DIAGNOSEVERKTØY

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

bengan
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 20 Aug 2009, 16:27
Status: Offline

DIAGNOSEVERKTØY

Post by bengan »

Har noe elekriske problemer med min miata fra 1990 men de klarer ikke å løse dette på verkstedet da de bare har utstyr for å diagnostisere den auropeiske utgaven ...altså mx5 og ikke den amerikanske "MIATA"
Jeg bor i Vestfold.
Er det noen som vet om et verksted som har slikt utstyr???

Setter stor pris på et svar

MVH Bengan :roll:
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hva slags elektriske problemer er det du har?

At verkstedet du har vært hos sier at de ikke har utstyr til å diagnostisere bilen din, tyder på at de ikke har peiling!
Diagnosesystemet til MX-5 (europeisk) og Miata (amerikansk) er identisk.

hilsen oskar (Miata)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvilken årsmodell ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
bengan
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 20 Aug 2009, 16:27
Status: Offline

Takk

Post by bengan »

Problemet er at jeg kan parkere bilen over natta, ta ut tenniningsnøkler osv
neste dag finner jeg at bilen har tomt batteri da vifta har stått på uten tenninga på :cry: :::::merkelige greier

I dag lukta det svidd på vei til skolen og da jeg kom frem vil den ikke starte igjen uten å måtte skyves igang.Misstenker at starteren har vært koblet inn på kjøreturen og har brent opp....misstenker at dette kan ha noe med at det skurrer i det elekriske opplegget i bilen.

Bengan
bengan
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 20 Aug 2009, 16:27
Status: Offline

DIAGNOSE

Post by bengan »

Var på merkeverksted MAZDA i Sandefjord

Det var der jeg fikk vite at de ikke kunne koble til diagnoseverktøy

Bengan
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

som sagt over: at de sier sånt viser at de ikke har peiling
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

For å lese motorkoder på OBD-1

Ta en ledning mellom TEN og GND og skru på tenningen..

Motorlampa (CEL) vil nå blinke koder.
(dioden trenger du ikke på Miata, der blinker CEL)

Les mere her
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: Takk

Post by BaktusBror »

bengan wrote:Problemet er at jeg kan parkere bilen over natta, ta ut tenniningsnøkler osv
neste dag finner jeg at bilen har tomt batteri da vifta har stått på uten tenninga på :cry: :::::merkelige greier
Bengan
Jeg tror det er laget slik at vifta skal kunne gå uavhengig av tenningsnøkkelen. Så hvis vifta ikke stopper, bør du bytte tempsensoren som slår vifta av og på (eller ihvertfall feilsøke på den)

Hvis du har mange elektriske / elektroniske "troll", lurer jeg på om du har hatt "badekar"-problemer,dvs regnvann i store mengder i kupeen. Styringscomputeren er plassert nede ved gulvet, bak fotplata til passasjeren. Kontaktene sitter nederst, så hvis det har vært noen cm vannstand, kan disse ha begynt å korrodere, med alle slags snodige feilsymptomer. Enkelt å sjekke og rense kontaktene.
User avatar
TrondG
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 12 Jan 2009, 12:25
Medlemsnummer: 779
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by TrondG »

Jeg hadde liknende problemer på en Escort 94 modell. Vifte, vinusvisker etc begynte å gå når jeg var vekk og flatt batteri.
Hadde bilen 3 ganger på verksted, men det viste seg til slutt at det var ett rele til 200 kr som var kaputt.
Vet ikke om det kan være noe slikt eller om den slags oppdages med diagnoseverktøy?
Hvis vifta begynner å gå etter først å være stengt så er det ikke en permanent feil, men noe som kommer og går og dermed kanskje ikke oppdages med en gang på verkstedet. :roll:
It's better to burn out than to rust!

Mazda MX-5 1,8l 2000 Emerald mica

Medlem nr 779
bengan
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 20 Aug 2009, 16:27
Status: Offline

Takk til dere alle

Post by bengan »

Takk
Jeg var innom et bil/båt elektrofirma som bekrefter teorien om at boxen som ligger på gulvet under matten på høyre side mest sansynelig er utsatt for fuktighet.
Den ser ut som den er skrudd sammen og er tett, men det er jo en mengde koblinger på baksiden som er exponert.
Har hatt noe vann inn i bilen så det kan stemme det.Jeg kan ikke se at det har irret på kontaktene men det er jo fullt mulig alikevel.

Kan dettre ha ført til at starteren har brent opp?? Tror den har det ettersom den er helt død og det luktet svidd i bilen på vei til skolen her om dagen.I så tilfelle er jeg ute etter å kjøpe en starter av noen der ute.
De tok 2400 kr for en ny starter på Bilextra så en brukt en hadde vært gunstig.
I går kuttet vindusviskere også ut, dvs de kommer og går sammen med viften.Høres små klikk fra den boxen det blir referert til her samtidig.

:lol: Super takknemmelig til dere som har svart meg.

Bengan
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Re: Takk til dere alle

Post by anton.g »

bengan wrote:Takk
Jeg var innom et bil/båt elektrofirma som bekrefter teorien om at boxen som ligger på gulvet under matten på høyre side mest sansynelig er utsatt for fuktighet.
Den ser ut som den er skrudd sammen og er tett, men det er jo en mengde koblinger på baksiden som er exponert.
Har hatt noe vann inn i bilen så det kan stemme det.Jeg kan ikke se at det har irret på kontaktene men det er jo fullt mulig alikevel.

Kan dettre ha ført til at starteren har brent opp?? Tror den har det ettersom den er helt død og det luktet svidd i bilen på vei til skolen her om dagen.I så tilfelle er jeg ute etter å kjøpe en starter av noen der ute.
De tok 2400 kr for en ny starter på Bilextra så en brukt en hadde vært gunstig.
I går kuttet vindusviskere også ut, dvs de kommer og går sammen med viften.Høres små klikk fra den boxen det blir referert til her samtidig.

:lol: Super takknemmelig til dere som har svart meg.

Bengan
Har en ekstra "boks" hvis du skulle være så uheldig å ha brent opp den.
Koster sikkert en formue ny.
Bare å ta kontakt.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Hva er batteri spenningen din? Kan vel vær et kortsluttet batteri som lager krøll, siden det lukter svidd.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

tenningslåsen kan og gjør at du får problemer med vifte/vindusviskere.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

At noe kan ha hendt med ECU'en kan godt være.
Men når det gjelder starteren, så kan det være at det var/er en feil med innstalgsreléet som holdt den inne konstant,
burde sjekkes før en ny settes inn.
Eller så kan det være at returen på innslaget til den gamle starteren var ødelagt slik at starteren lå inne hele tida,
som resultat gir en ødelagt starter. Byttet en på en annen bil av den grunn.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
bengan
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 20 Aug 2009, 16:27
Status: Offline

Anton.g

Post by bengan »

:lol:
Det er jo mulig jeg må bytte denne boxen ja.
Godt å vite at det finnes en der ute ,aner ikke prisen på den ny.
Jeg har nå løftet på matter og laget det luftig i bilen. Satser på å få allt knusktørt.Skal gå over kontaktene bak boxen.
Hvis det skulle vise seg at den er gått føyken er jeg naturlig nog veldig interessert i din box Anton.
Håper jeg kan komme tilbake til deg om noen dager hvis det er nødvendig.
Ble også fortalt at tenningslåsen kunne være problemet....men hvordan i pøk finner jeg ut om den er gåen da?? :?:

Huff håper å få dette i orden snart. Har hatt bilen i 5 år nå og er veldig glad i den.Morsomme biler.

Bengan
Post Reply