstappet bil på sommeren. En ryggsekk i bagasjerommet, en ryggsekk i hattehylla og en northface-bag på bagasjestativet.
1154 kilometer med inspirert kjøring og tungt lastet, men i år er første året motoren er i toppform (etter lock-tite reparasjonen av veivtappen min).
Dessuten har jeg nytt fremre FM-krengestag, samt nye 1,8-bremser. Disse oppgraderingene har virkelig satt sitt preg på sommerturen. For en fantastisk morsom kjøremaskin !! :mrgreen:
Motoren fungerer optimalt, det nye krengestaget gjør at jeg virkelig kan presse bilen ut av krappe svinger, og de nye bremsene gjør at jeg faktisk merker at de bremser og at det er mer å hente.
Jeg må si jeg ser frem til å oppgradere understellet videre.

Image
Image
Last edited by mojo-91 on 26 Aug 2010, 20:38, edited 2 times in total.
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Ser veldig bra ut!

Gøy når man gjør ting med bilen og umiddelbart føler en positiv forbedring. Stag er absolutt tingen og det er 1.8 bremsene og.
:D
Må si at den "gamle slitern" (tenåring enda...) holder seg godt! Sprekere enn noen gang!

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

Viktig erfaring vedrørende oppgradering av Sway Bars

Som sagt har jeg oppgradert krengestagene mine til et sett fra Flyin Miata. Siden jeg ikke har all verdens erfaring med oppgradering og justering av understell, har jeg valgt å følge regelen "bytte en ting av gangen, og se hva som skjer", i motsetning til å lempe på med stag og fjører og det som er, og så vet man faktisk ikke hvilken oppgradering som gjør hva.

Altså,...først byttet jeg fremre krengestag fra original (19mm diameter) til FM (25,4mm diameter). Så hadde jeg en lang sommertur rundt vestlandet, Hardanger og Jotunheimen hvor jeg for første gang forstod at jeg faktisk har sportsbil :wink: Dette fremre staget forvandlet virkelig kjøreegenskapene fra bra til fantastisk. Så etter å ha kommet meg hjem, monterte jeg det bakre staget fra originalt (12mm diameter) til FM (15,8mm diameter) i forventning om at nå skulle det bli enda bedre sportsbil....

nei !!

Nå har jeg kjørt rundt med dette en periode, og er ikke særlig imponert. I lave hastigheter (les under 60) er nok bilen et hakk vassere i svingene, men den har en tendens å slenge med hekken og spinner. Det som verre var, var at bilen kjentes ut som levde sitt eget liv på motorveien (les: over 60) og særlig i humper, svinger (eks: under bygdøy-lokket) og ved alle motorveiers avkjøringsramper. Styreresponsen var elendig og til tider skummel. På vått føre var dette virkelig"scary shit"

Så, jeg har byttet det bakre staget med det originale igjen, vært ute og pressa meg av og på alle av/påkjøringsramper mellom Høvik og Holmen, med dertilhørende rundkjøringer, og jeg kan bare si en ting: mojo is back!!

Så,....hvorfor oppførte bilen seg så underlig med dette bakre krengestaget?
Jeg har lest litt rundt på nett og fant denne linken her: http://www.solomiata.com/swaybar.html

Torsen LSD equipped cars can get away with larger rear bars than the earlier Viscous LSD cars. The key to a fast viscous or open diff car is to keep the rear planted and not spin the inside rear tire in a power-on corner exit. Select a combo that slightly understeers for these cars.

Altså, min 89-modell bør ha en kombinasjon som understyrer fremfor overstyrer. I følge tabellen til solomiata, overstyrer den FM kombinasjonen jeg har prøvd ut.

Keep in mind though that the faster you go the more front bias the setup needs to be to maintain the same level of balance. In other words, if you typically drive 90% of your time around town then your Miata will feel very racy with a relativly larger rear bias that a street kit provides. However, as you do go faster, such as an interstate off ramp, your Miata will likely get nervous and will be unforgiving to corrections. If you are not comfortable with your high speed or emergency car control skills then I would personally keep that in consideration when determining sway bar sizes for a street setup.

Akkurat dette er det jeg opplevde.
Det der staget skal ikke på igjen før jeg evt. har oppgradert dempere of fjører......puh... :wink:
Post Reply