Drømme MX5'en

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Drømme MX5'en

Post by Steinar »

Dersom ny MX5 skulle handles: Hvilken MX5 er drømmen?
Personlig: Etter å ha prøvd NC 2.0, ble jeg ikke frelst. Syntes ikke den var noe sprekere enn min NB 1.8 1999 mod. Takhøyden var dårligere (Har senka setehøyden på min) og antisladden kobla alt for tidlig inn. Selvfølgelig var den mere komfortabel, lydanlegget var OK osv. Men hvem kjøper en sportsbil for komforten sin skyld?
Har i den siste tiden begynt å helle mot at en 2003-2004 mod Mazdaspeed (1.8 l med turbo) må være den ultimate standard MX5. Synes personlig at den er penere enn NC, og med rimelig enkle midler kan motoren skremmes til en god del mere krefter.
Hadde jeg ubegrenset med penger og tid: NA 1995-1997 mod. med komplett drivlinje og bremser fra en 2003-2004 Mazdaspeed.
Som dere skjønner: Den perfekte MX5 finnes ikke.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

er nok like mange meninger om dette som det er brukere her... :)

men for min del, så har jeg nå den mest perfekte originale MX-5 som jeg noen gang har prøvd...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Jeg har også den beste originale mx-5-en. Så da er vi to.

NC (2-liter med 160 hk) har mer kraft helt fra bånn og jevnt over hele turtallsregisteret enn 1.8-literen i NB. Jeg uttaler meg ikke om Mazdaspeed-utgaven her. Den har jeg ikke prøvd, men vurdert. Jeg liker ikke NB-utseendet. For Hyundai-aktig. NC ser mye tøffere ut. Den falt jeg for med en gang. Endelig en mx-5 med potent utseende, samtidig som den er enkel og elegant som NA. Den opplevde kvaliteten er også en helt annen enn i de tidligere modellene. Opp flere hakk.

Takløsningen er også genial. Xenonlys er herlig.

Du har rett i at antispinnen slår alt for raskt inn. Den kunne hatt tre hakk.

Min drømmebil er den Porschen jeg hadde før NC - en 911 3.2 liters Carrera, men like problemfri og strøken som mx-5-en jeg har nå....

Jeg avslutter med et par sitater, som uttrykker mye av det samme som jeg mener om mx-5:

" I dug the first-generation MX-5 Miata but, frankly, the second generation didn't do much for me — it was a poser and a business proposition, kind of like every generation of post-'60s Ford Mustang. But the new Mazda MX-5, like the new Mustang, has taken a long look in the mirror and remembered itself and how much fun it used to be. A little older, a little more mature, a lot more seasoned, and still a blast."

"The all-new iteration of a neoclassic sports car icon, the 2006 MX-5 gains back nearly all the ground it lost, and nearly all the time it wasted, during its second-generation slump between 1999 and 2005."


Tor
Last edited by eito6260 on 23 Sep 2007, 19:28, edited 1 time in total.
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

det finnes ingen bra orginal mx5.... (måtte selvsagt komme fra meg)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Den er en norsk visesang som sier alt om det der :

"Den beste bilen i verden er den som jeg har nå ...."

Så sånn er den saken ..... 8)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

Det må være en NA uten ekstrautstyr som servo/ac osv..
300hk++, ohlins coilovers eller noe i den rettningen,
bøttestoler,seler,bøyle, 6trinnskasse og 3.9diff med brems.

Alt satt opp for svinger og banekjøring.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Min drømme mx-5 det er en eg kan kjøre med uten at den er for stiv, og at den ikkje bunner, pluss man har kjørekomfort, leter som besatt etter senkesett som skal gi meg dette, noen sier sikkert at det er bare å heve den, men skal ha den lav, når det gjelder motor så er eg ikkje kresen, men v8 lyd kunne eg tenkt meg å fått godkjent oppi denne, :lol: Er så gammal etterhvert eg at hp er ikkje det viktigste, liker å skru på motorer, men liker ikkje å bruke dem, klarer ikkje styre meg ser dere, bruker det hele tiden, så i grunn så er en original motor nesten optimal, sliter med å få blålys etter meg, Egentlig så er eg fornøyd med min na eg, begynner å like den bra nå, er ikkje lei den ennå, :roll: snodigt for eg pleier ofte å bli lei biler, men nå er det bare en liten stund så blir den parkert for vinteren, blir ikkje så mye eg gidder å gjøre med den tror eg, bytte en opphengskule osv, pluss eg vurdere foringer, men de er ikkje ødelagt ennå.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

StianOppistov wrote:Er så gammal etterhvert eg at hp er ikkje det viktigste.
f***... er det en aldersgrense for det... 8) :wink:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

HansT wrote:
StianOppistov wrote:Er så gammal etterhvert eg at hp er ikkje det viktigste.
f***... er det en aldersgrense for det... 8) :wink:
Er ikkje en aldersgrense da, men er ikkje like coolt å ha det lengre, snur meg ikkje etter pysj pysj når folk girer lengre, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

for meg må det være en NC mazdaspeed. er enig med innlegg lenger opp her, nb designet har aldri falt i smak.

noen som vet om det planer om en NC mazdaspeed ? det hadde vært no! :)
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Må si meg enig i at den mest optimale orginale mx5 må vær mazdaspeed 8)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert :)
Mange spekulasjoner her, ja. Når en kan putte inn en 2.3-liter med turbo i en Mazda 3, skulle en tro at Mazda var dristige nok til å prøve det i mx-5 også.

I 2009 må det jo skje noe. Det kan jo hende at det blir en jubileumsmodell som også vil ha noe nytt under panseret og ikke bare kosmetisk som da bilen feiret 10-årsjubileum.

NB kom jo ikke som Mazdaspeed før modellen nærmet seg slutten, og Mazda er nok så markedsorientert at de sparer en godbit for å holde interessen oppe når NC begynner å trekke på årene også.

En annen ting: Mazdaspeed ble jo aldri tatt inn til Norge via offisielle kanaler, så de få bilene som går i Norge, er jo importert. Hvordan fungerer dette? Importerer man dem som vanlige NB'er, eller?

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert :)
Det finnes jo NC utgaver med wankel. Har sett noen til salgs i Tyskland.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Pelle wrote:
EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert :)
Det finnes jo NC utgaver med wankel. Har sett noen til salgs i Tyskland.
Det er "hjemmelaga" biler, som denne med RX-8-motoren på 231 hk:

http://www.mazda-motorsport.de/mx-5_rotary.html

Tviler på om det blir MS-løsningen. Men kven kveit!

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
Post Reply