bensinfilter

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

bensinfilter

Post by mojo-91 »

Jeg har bestemt meg for å begynne å mekke litt selv på miataen min. Har klart å bytte bremseklosser, oljefilter og termostat og er ganske fornøyd med meg selv :D Jeg har og bestillt bensinfilter fra mx5parts. Jeg har forstått det slik at denne sitter en plass ved bensintanken, under bilen.
Regner med at jeg bør gå til innkjøp av noen bukker å sette bilen på for å komme under.. Er det noen som har byttet dette filteret selv? Vanskelig?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg har byttet det selv. Jekket opp bilen og sikret den.
Det er ikke behagelig å ligge under bilen, så en løftebukk eller olje grav er en stor fordel. Men det går å krype under bilen også..

Det er ikke vanskelig å bytte filtret selv. Filtret ligger bak et deksel. Der er det skrudd fast i en slags slangeklemme, så er det to slange klemer som må løsnes og to tilhørende slanger som må løsnes...
En enkel jobb som det anbefales å gjøres når du kan stå oppreist under bilen :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er egentlig grei skuring. På min ble det litt ekstra banning da skruen som strammer klemma rundt filteret til slutt mistet gjengen og jeg måtte borre ut skruen.
Bukker er en selvfølge.
Husk også å få tak i en klemme for bensinslangen slik at du ikke søler så mye bensin. Bensin i øynene svir...
Jeg brukte en wisegrip tang med en slangebit i mellom. Konge verktøy!

Bare for gøy kan du skylle igjennom det gamle filteret med vann og så sage det i 2. Jeg fant mye rart i mitt... ikke rust, men gøgge.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Putta noen bolter i bensinslangene jeg (kom på det når du never bensin i øynene, fikk ikke bensin i øynene. Men det kom litt benisn ja..)..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Skulle begynne med dette i dag eg, bra det er noen som gjør det samme som meg, leitet i går etter filteret men fant det ikkje, trodde det var i motorommet som er vanligt på mine tidligere biler..Bilen står på bukker så dette passer jo bra, :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Og.... så kan jeg legge til av egen og andres erfaring.... at selv om du bruker tang eller plugger bensinledningene til filteret, så ha klar ei stor fille, fordi du kommer til å søle en god del bensin... GARANTERT ! !

og forøvrig finner du filteret nærmere presis under det tidl. omtalte sorte dekselet som ligger litt foran høyre bakhjul.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Sitter her heime og lurer på om eg skal flytte dette fram i motorrom for enklere bytte neste gang...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hva er intervallet da ? Det er sikkert 50K km+
Mye arbeid å flytte det for noe man gjør hvert 3. år.
Hvis noe burde vært flyttet på MX5 er det oljefilteret. man må jo ha både superkrefter, babyarmer og helst ta av hjulet for å få det ut. Og dette skjer for min del hvert 5K km
Enda værre er det å få av/på oljetrykksmåleren som ligger over oljefilteret.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har ingen problemer med bytte av olje filteret eg i alle fall, bytter hver ca 5k men oljer inn tettningsringen og strammer med handmakt.. Å bytte bensinfilteret er jo ingen heksekunst, bare å fjerne det gamle og skøyte slanger, å montere i motorrommet fungerer greit ville eg tro..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

brukte akkurat 10 min å skifte på min...
kom ikke en dråpe bensin av min...
men eg koblet ut relet til bensin pumpen mens eg kjørte så all bensinen var ute av systemet....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

synes det er rimelig lett å bytte oljefiltert.. har hatt det av en haug med ganger.. dessuten skal det ikke skrus nå hardt på uansett..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

glaibilenmin wrote:brukte akkurat 10 min å skifte på min...
kom ikke en dråpe bensin av min...
men eg koblet ut relet til bensin pumpen mens eg kjørte så all bensinen var ute av systemet....
Hei
Jeg skal også bytte bensinfilter. Har nettopp vært og kjøpt dette og nye "klemmer" hos Mazda. Hørtes greit ut å bli kvitt "bensinsølet". En litt nærmere beskrivelse for oss som ikke har håndboken for hånden...Hvor ligger f.eks releet til bensinpumpen?

MVH:)

Oddi395
Miata 1991
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Well, første gang jeg skiftet oljefilter så satt det som et 40 år gammelt syltetøyglass. Ble mye pes å få plass til noe fornuftig verktøy der oppe i det trange rommet.
Sist gikk det mye lettere da jeg kun festet det med håndmakt, men det er fortsatt pes å måtte krabbe under bilen.
Det finnes jo en del biler hvor dette nås fra oversiden.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Oddi395 wrote:En litt nærmere beskrivelse for oss som ikke har håndboken for hånden...Hvor ligger f.eks releet til bensinpumpen?
Hovedsikringsboksen finner du på høyre siden (passasjersiden) av bilen helt bakerst mot torpedoveggen oppå framskjermen.

Der finner du en stor sikring som er merket FUEL INJ. La bilen stå på tomgang når du trekker ut denne, og motoren vil da stoppe kontant. Husk deretter å åpne og lukke tanklokket for å slippe ut trykk.
arildh wrote:...men det er fortsatt pes å måtte krabbe under bilen.
Det finnes jo en del biler hvor dette nås fra oversiden.
Jeg når filteret forholdsvis enkelt fra oversiden på min bil. Jeg mener imidlertid å huske at ABS "opplegget" ligger i det området, så dersom du har ABS, er det kanskje der problemet ligger? Jeg har hverken Schwarzenegger underarm eller Thomas Giertsen underarm, men den får da plass selv om det er trangt... :D
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply