Oljetemperaturmåler

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Mr-BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 75
Joined: 22 Oct 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Oljetemperaturmåler

Post by Mr-BRG »

Noen som har montert det. Isåfall hvor har dere temperaturføleren?
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Har det og har en peile pinne med føler i enden
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Enkleste er å bytte ut bunnpluggen med en overgang som du skrur føleren inn i.
Mr-BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 75
Joined: 22 Oct 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Mr-BRG »

Planen var og bytte ut med dreneringspluggen, men hvor får jeg tak i denne overgangen, den som følgte med auto gauge(søppel merke)passet ikke feil dim.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har en AutoGauge sak selv og fant ut at ingen av de pluggene som var med kunne brukes.

Jeg har en slik en splitter ny i pakke som gjør dette veldig enkelt: http://www.horsepowerfreaks.com/price/M ... k_Adapters
Den har 3 uttak så da bør det holde for både trykk og temp + evt uttak for olje til turbo osv for de som ikke har det uttaket på venstre side av motoren. ( Alle 1.8 har dette..)

Selger den for 500,- om det er av interesse.
Last edited by arildh on 02 Aug 2006, 22:17, edited 1 time in total.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Det der hadde nok vært letteste veien å gå ja Arildh. Sjæl har jeg valgt å ta ut oljetrykk/temp/turbo fra en kanal på venstre side av motor. er m10 x 1.5 hvis jeg ikke husker feil.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg bruker den på venstre side ( Høyre når man står forran motorrommet ) til å ta olje til turbo. Men det er slit å finne komponenter hvor man kan spleise inn en sensor fra den SS slangen.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Jeg har en overgang ekstra, jeg bestilte disse fra USA. 150 kr så kan jeg sende den til deg. send en PM hvis du er interessert.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

arildh wrote:Jeg bruker den på venstre side ( Høyre når man står forran motorrommet ) til å ta olje til turbo. Men det er slit å finne komponenter hvor man kan spleise inn en sensor fra den SS slangen.
Jeg har kjøpt deler løst fra summit. Utrolig bra service der og de må ha verdens største lager/butikk. Lagd oljetilførsel sjøl, med blå/rød-elokserte koblinger og stainless steelbraided slanger ;) men retur er vanskelig da jeg ikke finner riktig flens til å ha fra turbo og ut. Lurer på om jeg må innon KRB en dag eller få noen til å spesiallage en til meg.

Kommer til å ha en sandwich med 4 porter på slangen til turbo. Kobler til temperatur og trykk der og olje inn og videre til turbo. På den måten har jeg da 2 oljetrykksmålere. Den orignale som måler på motor og den uorginale som måler trykket ved turbo. Har kommet fram til at dette er en kjekk løsning, ingen som har noe jeg ikke har tenkt på?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Mr-BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 75
Joined: 22 Oct 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Mr-BRG »

Noen som vet om man får kjøpt en adopter ved oljefilteret med 4 utakk, så man kan ta ut til oljekjøler pluss følere til oljetemp og oljetrykk?
Og ha oljefilteret på samme plass.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

skal du ha uttak til oljekjøler bør den ha innebygget termostat også, spess om du bruker bilen hele året..
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

drar denne litt opp igjenn...

Noen tips til gode målere?
Målere som har "memory" som gjere at eg kan sjekke playback og peakvarsel etter et endt etappe....
ala Defi sine modeller?

regards
andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du trenger en dashlogger :)

Sjekk denne: http://www.aimsports.com/products/mxl-strada/index.html

Den har direkte støtte for MX5 men sikkert kun de med OBDII eller evt. canbus på senere modeller.
Man får kjøpt en harness slik at man kan koble på nye eller eksisterende sensorer så det er ikke noe problem.
5K er vel litt dyrt men.
Synd jeg ikke viste om denne før jeg kjøpte MPM Dashlogger...
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

om andrew skal kjøre spjellhus, så trenger han datasprut uansett. stor sjans for at aim saken støtter det direkte..
5k er ikke ille uansett. får ikke så mange defi målere for det....
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

hmm passer det i lag med mitt 80-talls Racing image då :mrgreen:

ka med Autometer sine el.målere?
http://www.autometer.com/cat_gaugeop.aspx?sid=42

Hørt om STRI-racing?
http://www.stri-racing.com/autometers/28.html

Ka bruker dåkke gutta som ligger og filer rundetider nere på rudskogen då?

regards
andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Post Reply