Rustfjerning på understell o.l.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Rustfjerning på understell o.l.

Post by OleK »

Har litt overflaterust på understellet enkelte steder. På vangene i snuten under låvedørene, bærearmer ol.
Er det noe som kan gi en detaljert oppskrift på hvordan man fjerner slik rust og hvordan man etterbehandler?
Også med hvilke produkter man benytter. Det jeg håper er at rusten kan fjernes uten at bilen må plukkes i biter.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Rustfjerning på understell o.l.

Post by MxMats »

Du kan jo ta en oljebehandling, evt tectyl osv. Men da må du fjerne alt av rust først ellers vil det bare gro under tectylen igjen.. Sandblåsing er jo en fin metode å fjerne rust på.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
phatphuck
500 RPM
500 RPM
Posts: 88
Joined: 20 Jul 2008, 11:32
Location: sandnes
Status: Offline

Re: Rustfjerning på understell o.l.

Post by phatphuck »

hørt mangen som bruker eddik. legger delene oppi et kar over natten. skal vist være som nye etter på.
men owatrol er jo en bra olje og bruke på rett på rust
96 vw taro offroad
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Re: Rustfjerning på understell o.l.

Post by RonnyG »

Har god erfaring med denne pakka:
http://www.chemical.no/index.php?option ... &Itemid=31
Dyr, men virker.

Har brukt denne før lakkering og har nå holdt fint i 5 år uten at rust kommer tilbake. Mulig du finner en billigere pakke på nettsiden deres hvis det er understell/ikke synlige flater det gjelder.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
Lems
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 17 Jul 2006, 02:00
Location: Lofoten
Status: Offline

Re: Rustfjerning på understell o.l.

Post by Lems »

Sandblåse er helt klart best, men om du ikke har muligheter til det - så ha jeg god erfaring med følgende fremgangsmåte på mine veteranbiler:
Avfette området først og vask ned med varmtvann (evt med litt oppvaskmiddel i vannet)- poenget er å få det helt fritt for fett/olje/asfalt o.l.
1 Syrevask rusten - feks Ferro Bet sin Rustfjerner (bruksanvisning står på flasken).
2 Owatrololje blandet ca 50 % med Lynol- ha på en fille og tørk (gni gjerne litt) over området som er syrevasket.
(Poenget med å blande med lynol er at oljen blir ekstra penetrerende på porene i stålet og at lynolen fordamper raskt og lar oljen ligge igjen inne i porene.
Grunnen til å ha owatrololjen på en fille er at oljen kun skal være et tynt strøk).
Når dette er tørket
3 Pensle på Ferro Bet sin "Sealer" - Dette er en oljegrunning som er rusthindrende og som fungere meget bra. 2 strøk- hvorav første strøket blandet med litt Lynol.
Deretter- når grunningen har tørket- legger du på et overflatelag - (hvis du skal lakke over med 2k lakk må du ha en annen grunning over sealeren da denne kan "koke"/reagere med lakken).
Ferro Bet og Owatrol er mye brukt under restaurering av veterankjøretøy- og dette er produkter som fungerer helt greit i motseting til mye annet rart som fins å få kjøpt der ute - jeg nevner i fleng Hamerrite, rustbjørn, Brunox osv.
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Rustfjerning på understell o.l.

Post by OleK »

Takk, det var en howto som dette jeg håpet at noen ville bidra med :D
Skal prøve å få tak på disse midlene og teste dette.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
petterbw
Status: Offline

Re: Rustfjerning på understell o.l.

Post by petterbw »

trodde brunox var bra jeg. burkte det på første bilen min, og rusta kom ikke tilbake der jeg hadde behandla. men den kom over alt ellers da. så var litt meningsløst kanskje.
hvor kjøper man ferro bet og owatrol?? hvis dette er beste løsning er det jo greit å ha litt stående
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Re: Rustfjerning på understell o.l.

Post by B1ackBoX »

Vet ikkje hvor i landet du befinner deg, men jeg kjøpte ferro-bet på Maxbo i Sandefjord.
Den lokale Malerbutikken hadde tidligere i 'bil-hjørnet' sitt, men sluttet med å selge produktene dems, med unntak av ferro-bet sin felgvask.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Rustfjerning på understell o.l.

Post by OleK »

petterbw wrote:trodde brunox var bra jeg. burkte det på første bilen min, og rusta kom ikke tilbake der jeg hadde behandla. men den kom over alt ellers da. så var litt meningsløst kanskje.
hvor kjøper man ferro bet og owatrol?? hvis dette er beste løsning er det jo greit å ha litt stående
Ferro bet selges bla på Torshov Bilrekvisita, men sjekk her for flere utsalgssteder:
http://www.ferrobet.no/kart.asp
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Post Reply