Gearkasser/Bakaksler
Moderator: Styremedlemmer
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Er det noe poeng for meg og bytte til en slik bakaksel?
Prisen på denne?
Synes enda at 6 giret er noe høyt ved 100km/t.
Men min 1.6 NB hadde et enda høyere turtall ved 100km/t
Prisen på denne?
Synes enda at 6 giret er noe høyt ved 100km/t.
Men min 1.6 NB hadde et enda høyere turtall ved 100km/t
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Sikker på dette? Vi testet dette i Tyskland i sommer og jeg hadde lavere turtall med min 1.6 med 5 gir enn EspenSort med sin MSM med 6 gir.tness wrote:Synes enda at 6 giret er noe høyt ved 100km/t.
Men min 1.6 NB hadde et enda høyere turtall ved 100km/t
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
tness: Du har denne utvekslingen (3.64:1).
indahla: Du har rett: MSM har 4.1:1 i diffutveksling, det samme som din 1.6 NB. Dette sammen med at 6. gearet på MSM'en med utveksling på 0.84:1 (du har 5.gear med 0.81:1) gir ca. 3,5% lavere utveksling enn din 1.6 NB.
(Har oppdatert startinnlegget på denne tråden i dag. Har tatt feil ang. diffutveksling på 2004-2005 Miata inkl. MSM. Disse har 4.1:1 og ikke 3.9:1 som jeg skrev tidligere.)
Steinar
indahla: Du har rett: MSM har 4.1:1 i diffutveksling, det samme som din 1.6 NB. Dette sammen med at 6. gearet på MSM'en med utveksling på 0.84:1 (du har 5.gear med 0.81:1) gir ca. 3,5% lavere utveksling enn din 1.6 NB.
(Har oppdatert startinnlegget på denne tråden i dag. Har tatt feil ang. diffutveksling på 2004-2005 Miata inkl. MSM. Disse har 4.1:1 og ikke 3.9:1 som jeg skrev tidligere.)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Steinar hvor mange % høyere utveksling har jeg på min 10th kontra 1.6 NB
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Kan noen med 10ae sjekke dette ? Jeg tipper den har 4.1 eller 3.9 i beste fall.
Kjør i 100 kmt (helst målt med GPS) og rapporter turtall.
Jeg har aldri hørt om en MX5/Miata med 3.63 diff bortsett fra at det på div forum samt en artikkel på AutoSpeed står at den ble levert på noen biler i Australia.
Om 10ae har 3.63 er denne bilen et veldig bra utgangspunkt for seriøs overlading.
Kjør i 100 kmt (helst målt med GPS) og rapporter turtall.
Jeg har aldri hørt om en MX5/Miata med 3.63 diff bortsett fra at det på div forum samt en artikkel på AutoSpeed står at den ble levert på noen biler i Australia.
Om 10ae har 3.63 er denne bilen et veldig bra utgangspunkt for seriøs overlading.
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
arildh:
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... -5_nb.html
(Vet jeg tok feil ang. MSM, men hadde dette fra artikler på nettet som jeg tok for god fisk. Det finnes mange kombinasjoner av gearkasser og bakakselutvekslinger, og da spesielt for Miata.
For europeiske solgte MX5 er dette mye enklere:
1990-1993: 4.3:1
1994-2005 ( 5.gears og automat): 4.1:1
1999-2005 (6. gears): 3.64:1)
tness:
NB 1.6 (og 1.8 ): totalutveksling i 5. gear: 4.1*0.81=3.32
10th: totalutveksling i 6. gear: 3.64*0.84=3.06
Dette betyr at en 10th er ca. 8.5% høyere gearet enn en 5 gears NB.
Steinar
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... -5_nb.html
(Vet jeg tok feil ang. MSM, men hadde dette fra artikler på nettet som jeg tok for god fisk. Det finnes mange kombinasjoner av gearkasser og bakakselutvekslinger, og da spesielt for Miata.
For europeiske solgte MX5 er dette mye enklere:
1990-1993: 4.3:1
1994-2005 ( 5.gears og automat): 4.1:1
1999-2005 (6. gears): 3.64:1)
tness:
NB 1.6 (og 1.8 ): totalutveksling i 5. gear: 4.1*0.81=3.32
10th: totalutveksling i 6. gear: 3.64*0.84=3.06
Dette betyr at en 10th er ca. 8.5% høyere gearet enn en 5 gears NB.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Testa vi ikke det på veg til Ringen i fjor? Ikke at vi kjørte så mye i 100 da..arildh wrote:Savner fortsatt noen som kan teste hvor mange RPM man har ved 100 km/t (helst på GPS) i en 10ae.
Jeg skal snakke med Janos og GPS`en hans en dag, så skal vi finne ut av det en gang for alle.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red