gammel gummi/vått føre

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

gammel gummi/vått føre

Post by mojo-91 »

Noen som har noen formening om når en bør bytte ut sommerdekkene på mx5?
Jeg vet at sommerdekk anbefales skiftet ut etter 6 sesonger selv om jeg synes det høres ut som et kort liv. :?

Mine dekk er produsert i mai 2005 og jeg har kjørt de siden mai 2006. Mønsteret er bra, men jeg har i sommer lagt merke til at bilen er litt "scetchy" på vått føre. I høy fart (les: +70km/t), i svinger føles det ut som dekkene glipper litt, som om jeg kun har 95% kontroll med hjulene... Har forøvrig ingen problemer med å provosere frem spinning på vått føre.

Bilen er en smule overstyrt pga litt for kraftig bakre swaybar. (FM swaybars 25,4mm foran og 15,8mm bak). Jeg vet ikke om det har noe relevans, men jeg mener problemet mitt oppstod etter montering av nye sway bars... Mulig gammel gummi er mindre tilgivende overfor et stivere understell, enn et som er stock?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: gamle sommerdekk/vått føre

Post by mussa »

Levetiden på sommerdekk kommer veldig an på hvordan man lagrer de om vinteren! Tror forøvrig jeg aldri har hatt dekk som har holdt i 6 sesonger, men jeg synes det høres ut som en grei levetid! Når gummien begynner å bli hard så merkes det godt på våt asfalt etterhvert, selv om det er mye mønster..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by uggla »

Kommer selvfølgelig an på dekk, kjørelengde og kjøremønster.
Jeg kjører typisk 3 sesonger pr sett med sommerdekk.

Verste jeg vet å føle at jeg ikke er "på høyden" i på vått og vanskelig føre.
Dekk blir vesentlig dårligere etter 3-4 år, IMHO.

Men som mussa sier så har nok lagring noe å si og.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Hauk »

Jeg kjøper vanligvis dekk i "performance"-klassen, og i løpet av den tredje sommeren finner jeg som oftest ut at de er bare å kaste. Hvilket betyr etter ca 30-40.000 km. Alltid "massevis" med mønster igjen, men som nevnt her, de blir som ishockey-pucker når det er vått. Dvs. steinharde.

Kiaen ble levert med noen Michelin Energy-saver-greier da den var ny i 2007. De kommer jeg til å pælme neste vår. De holder seg litt bedre enn performance-dekka, og f.eks farsan kunne sikkert kjørt 5 år til på dem. Men jeg kjenner at de ikke er optimale lengre, og da er det uaktuelt. Begge bilene har forholdsvis kurrante dimensjoner så det er ikke så store summene når man fordeler det over tre år. Og vi alle vet vel at det er ikke på dekk til bilen man skal spare penger.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
petterbw
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by petterbw »

pleier å bytte dekk hvert 2/3 år. og passer på å få nye dekk hver gang. ikke noe gammelt ræl som har ligget i år og dag.

har gammel(etter min mening) gummi på mx'en nå, og på vått føre er det nesten ikke grep. men det kan forsåvidt være pga demperoppsett osv osv. for det er ganske bra grep under bremsing.

uansett så er det veldig gøy å kjøre på vått føre. liker å "logre" litt ut av svinger :)
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Harald »

er man usikker, og synes grepet er "dårlig" bytt dekk.. 6år høres utrolig lenge ut å kjøre rundt på samme sett dekk.. såpass lenge at jeg tror jeg hadde bytta før det uavhengig av slitasje. På mx5en er alder aldri noe problem da et sett dekk sjelden holder mer enn en sommer. På 5serien min synes jeg dekka har gjort jobben sin etter to sesonger, da er allerede grepet, og evnen til å drenere vann såpass mye dårligere at de er klare for utskifting..

dessuten får man jo en sjans til å bytte til bedre dekk da :D beste upgrade man kan gjøre på mx5
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by jallatralla »

Skift når det føles edgy...greitt at det er moro å forlate en og annen rundkjøring med stil, men det er ikke fullt så gøy når du forlater veien. :wink:
2001 1.6 NBFL
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by mojo-91 »

Klar tale, folkens ! :)

Da blir det dekkbytte.
Må gjøre litt research på hvilke dekk jeg skal skaffe meg. Er jo selvsagt ute etter å oppgradere :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by perri »

Sjekk http://www.johsbjerke.no/ny/ , de skifter on the spot i Oslo..
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
petterbw
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by petterbw »

Harald wrote:På 5serien min synes jeg dekka har gjort jobben sin etter to sesonger, da er allerede grepet, og evnen til å drenere vann såpass mye dårligere at de er klare for utskifting..
synlig cord er også et tegn på at man burde skifte dekk. eller strengt tatt at en burde ha skiftet for en stund siden ;)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by mojo-91 »

Noen som kjenner til disse? NanKang NS2E
http://www.sharifs-webshop.no/display.a ... prodid=752

Frøktelig billig, da.... :?

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Chan »

Har vært borti Nankang på brodern sin BMW 320 (2.2L) tidligere. De var faktisk veldig gode selv om mange andre sier annet. Det er billig dekk, og du får det du betaler for. Det er godt grep på dem, men dem slites fortere enn vanlige dekk. Mao du kan forvente deg en sesong mindre på slike dekk: 2 sesonger i stedet for 3 sesonger (hvis 3 sesonger er optimalt).

Men helle dussen, 6 år? Det er mye det! Dekka som stod på min var 6 år. Tok ikke sjansen selv om bilen var kjørt under 30 000 km. Gummien tørker ut etter tid. Lagring har også mye å si. Helst mørkt og i normale temperaturer (eller noe slikt), mens dekka mine stod på en bil som stod i ro i nesten 6 år. Da merker man at ting er humpete!

Og noe som generelt de fleste sier og som jeg aldri kan være mer enig i: Ikke spar på kruttet når det kommer til dekk. Det er tross alt de 4 hjørnene med gummi som holder deg på veien og i live.

Anbefaling fra min side: Hankook Kumho K104 Sport er jeg fornøyde med! ;) Har andre dekk foran som også er veldig gode. Sitter som støpt på veien. Men husker ikke merket i farten. Kan sjekke det i kveld hvis du vil :)
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by mojo-91 »

sjekka datostemplingen på dekkene mine.
eldste er produsert i uke 1, 2005 :oops:

nei detta var pinlig......på tide å løpe og kjøpe...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by biXen »

Tror mine faktisk er eldre enn det, de kjennes litt harde, men grenser ikke mot farlig på vått. Så jeg antar de er lagret riktig ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
petterbw
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by petterbw »

tråkker sikkert på noen tær her, men seriøst folkens. 5+ år uten å slite de ut?? hva er da vitsen med å ha sportsbil??

da kan man likegreit selge bilen til noen som har mer glede av den.
Post Reply